Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI | Czy roboty wyślą nas na bezrobocie?
Co piąta z polskich firm posiłkuje się rozwiązaniami bazującymi na sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych, a podobny odsetek organizacji zamierza zatrudnić w tym celu AI na przestrzeni nadchodzących 12 miesięcy – wykazała ankieta, przeprowadzona latem tego roku przez Manpower Group wśród ponad 500 przedsiębiorców. Kolejne odpowiedzi nie pozostawiają wątpliwości, iż wirtualny doradca personalny znajdzie zatrudnienie w większości polskich firm. Niespełna co piąty z ankietowanych podmiotów nie widzi potrzeby sięgania po wsparcie ze strony AI w prowadzonej polityce zatrudnienia, a w perspektywie nadchodzących trzech lat grupa ta zmniejszy się trzykrotnie –można przeczytać w podsumowaniu badań zrealizowanych przez Manpower Group.
Statystyki te wpisują się w globalny trend rosnącego wykorzystania narzędzi bazujących na uczeniu maszynowym w zarządzaniu zasobami ludzkimi – według analiz firmy Gartner, aż 81% liderów HR wdrożyło optymalizację procesów rekrutacyjnych z użyciem AI, bądź przynajmniej przeprowadziło badanie jej zasadności. „76% liderów HR uważa, że jeśli ich organizacja nie przyjmie i nie wdroży rozwiązań AI, takich jak generatywna sztuczna inteligencja, w ciągu najbliższych 12–24 miesięcy, ich sukces organizacyjny będzie opóźniony w porównaniu z tymi, które to zrobią” – podkreślają eksperci Gartnera.
Sztuczna inteligencja szturmuje działy HR
Rok 2023 bez wątpienia można nazwać rokiem sztucznej inteligencji, i to nie tylko ze względu na powszechne udostępnienie narzędzi bazujących na AI, takich jak ChatGPT czy generator obrazów Midjourney. Potwierdziły to wyniki tegorocznej edycji badania, realizowanego cyklicznie przez uznanego brytyjskiego eksperta w dziedzinie HR, Donalda H. Taylora. Na podstawie danych z ankiety, przeprowadzonej wśród 4000 przedstawicieli branży HR, szkoleniowej i IT oraz freelancerów, sztuczną inteligencję sklasyfikowano na drugim miejscu wśród najistotniejszych czynników decydujących o przyszłości zarządzania zasobami ludzkimi.
Autor opracowania zwraca uwagę, iż z podobnym trendem mieliśmy do czynienia w roku 2018, kiedy to liczba wskazań na AI wzrosła równie szybko, jednak okres COVID-19 spowodował, że inteligentne algorytmy zeszły w odpowiedziach respondentów na dalszy plan. Obecnie mamy do czynienia zasadniczo z powtórzeniem wyniku sprzed czterech lat, co samo w sobie jest zjawiskiem nietypowym w historii badania. „Jest to niewątpliwie spowodowane zainteresowaniem ChatGPT i jego ofertą bezpłatnego dostępu do potężnych możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja” – podkreślił w raporcie Taylor.
Przypomniał też, iż upublicznienie tego rewolucyjnego narzędzia miało miejsce 30 listopada ub.r., tymczasem już od stycznia br. liczba wskazań na AI zaczęła piąć się w górę. Respondenci zwrócili również uwagę na rosnące znaczenie analityki procesu uczenia się, co potwierdza tezę, iż narzędzia z obszaru machine learning zyskują stałe miejsce w ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI