Romet: 450 mln zł przychodu w tym roku, 600 mln zł w 2022 roku dzięki jakości, e-commerce i eksportowi
Rok 2020 okazał się znakomity dla całej branży rowerowej, wg szacunków Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego w 2020 sprzedało się w Polsce około 1,2 mln nowych rowerów.[1]
Jako najważniejsze czynniki generujące duże zapotrzebowanie na rowery wskazuje się m.in. pandemię COVID-19, która spowodowała zwiększony popyt na indywidualne środki transportu[2], jak również potrzebę utrzymania zdrowego stylu życia.
Wysokie zapotrzebowanie na rowery nie dziwi również w kontekście informacji, że aż 92% Polaków deklaruje posiadanie własnego roweru, 27% zakupiło go w ciągu ostatniego roku, a kolejne 23% planuje zakup w najbliższym czasie[3].
Pandemia wielokrotnie zwiększyła popyt
Dla spółki Romet rok 2020 również był bardzo owocny ‒ przychody ze sprzedaży wyniosły 322,7 mln zł netto, przy czym aż 147,6 mln wygenerował eksport. Tak znakomite wyniki pozwoliły firmie utrzymać się na pozycji lidera produkcji rowerów, którą zajmuje ona od wielu lat.
Ramy produkowane są w Polsce w jednej z najbardziej zrobotyzowanych fabryk ram rowerowych w Europie
Popyt na jednoślady w czasach pandemii koronawirusa okazał się na tyle duży, że dla większości producentów wyzwaniem stała się nie sprzedaż wyprodukowanych rowerów, a zaspokojenie popytu – jednym z priorytetów było zapewnienie płynności łańcucha dostaw, szczególnie osprzętu rowerowego.
‒ W 2021 roku moglibyśmy wygenerować jeszcze większe przychody, ale podjęliśmy decyzję o utrzymaniu wysokiej jakości naszych produktów i nie zastępowaniu osprzętu tak uznanych marek jak SHIMANO lub SRAM tańszymi zamiennikami, na co niestety zdecydowała się część konkurencji.
W Romet konsekwentnie stawiamy na najbardziej uznanych partnerów oraz rozwój technologii ‒ nasze ramy produkowane są w Polsce w jednej z najbardziej zrobotyzowanych fabryk ram rowerowych w Europie.
Jednym z priorytetów było zapewnienie płynności łańcucha dostaw, szczególnie osprzętu rowerowego.
Takie podejście zdecydowanie nam się opłaca, bo w 2021 roku odnotowaliśmy ponad 35% wzrost sprzedaży, przy czym duży wpływ na ten wynik miało zwiększenie popytu w miastach powyżej 100 000 mieszkańców, gdzie zwykle sprzedają się najbardziej zaawansowane modele rowerów – komentuje Grzegorz Grzyb, wiceprezes zarządu Romet.
Czytaj także: Czas na obowiązkowe OC dla rowerzystów?
Stawiając na e-commerce
W okresie pandemii na znaczeniu zyskał również kanał sprzedaży w Internecie. W 2021 roku Grupa Romet odnotowała aż 50% wzrost wartości sprzedaży poprzez e-commerce. Na sukces ten wpływ miały decyzje o odpowiednim zaopatrzeniu magazynów, dzięki czemu oferowane w Internecie produkty były przez cały czas dostępne dla klientów indywidualnych.
Dodatkowo, rozbudowano internetowe platformy sprzedażowe oraz wprowadzono nowe sposoby obsługi klientów w tym kanale, stawiając na dostawę od drzwi do drzwi w 24h od złożenia zamówienia czy możliwość odbioru sprzętu w jednym ze współpracujących z Romet sklepów stacjonarnych na terenie całej Polski.
Kolejnym wprowadzonym udogodnieniem jest możliwość zwrotu roweru zakupionego w Internecie w ciągu 100 dni od zakupu (zamiast wymaganych prawem 14) czy umożliwienie zakupów ratalnych bądź leasingowych.
Rozbudowano internetowe platformy sprzedażowe oraz wprowadzono nowe sposoby obsługi klientów w tym kanale, stawiając na dostawę od drzwi do drzwi w 24h
‒ Kończący się rok pokazuje nam, że e-commerce będzie jednym z najważniejszych kanałów sprzedaży rowerów również w przyszłości. Zamierzamy wprowadzać dalsze usprawnienia w tym kierunku – mówi Grzegorz Grzyb.
– Obecnie jesteśmy na etapie wdrażania nowego systemu sprzedaży w Intrenecie i szacujemy, że ta inwestycja przyniesie nam kolejne 30% wzrostu przychodów z tego kanału w 2022 roku – dodaje.
Czytaj także: Rower zamiast samochodu służbowego i karty do klubu fitness?
Elektryczny 2022
Grupa Romet przewiduje, że nadchodzący rok znów będzie rekordowy pod względem sprzedaży rowerów – firma planuje osiągnąć aż 600 mln zł netto przychodów.
‒ Z dużym optymizmem patrzymy na rok 2022. Jesteśmy przekonani, że będzie to dla branży rowerowej kolejny sezon z dużym zapotrzebowaniem na rowery, dlatego przygotowanie nowej kolekcji rozpoczęliśmy znacznie wcześniej niż dotychczas, tak aby odpowiednio zabezpieczyć dostępność naszych rowerów dla rynku i sklepów rowerowych.
Jesteśmy w trakcie produkcji nowych modeli, a obecnie nasze nowości na sezon 2022 testowane są przez zawodników ROMET FACTORY TEAM oraz media branży rowerowej ‒ podsumowuje Grzegorz Grzyb.
Co ważne, aż za 20% wszystkich wyprodukowanych rowerów Romet mają odpowiadać rowery elektryczne. Deloitte przewiduje z kolei, że globalny rynek wartości sprzedaży rowerów elektrycznych zwiększy się z poziomu 14,8 mld dolarów w 2019 roku do 20 mld dolarów w 2023 roku.[4]
Romet zamierza również podtrzymać pozycję lidera, jako największy polski eksporter rowerów do Europy. Nasz kraj jest największym eksporterem rowerów w Centralnej i Wschodniej Europie – w 2019 roku wartość eksportu tych pojazdów wyniosła 176,75 mln dolarów, wyprzedzając Bułgarię o 39,4 mln dolarów oraz Czechy o 67,17 mln dolarów.[5]
Za 20% wszystkich wyprodukowanych rowerów Romet mają odpowiadać rowery elektryczne
‒ Bycie liderem produkcji i sprzedaży rowerów nieustannie motywuje nas do działania, czujemy się odpowiedzialni za rozwój tej branży i dlatego rok 2022 to dla nas dalsze inwestycje również w kanał sprzedaży detalicznej ‒ podkreśla Grzegorz Grzyb.
[1] Polskie Stowarzyszenie Rowerowe.
[2] Źródło: Statista za IBRIS dla Nationalen Nederlanden, 2020
[3] „Polacy na dwóch kółkach” – II edycja – raport zrealizowany przez agencję smartscope dla Nationale Nederlanden, Warszawa, 26 kwietnia 2021.
[4] Źródło: Statista za Mordor Intelligence dla Delloite – 2019.
[5] Źródło: Statista za WTEx – 2019