Raport Specjalny | Trendy Bankowości 2024 | Czy roboty śnią o raportowaniu?

Raport Specjalny | Trendy Bankowości 2024 | Czy roboty śnią o raportowaniu?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rozwiązania z zakresu Robotic Process Automation przyniosły dużą zmianę w sektorze bankowym, umożliwiając zminimalizowanie ryzyka błędów. Wykorzystując RPA, banki mogą znacznie obniżyć koszty operacyjne, zapewnić elastyczność dzięki skalowalności i zwiększyć audytowalność poprzez zachowanie śladów rewizyjnych. Integracja danych między różnymi systemami stała się możliwa tam, gdzie trudno było ją przeprowadzić z użyciem klasycznych narzędzi IT.

W kontekście procesów biznesowych pojęciem „roboty” określa się programy, które naśladują działania użytkowników komputerów, odzwierciedlając ich ruchy myszą bądź pracę na klawiaturze. Posiadają one też zdolność do rozpoznawania obiektów w aplikacjach oraz budowania logiki obsługi tych obiektów. Dzięki tym możliwościom, rozszerzonym przez dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji, można rozwijać zaawanasowaną sprawozdawczość na potrzeby regulatorów, a także innych instytucji zewnętrznych – i to w sposób minimalizujący udział człowieka.

Niezawodny pomocnik

Roboty pomagają przede wszystkim na etapie gromadzenia danych z różnych źródeł – zarówno poprzez interfejsy graficzne aplikacji, jak i natywne interfejsy, tzw. API. Ponadto wykorzystywane są do łączenia i przetwarzania danych, celem uzyskania niezbędnej dla nas wiedzy. Z uwagi na dużą elastyczność operacyjną związaną z wykorzystaniem robotów, miernikami sukcesu automatyzacji są przede wszystkim: pełne zaangażowanie pracownika, który koordynuje wdrożenie, jasno sprecyzowane wymagania oraz oczekiwany efekt działania robota, a także zadbanie o wysoką jakość danych wejściowych, na podstawie których robot będzie generował raporty. To właśnie człowiek stanowi mózg całej operacji, można powiedzieć, że koordynuje prace robotów i dostarcza finalny produkt stanowiący efekt współpracy technologii oraz inteligencji, zarówno sztucznej, jak i tej prawdziwej – ludzkiej.

Historycznie w ING Banku Śląskim potrzeba robotyzacji była tak duża, że zdecydowaliśmy się na stworzenie własnej platformy do robotyzacji o nazwie SAIO. Dzięki autorskiemu rozwiązaniu mamy możliwość swobodnego skalowania tej technologii. Obecnie SAIO jest wykorzystywane przez wiele podmiotów Grupy ING na całym świecie, ale nie tylko – od kilku lat oferujemy naszą platformę oraz ekspertyzę w zakresie automatyzacji procesów biznesowych klientom firmowym. SAIO stało się jednym z innowacyjnych produktów spoza palety rozwiązań oferowanych w ramach tradycyjnej bankowości – informuje Jacek Tochowicz, Head of Implementation, SAIO.

W kontekście raportowania do instytucji, na pierwszy rzut oka RPA może mieć kluczowe znaczenie, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z prostymi raportami o stabilnej formie, zasilanymi danymi, których struktura się nie zmienia.

W rzeczywistości procesy generowania raportów często zawierają wiele ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK