Spółdzielczość: SKO w opinii nauczycieli – opiekunów
Alicja Brand, Sabina Załupska
Relacja spółdzielnia uczniowska – szkolna kasa oszczędności
Kategorie „spółdzielnia uczniowska” (dalej SU) oraz „szkolna kasa oszczędności” (dalej SKO) są identyfikowane z edukacją dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty. Pierwsza z nich to forma edukacji w obszarze szeroko rozumianej przedsiębiorczości, a przedmiotem jej działalności może być, m.in.:
- organizowanie zakupu i sprzedaży towarów, w szczególności: przyborów szkolnych, podręczników, zdrowej żywności;
- prowadzenie drobnej wytwórczości i wykonywania nieskomplikowanych usług na potrzeby placówki oświatowej, na terenie której działa SU;
- propagowanie doniosłych społecznie inicjatyw z obszaru ekologii i ochrony środowiska, w tym np.: organizowanie zbiórek surowców wtórnych;
- prowadzenia Szkolnej Kasy Oszczędności pod patronatem lokalnie działającego banku spółdzielczego lub zrzeszenia banków spółdzielczych.
Z kolei SKO jest jednym z przedmiotów działalności SU, który może być realizowany zarówno w jej ramach, jak i funkcjonować samodzielnie w szkole. W takich okolicznościach, funkcjonuje jako wyspecjalizowana forma edukacji, ukierunkowana na ten obszar wiedzy i praktyki przedsiębiorczej, który dotyczy oszczędzania i wybranych aspektów lokalnej działalności bankowej.
Zgodnie z wynikami badań ankietowych1 przeprowadzonych na zbiorowości nauczycieli sprawujących opiekę nad SKO działającymi pod patronatem Banku Spółdzielczego w Limanowej – w 23 placówkach oświatowych, na 30 ankietowanych, SKO funkcjonują samodzielnie, a uczestnicząca w nich młodzież szkolna nie integruje się w ramach uczniowskich form spółdzielczych (SU).
Przyczyną tego może być większa akceptacja młodzieży dla wyspecjalizowanych krótkoterminowych projektów, zintegrowanych wokół znanego lokalnie podmiotu bankowego. SKO wypełnia właśnie te znamiona. Natomiast SU, z samej swej istoty, wymaga większej otwartości na konstruowanie organów statutowych i formalnoprawnych aspektów tej formy. Z tej właśnie potrzeby większego zaangażowania może wynikać mniejsza popularność tej formy w badanym środowisku.
Alicja Brand Mgr nauk prawnych, absolwentka Europejskiej Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Warszawie, Szkoły Prawa Niemieckiego i Europejskiego przy WPiA UW i Programu Doktoranckiego Ekonomia Pracy w Instytucie Pracy i Spraw Socjalnych w Warszawie. W latach 2003-2013 prowadziła zajęcia w Szkole Wyższej Warszawskiej, Wyższej Szkole Umiejętności im. St. Staszica w Kielcach, we WSZECHNICY POLSKIEJ Szkole Wyższej w Warszawie z zakresu prawoznawstwa, prawa Unii Europejskiej, prawa publicznego gospodarczego, prawa pracy, prawa ubezpieczeń społecznych. Autorka publikacji naukowych dotyczących tych zagadnień. Obecnie główny specjalista w Zespole Samorządu i Promocji Krajowej Rady Spółdzielczej. |
Kaskada celów SKO
Sprawowanie patronatu nad SKO w placówkach oświatowych stanowi skuteczny instrument służący budowaniu relacji banku spółdzielczego ze środowiskiem lokalnym. Efektywnie realizując swoje cele statutowe, równolegle do nich, bank – stosownie do swoich możliwości – podejmuje szereg inicjatyw na rzecz społeczności lokalnej, do których m.in. należy właśnie współdziałanie ze szkołami w zakresie SKO.
Łatwo dostrzec kaskadowy układ współpracy pomiędzy bankiem spółdzielczym, nauczycielem i uczniami, co ilustruje rysunek 1.
Zilustrowana powyżej kaskada celów przebiega następująco:
- Cel banku spółdzielczego – idea Szkolnej Kasy Oszczędności powstaje w patronackim banku spółdzielczym, który identyfikuje się z ideą społecznej odpowiedzialności biznesu. Bank, stawiając sobie za cel edukację finansową i społeczną, opracowuje koncept SKO służący głównie:
- wzrostowi świadomości finansowej,
- kształtowaniu postaw aktywności i przedsiębiorczości,
- racjonalnemu gospodarowaniu pieniędzmi przez obecnych i przyszłych klientów,
- tworzeniu i umacnianiu więzi z bankiem.
Dążąc do realizacji tego konceptu zapoznaje dyrektorów szkół i nauczycieli z założeniami swojego programu i inspiruje ich do działań popularyzatorskich i edukacyjnych na terenie jednostek systemu oświaty.
- Cel nauczyciela – opiekun SKO, zatrudniony w jednej z lokalnych jednostek systemu oświaty, podejmuje się organizacji i koordynowania jej działalności, wpisując się w ten sposób w nurt edukacyjny szkoły. W tym celu animuje młodzież szkolną do zaangażowania się w ramach SKO, propaguje ideę oszczędzania w banku sprawującym patronat, inspiruje uczniów do otwartości na wiedzę z zakresu bankowości, aktywizuje młodzież do uczestnictwa w projektach edukacyjnych i konkursach proponowanych przez bank patronacki oraz inspiruje do zaangażowania się w działalność na rzecz lokalnej społeczności.
- Cel uczniów – młodzież szkolna organizuje się w formie ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI