Rzeszów coraz bardziej cyfrowy
W momencie kiedy Marcin Deręgowski obejmował urząd wiceprezydenta systemy informatyczne w Rzeszowie były rozdrobnione pomiędzy urzędem miasta, jego jednostkami organizacyjnymi i spółkami komunalnym.
Aby model był sprawny powinien być zbudowany wg wzorów architektury korporacyjnej. W tym modelu muszą być zidentyfikowane wszystkie procesy w mieście, jego zasoby i systemy.
Następie wiceprezydent wskazał na już istniejące i wprowadzane w przyszłości cyfrowe udogodnienia dla obywateli.
„Już dzisiaj mamy kartę mieszkańca, do której będziemy chcieli dokładać kolejne usługi” – mówił Marcin Deręgowski.
W przyszłości będzie np. możliwe przy użyciu karty wynajęcie sali treningowej, uiszczenie opłaty parkingowej czy złożenie wniosku do urzędu miasta w imieniu organizacji pozarządowej.
„Nastąpi centralizacja usług w jednym miejscu ( One Point of Contact) , a potem do tego systemu dołączone zostaną mikropłatności” – zapowiedział wiceprezydent Rzeszowa.
Cyfryzacja i płatności bezgotówkowe
Jak wskazał płatności będą możliwe także za pomocą aplikacji z wykorzystaniem drugiego faktora np. biometrii.
W jego opinii w przyszłości konieczność fizycznej obecności obywatela w urzędzie miasta będzie ograniczona do minimum. Na pewno będzie taki obowiązek przy wydawaniu dowodu osobistego kiedy to wymagane jest odciśnięcie swoich linii papilarnych.
„Chcemy wyprowadzić kasy gotówkowe z urzędu. Będziemy stosować oczywiście terminale płatnicze, ale jeżeli ktoś używa tylko gotówki to będzie mógł ją wpłacić na rachunek miasta w placówce bankowej”- powiedział.
„Ale jeżeli ktoś przyjdzie z gotówką do urzędu to będzie miał możliwości wpłaty przez wpłatomat, w którym będą na ekranie odpowiednie ikony odpowiadające różnym typom opłat” – uzupełnił.
„Docelowo idziemy w kierunku płatności bezgotówkowych dzięki czemu obrót gotówką będzie szybszy i tańszy dla urzędu” – stwierdził.
Cyfryzacja urzędu miasta opłaca się wszystkim
Na pytanie czy cyfryzacja opłaca się urzędowi miasta, wiceprezydent Rzeszowa wymienił szereg zalet transformacji cyfrowej.
Wskazał na niższe koszty obsługi gotówki, na szybkość transakcji, większą łatwość zarządzania pieniędzmi na rachunkach miasta, spełnienie oczekiwań klientów zainteresowanych jak najszybszym załatwianiem spraw urzędowych i jak najwygodniejszym kontaktem z urzędnikami miasta.
Wymienił inną pozornie mniej oczywistą korzyść dla miasta i jego mieszkańców wynikającą z ucyfrowienie urzędu.
„Np. załatwianie wszystkich spraw przez internet powoduje, że ruch samochodowy jest mniejszy, centrum miasta jest odkorkowane, a przecież biura urzędu miasta są zwykle ulokowane w samym środku Rzeszowa”
Kolejne nasze pytanie dotyczyło tego czy barierą w transformacja cyfrowej urzędu miasta nie są niskie kompetencje cyfrowe urzędników.
„Cyfryzacja to proces ewolucyjny. Na pewno będziemy potrzebować tzw. latarników, którzy będą pokazywać pewne rozwiązania pracownikom urzędu” – powiedział Marcin Deręgowski.
Zauważył jednak, że znaczna część pracowników urzędu ma już prywatne doświadczenia ze światem cyfrowym. Osoby te posiadają smartfony, bankują używając aplikacji, robią zakupy w sklepach internetowych. To oznacza, że większości z nich będzie stosunkowo łatwo przystosować się do pracy w cyfrowym urzędzie miasta Rzeszowa.