Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Bezpieczeństwo | Analityka behawioralna skuteczną zaporą dla oszustów

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Bezpieczeństwo | Analityka behawioralna skuteczną zaporą dla oszustów
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W obliczu coraz bardziej rozpowszechnionej sztucznej inteligencji, z której skwapliwie korzysta nie tylko sektor biznesowy, ale i świat przestępczy, szczególnego znaczenia nabiera analityka behawioralna. Zdaniem wielu ekspertów, to jedyny sposób, by ograniczyć liczbę fraudów z użyciem tzw. deep fake, wobec której to strategii klasyczne systemy bezpieczeństwa najczęściej bywają bezradne.

Artur Król

Czym jest analityka behawioralna? Jej pełna nazwa brzmi: analiza zachowań użytkowników i jednostek (w skrócie ang: UEBA). Wykorzystuje ona algorytmy i uczenie maszynowe do śledzenia nietypowych zachowań, nie tylko użytkowników w określonej sieci, ale także routerów, serwerów i punktów końcowych. Dlatego UEBA staje się coraz istotniejszym narzędziem do walki z cyberzagrożeniami. Według raportu „Market Data Forecast 2022” wielkość globalnego rynku analityki behawioralnej i rozwiązań z tego obszaru wzrośnie z 890,7 mln USD w 2019 r. do 1,1 mld USD do 2025 r. Zapotrzebowanie na systemy analizy behawioralnej UEBA ma być w najbliższej przyszłości znaczne. Coraz częściej będzie się ona stawać elementem podstawowych produktów z zakresu cyberbezpieczeństwa, takich jak zarządzanie informacjami i zdarzeniami dotyczącymi bezpieczeństwa (SIEM) oraz wykrywanie i reagowanie na punkty końcowe (EDR). Dlatego jej znaczenie w środowisku cyberochrony stale wzrasta. Czy jednak systemy UEBA rzeczywiście mogą stanowić istotną barierę dla ataków hakerskich?

Co to takiego?

Analityka behawioralna łączy uczenie maszynowe i analizę dużych zbiorów danych, na podstawie których jest w stanie gromadzić informacje o zachowaniu użytkowników i identyfikować trendy, anomalie i wzorce zachowań w sieci. Użytkownicy w tym przypadku mogą oznaczać pracowników, klientów lub po prostu każdą osobę, która bezpośrednio łączy się z firmą na tyle regularnie, aby generować wzorce zachowań. Typowym przypadkiem użycia analityki behawioralnej są platformy e-commerce oraz media.

Można wskazać wiele sposobów, w jakie firmy wykorzystują wcześniejszą aktywność klientów na swoich platformach do generowania dla nich ofert i propozycji skorzystania z zakupów czy usług. Od algorytmu Netflix, który na podstawie filmów, jakie zostały obejrzane, podpowiada, co warto by jeszcze zobaczyć, sugerując pozycje o podobnej treści, aż po platformy sklepów internetowych czy restauracji, które – na podstawie historii zamówień – oferują zniżki w konkretnych miejscach – spersonalizowane rekomendacje stanowią obecnie kluczowy element komunikacji ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK