Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI | Wierzę w inspiracyjną siłę człowieka, a nie sztucznej inteligencji

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI | Wierzę w inspiracyjną siłę człowieka, a nie sztucznej inteligencji
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Algorytmy oparte na AI potrafią już zarządzać finansami skuteczniej od człowieka. Ale czy swoją wiedzą i umiejętnościami są w stanie podzielić się z ludzkością? O tym, do jakiego stopnia technologię sztucznej inteligencji można wykorzystać w edukacji finansowej, z  Michałem Polakiem, wiceprezesem zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości, rozmawiał Jan Bolanowski.

Sztuczna inteligencja wprowadza rewolucję w wielu obszarach naszego życia. Czy zaawansowane algorytmy odmienią również oblicze edukacji finansowej? Innymi słowy, czy mogą one całkowicie zastąpić człowieka?

– Trudno wyobrazić sobie, że akurat edukacja ekonomiczna będzie tą dziedziną, która oprze się ofensywie technologicznej wynikającej z rozwoju sztucznej inteligencji. Zwłaszcza, że mówimy o zasobie wiedzy dotyczącej obszaru finansów, bankowości czy gospodarki elektronicznej, a więc branż, które już stosują i będą rozwijać zastosowanie rozwiązań AI. Niemniej jestem zdania, że może to wyglądać analogicznie jak w przypadku działalności bankowej, która na przestrzeni ostatnich lat rozwinęła się w kierunku automatyzacji, wirtualnych asystentów czy ogólnie rzecz biorąc bankowości „na odległość”, a jednak, jak wynika z badań, wciąż istnieje pewien katalog spraw, które klienci chcą załatwiać w relacji bezpośredniej z pracownikiem fizycznym instytucji finansowej.

Podobnie może być w przypadku edukacji ekonomicznej. Wyobrażam sobie, że pewna bardziej specjalistyczna wiedza, którą chcą nabyć już zaawansowani klienci, rozumiejący produkty finansowe i prawa ekonomii, może być dostarczana przez sztuczną inteligencję. Będzie to na pewno kuszące ze względu na nieograniczoną dostępność, również czasową. Jednocześnie jednak najmłodsi lub gorzej wykształceni, którzy dopiero budują w sobie właściwe postawy i których schematy myślenia o pieniądzu czy gospodarce mogą wciąż wymykać się algorytmom, powinni móc rozmawiać o tych tematach z ekspertami, którzy również poprzez obserwację responsywności swoich interlokutorów, będą mogli ich odpowiednio ukierunkować.

W jakich elementach procesu edukacji finansowej AI może się sprawdzić najlepiej?

– Sztuczna inteligencja na pewno daje szansę szybkiego sprawdzenia konkretnych informacji, co do których istnieje małe prawdopodobieństwo powielania nieprawdziwej lub nieprecyzyjnej wiedzy. Zadanie, za ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK