Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI | Sztuczna inteligencja nie zastąpi ludzi…
Prace nad rozwojem sztucznej inteligencji trwają od lat, niemniej od pewnego czasu rozwiązania te cieszą się szczególnie dużym zainteresowaniem, co wpływa także na rynek pracy. Z analizy przeprowadzonej przez No Fluff Jobs, polski portal IT z ogłoszeniami o pracy, wynika, iż liczba użytkowników przeglądających ogłoszenia z kategorii AI wzrosła w ciągu roku aż o 68%, a liczba wyszukań haseł „AI” lub „Artificial Intelligence” – o 61%. Także wyniki realizowanego przez firmę Salesforce badania „Generative AI Snapshot Research Series”, obejmującego ponad 4 tys. pracowników zatrudnionych na pełny etat, wskazują, że dostrzegają oni potencjał generatywnej sztucznej inteligencji i bądź to ją aktywnie wykorzystują, bądź też planują użyć w najbliższej przyszłości.
Wskazują przy tym na liczne korzyści płynące z AI, w tym lepszą obsługę klientów i oszczędność czasu, jako główne powody korzystania z tego nowoczesnego rozwiązania. 68% pracowników twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja pomoże im lepiej obsługiwać klientów, a zdaniem 67% uprości posługiwanie się innymi technologiami, w tym pozostałymi narzędziami sztucznej inteligencji i modelami uczenia maszynowego. Pracownicy szacują, że dzięki korzystaniu z AI zaoszczędzą średnio pięć godzin tygodniowo, co daje równowartość jednego miesiąca pracy rocznie w przypadku osób zatrudnionych na pełen etat.
– Udostępnienie innowacyjnych narzędzi sztucznej inteligencji uzmysławia, że jesteśmy świadkami przełomowej zmiany. Zmiany, która otworzyła możliwości w zakresie optymalizacji wielu procesów. Zmiany, w której mamy wyjątkową możliwość uczestniczyć z korzyścią dla nas wszystkich – zauważa Magdalena Miąsek, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Banku Pocztowym.
Trafił swój na swego
Sektor finansowy, z uwagi na posiadany potencjał wykształconych pracowników, wysoki poziom informatyzacji, otwartość na nowe technologie i rozwiązania, już korzysta z dobrodziejstw, jakie daje AI. Upowszechnianie sztucznej inteligencji w procesach biznesowych wpływa na zwiększenie zapotrzebowania na takie kompetencje, jak: krytyczne myślenie, umiejętności analityczne (czytanie, analiza i zarządzanie danymi oraz podejmowanie na ich podstawie decyzji), umiejętności cyfrowe (efektywne korzystanie z technologii i narzędzi digital), myślenie innowacyjne.
– Z drugiej strony technologia kształtuje m.in. sposób, w jaki się komunikujemy i współpracujemy, dlatego ważne będzie rozwijanie kompetencji związanych z inteligencją emocjonalną, budowaniem długofalowych relacji szczególnie w kontekście zmieniającego się, hybrydowego środowiska pracy oraz coraz bardziej cyfrowych, wielokanałowych kontaktów z klientami – uważa Katarzyna Świątkowska-Kamińska, manager Zespołu Partnerstwa Biznesowego Credit Agricole Banku Polska.
Możliwości wykorzystania nowej technologii jest wiele w większości obszarów, poczynając od obsługi klientów, gdzie chatboty już wspierają proces udzielania odpowiedzi, przez marketing i wsparcie w tworzeniu kampanii, po IT z usprawnieniami w zakresie testowania oprogramowania. Przykłady można by mnożyć. Niezależnie jednak od branży czy stanowisk, wykorzystanie sztucznej inteligencji usprawnia procesy, równocześnie generując potrzebę nowych kompetencji niezbędnych do efektywnego tworzenia, używania i utrzymywania AI. Zakres jej stosowania niewątpliwie będzie rósł, co nie zmienia faktu, że zadania realizowane ze wsparciem nowej technologii nadal będą wymagały ludzkiej kreatywności, innowacyjności, nadzoru czy podejmowania decyzji.
– Wykorzystanie sztucznej inteligencji przez pracowników zwiększa efektywność ich działania i satysfakcję z realizowanych zadań. Żeby jednak zaistniała synergia kompetencji człowieka i potencjału narzędzi AI, niezbędne jest wsparcie pracowników, przez działy HR i menadżerów, zarówno w nabywaniu nowych umiejętności, jak i sprawnym przejściu przez zmianę. Potrzeba nabywania innowacyjnych kompetencji – szczególnie w zakresie etycznego, bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z narzędzi AI, a także tych twó...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI