Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI | Sztuczna inteligencja nie zastąpi ludzi…

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI | Sztuczna inteligencja nie zastąpi ludzi…
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
... ale ludzie korzystający z AI zastąpią tych, którzy pomijają te narzędzia. Z uwagi na potencjał wykształconych pracowników, wysoki poziom informatyzacji czy wreszcie otwartość na nowe technologie, sektor finansowy chętnie korzysta z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja.

Prace nad rozwojem sztucznej inteligencji trwają od lat, niemniej od pewnego czasu rozwiązania te cieszą się szczególnie dużym zainteresowaniem, co wpływa także na rynek pracy. Z analizy przeprowadzonej przez No Fluff Jobs, polski portal IT z ogłoszeniami o pracy, wynika, iż liczba użytkowników przeglądających ogłoszenia z kategorii AI wzrosła w ciągu roku aż o 68%, a liczba wyszukań haseł „AI” lub „Artificial Intelligence” – o 61%. Także wyniki realizowanego przez firmę Salesforce badania „Generative AI Snapshot Research Series”, obejmującego ponad 4 tys. pracowników zatrudnionych na pełny etat, wskazują, że dostrzegają oni potencjał generatywnej sztucznej inteligencji i bądź to ją aktywnie wykorzystują, bądź też planują użyć w najbliższej przyszłości.

Wskazują przy tym na liczne korzyści płynące z AI, w tym lepszą obsługę klientów i oszczędność czasu, jako główne powody korzystania z tego nowoczesnego rozwiązania. 68% pracowników twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja pomoże im lepiej obsługiwać klientów, a zdaniem 67% uprości posługiwanie się innymi technologiami, w tym pozostałymi narzędziami sztucznej inteligencji i modelami uczenia maszynowego. Pracownicy szacują, że dzięki korzystaniu z AI zaoszczędzą średnio pięć godzin tygodniowo, co daje równowartość jednego miesiąca pracy rocznie w przypadku osób zatrudnionych na pełen etat.

– Udostępnienie innowacyjnych narzędzi sztucznej inteligencji uzmysławia, że jesteśmy świadkami przełomowej zmiany. Zmiany, która otworzyła możliwości w zakresie optymalizacji wielu procesów. Zmiany, w której mamy wyjątkową możliwość uczestniczyć z korzyścią dla nas wszystkich – zauważa Magdalena Miąsek, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Banku Pocztowym.

Trafił swój na swego

Sektor finansowy, z uwagi na posiadany potencjał wykształconych pracowników, wysoki poziom informatyzacji, otwartość na nowe technologie i rozwiązania, już korzysta z dobrodziejstw, jakie daje AI. Upowszechnianie sztucznej inteligencji w procesach biznesowych wpływa na zwiększenie zapotrzebowania na takie kompetencje, jak: krytyczne myślenie, umiejętności analityczne (czytanie, analiza i zarządzanie danymi oraz podejmowanie na ich podstawie decyzji), umiejętności cyfrowe (efektywne korzystanie z technologii i narzędzi digital), myślenie innowacyjne.

Z drugiej strony technologia kształtuje m.in. sposób, w jaki się komunikujemy i współpracujemy, dlatego ważne będzie rozwijanie kompetencji związanych z inteligencją emocjonalną, budowaniem długofalowych relacji szczególnie w kontekście zmieniającego się, hybrydowego środowiska pracy oraz coraz bardziej cyfrowych, wielokanałowych kontaktów z klientami – uważa Katarzyna ­Świątkowska-Kamińska, manager Zespołu Partnerstwa Biznesowego Credit Agricole Banku Polska.

Możliwości wykorzystania nowej technologii jest wiele w większości obszarów, poczynając od obsługi klientów, gdzie chatboty już wspierają proces udzielania odpowiedzi, przez marketing i wsparcie w tworzeniu kampanii, po IT z usprawnieniami w zakresie testowania oprogramowania. Przykłady można by mnożyć. Niezależnie jednak od branży czy stanowisk, wykorzystanie sztucznej inteligencji usprawnia procesy, równocześnie generując potrzebę nowych kompetencji niezbędnych do efektywnego tworzenia, używania i utrzymywania AI. Zakres jej stosowania niewątpliwie będzie rósł, co nie zmienia faktu, że zadania realizowane ze wsparciem nowej technologii nadal będą wymagały ludzkiej kreatywności, innowacyjności, nadzoru czy podejmowania decyzji.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji przez pracowników zwiększa efektywność ich działania i satysfakcję z realizowanych zadań. Żeby jednak zaistniała synergia kompetencji człowieka i potencjału narzędzi  AI, niezbędne jest wsparcie pracowników, przez działy HR i menadżerów, zarówno w nabywaniu nowych umiejętności, jak i sprawnym przejściu przez zmianę. Potrzeba nabywania innowacyjnych kompetencji – szczególnie w zakresie etycznego, bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z narzędzi AI, a także tych twó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK