Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Technologie – Kyndryl POLAND | Klientów nigdy nie zostawiamy samym sobie
Co Kyndryl robi dla banków?
– Dla Kyndryl sektor bankowy, zarówno na świecie, jak i w Polsce, ma strategiczne znaczenie. W zasadzie około 50% naszych klientów działa w branży usług finansowych i każdego dnia pomagamy im przetwarzać miliardy transakcji. Jako największy na świecie dostawca usług w zakresie infrastruktury IT świadczymy usługi związane z krytycznymi systemami oraz skutecznie i wydajnie zarządzamy infrastrukturą naszych klientów, która potrafi być bardzo zróżnicowana – od chmury publicznej do chmury Mainframe.
Wspieramy rozwój banków w Polsce w obszarach związanych z optymalizacją, automatyzacją oraz wychodzeniem z długu technologicznego. Mając szeroki wachlarz partnerstw strategicznych, jesteśmy w stanie przedstawić optymalną ofertę szytą na miarę dla każdego klienta. Propozycje opracowują nasi konsultanci specjalizujący się w różnych dziedzinach IT – zespół jest dobierany indywidualnie, w zależności od potrzeb i aktualnego stanu infrastruktury firmy klienta.
Jednym z elementów waszej oferty są rozwiązania chmurowe?
– Zdecydowanie, to wynika z tego, że firmy przechodzą cyfrową transformację i przenoszą pracę do chmury. Gartner szacuje, że do 2025 r. ponad 95% działań organizacji będzie wdrażanych w oparciu o chmurę. Dla porównania, w 2021 r. ten wskaźnik wynosił 30%.Współpraca Kyndryl z trzema głównymi hiperskalerami chmurowymi jest kluczową częścią naszej strategii rozwoju, ponieważ pozwala nam przekraczać granicę tego, co mogliśmy zrobić w przeszłości. Obecnie uczestniczymy w szerszym ekosystemie dostawców, dzięki czemu możemy lepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów.
Jaka rolę odgrywa Kyndryl w drodze transformacji cyfrowej banków do chmury?
– Jak już wspomniałem, współpracujemy z trzema największymi hiperskalerami: Microsoft, AWS i Google. Stanowią fundament naszego ekosystemu partnerskiego, współtworząc z nami rozwiązania pozwalające przyspieszać procesy modernizacyjne naszych klientów. Dzięki temu możemy z powodzeniem projektować przyszłość banków w chmurze lub środowiskach hybrydowych.
W Kyndryl wychodzimy naprzeciw celom naszych klientów i adresujemy ich potrzeby na każdym etapie tego procesu. Planujemy migrację, badamy obecne środowisko identyfikując systemy, które muszą być przeniesione, a także te, których już przenosić nie warto. Zachowujemy balans myśląc strategicznie o przyszłych wymaganiach klienta jako użytkownika chmury hybrydowej.
Czyli w „customer journey” towarzyszycie od początku do końca?
– Zdecydowanie tak. Zgodnie z kulturą co-create chcemy tworzyć rozwiązania razem z klientami; chcemy być blisko, ponieważ uważamy, że szybkie podejmowanie decyzji jest kluczowe. Jesteśmy partnerem w każdej fazie procesu: wspieramy klienta oferując usługi doradcze na etapie formułowania strategii przejścia do chmury, pomagamy tę strategię wdrażać poprzez techniczną implementację rekomendowanych rozwiązań, aby w końcowej fazie tego procesu otoczyć klienta opieką poprzez zarządzanie nowo powstałym środowiskiem, aktualizację planów rozwoju czy pomoc we wdrażaniu optymalizacji. Jesteśmy obecni, nie znikamy w środku procesu. Nasi klienci wiedzą, że nie zostawiamy ich samych z procesem adaptacji.
Czy w tym wszystkim jest gdzieś miejsce dla AI?
– AI lub automatyzację można wykorzystać do optymalizacji kosztów, skracania czasu „go to market”. Przejmuje ona od pracowników powtarzalne czynności i zamienia w procesy nadzorowane przez sztuczną inteligencję. Tym samym specjaliści mają większą przestrzeń na kreatywne działania. Przy współpracy z Microsoft, naszym strategicznym partnerem, mamy ogromne możliwości działania w tym zakresie.
Czyli Kyndryl lubi się z AI?
– Postrzegamy sztuczną inteligencję jako wieloaspektową szansę dla Kyndryl, ponieważ zarówno stosujemy ją w naszych działaniach, jak i umożliwiamy klientom korzystanie z AI w ich działalności. Sztuczna inteligencja już teraz zwiększa wydajność operacyjną w aplikacjach takich, jak Kyndryl Bridge. Daje nam również więcej możliwości pomagania klientom w zakresie architektury danych i zarządzania ich infrastrukturą, co umożliwia im bardziej efektywne działanie.
Aby w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji, należy ją skutecznie skalować, a to zaczyna się od stworzenia odpowiednich podstaw danych, w tym opracowania i wdrożenia strategii danych, która jest zgodna z celami biznesowymi, uwzględnia zarządzanie danymi i ich jakością. Ponadto dziś, przy ogromnej ilości dostępnych danych, ważniejsze niż kiedykolwiek jest zapewnienie ich prawidłowego wykorzystania dzięki zmodernizowanej architekturze danych.
W ramach naszej strategii napędzania nowych technologii, niedawno ogłosiliśmy wraz z Microsoft wspólną deklarację ułatwiającą przedsiębiorstwom w Microsoft Cloud przyjęcie rozwiązań generatywnej AI. Dodatkowo Kyndryl uruchamia program gotowości AI w ramach Kyndryl Consult, który zapewnia nowym i istniejącym klientom kompleksowe usługi w celu odpowiedzialnego zbadania możliwości rozwoju i przyjęcia rozwiązań generative AI. Program gotowości AI obejmuje cztery odrębne obszary usług: innowacje oparte na współpracy, zwiększanie zadowolenia klientów i pracowników, budowanie silnych fundamentów danych oraz realizację i zarządzanie.
Niech powie pan coś więcej o projektach wykorzystujących sztuczną inteligencję.
– Na rynkach zagranicznych mamy już bogate portfolio projektów wykorzystujących AI. W samym sektorze bankowym głównym zadaniem do tej pory była poprawa zarządzania procesami oraz wzrost przychodów i optymalizacja kosztów. Poza wymienionymi korzyściami, za każdym razem identyfikowaliśmy również dodatkowe benefity. Na przykład dzięki lepszemu mapowaniu klientów do prawidłowych segmentów udało się zwiększyć ich zaangażowanie, a co za tym idzie – poprawić dopasowanie ofert. Analitycy finansowi mogli lepiej zrozumieć klienta dzięki temu, jak AI analizuje na bieżąco dane demograficzne.
W innym projekcie zadaniem było zidentyfikowanie obszarów, które wywołują niezadowolenie u klientów, naprawienie ich oraz stworzenie ofert szytych na miarę dla grup docelowych określonych dzięki użyciu AI – i to też zakończyło się sukcesem. Ciekawym projektem było również przeanalizowanie głównych powodów migracji klientów do innych banków. Dzięki analizom udało się określić słabe punkty oferty banku, poprawić je i zapobiec odpływowi kolejnych klientów.
Czyli filarami Kyndryl jest modernizacja i innowacja?
– Dodałbym do tej puli również bezpieczeństwo. Stoimy stabilnie na trzech filarach: security, modernization oraz innovation.
Co jest obecnie istotne w zagadnieniu bezpieczeństwa?
– Bezpieczeństwo jest naprawdę kluczowe w każdej branży, ponieważ dzisiaj firmy już nie zadają sobie pytania, czy dojdzie do naruszenia bezpieczeństwa, ale kiedy i jak duże będą tego konsekwencje. Proaktywne, a nie reaktywne podejście do zabezpieczania aplikacji i systemów o znaczeniu krytycznym jest kwestią przetrwania.
Mając to na uwadze, Kyndryl ogłosił niedawno, że znacznie rozszerza zakres oferowanych usług, aby umożliwić klientom korporacyjnym wykrywanie i skuteczne reagowanie na cyberataki oraz odzyskiwanie po nich danych. Zawsze działamy szybko, aby pomóc klientom w rozwiązywaniu ich problemów. Oferując zróżnicowany zestaw usług, które zapewniają elastyczność, wraz z uzupełniającymi możliwościami rosnącego ekosystemu partnerów, pomagamy im modernizować i wzmacniać ich operacje bezpieczeństwa.
Poprosimy o konkrety – jak Kyndryl może pomóc w tym obszarze sektorowi bankowemu?
– Świadczymy usługi Security Operation Center, a mając w tym zakresie wiedzę na światowym poziomie podnosimy standardy obsługi z zakresu security w kraju. Stawiamy nie tylko na systemy i wdrożone technologie, ale także stosowane procedury i polityki związane z bezpieczeństwem. Specjaliści Kyndryl w obszarze security są dodatkowym gwarantem bezpieczeństwa. Z naszym zapleczem ekspertów powinniśmy być pierwszym wyborem ze względu na doświadczenie. Chciałbym podkreślić, że dla nas bezpieczeństwo informacji jest kluczowe i wiemy, jak je zapewnić.