Raport Fanpage Trends Polska Listopad 2013

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.01.250x167Komentarze do kategorii Banki

Listopadowe wyniki w kategorii „Banki” niestety nie przyniosły wiele zmian w stosunku do poprzednich miesięcy. W piętnastce największych stron nastąpiło tylko jedno (!) przetasowanie – mBank swoim imponującym, bo aż 23% wzrostem fanów zrzucił z podium ING Bank Śląski, wskakując na trzecie miejsce w zestawieniu największych bankowych stron na facebooku.

Widać, że rebranding mBanku to nie tylko zmiana logo oraz fuzja z pozostałymi markami grupy BRE. mBank wyraźnie pokazuje, że za jego działaniami stoi przemyślana, długofalowa strategia, która w przypadku facebooka owocuje nie tylko znaczącym przyrostem fanów, ale także wzrostem zaangażowania (najwyższe wskaźniki interaktywności oraz PTAT). Obecnie jest to chyba najlepiej prowadzony fanpage w tej kategorii – atrakcyjne wizualnie treści o różnorodnej tematyce są jak najbardziej słuszną drogą i świadczą o tym, że mBank jest bliski wypracowania idealnej dla siebie formuły komunikacji w kanałach social media (idealnej, bo jeszcze nad paroma rzeczami należałoby popracować). Duże brawa!

Inne banki, które również zasługują na pochwałę to tradycyjnie: BZ WBK, ING Bank Śląski oraz Bank BGŻ. Ten ostatni, na swojej ciekawej stronie „Baśki z Banku BGŻ” za pomocą brand heroes (dwie bardzo sympatyczne wiewiórki) umiejętnie ociepla wizerunek instytucji finansowej. Gdyby połączyć to z zakrojonymi na szeroką skalę kampaniami FB Ads, mielibyśmy przykład znakomitej syntezy rozrywkowej komunikacji oraz skutecznej promocji finansowych produktów. Wszystko przed Wami, Baśki!

Pozostałe banki muszą niestety jeszcze popracować nad strategią komunikacji w social media. Większość z nich posiada bardzo niskie (w porównaniu z innymi branżami) wskaźniki zaangażowania. Jeżeli natomiast już następują jakieś reakcje ze strony fanów, powiązane są one raczej z kryzysami – wysokie wskaźniki interactivity index PKO BP oraz Moje Inteligo mają swoje źródło w awariach, które niedawno dotknęły klientów tych instytucji.

Większość banków musi jeszcze szukać optymalnej formuły komunikacji w social media, niemniej możemy już zaobserwować pierwsze jaskółki (a może orły?) w postaci liderów tego rankingu. Oni już wiedzą, jak to się robi. Inne banki albo wezmą z nich przykład, albo na polu social media zostaną daleko w tyle.

131209.sotrader.01.150xSylwester Budzelewski
Eastend.pl

 

 

 

 

W bankingowym social media na pierwszym miejscu pod względem liczby fanów królują wiewiórki – Baśki z Banku BGŻ. Niezmiennie od pięciu miesięcy wygrywają fanów przede wszystkim dzięki ciekawym grafikom i dużej dawce poczucia humoru. Jaki to ma wpływ na wzrost zainteresowania usługami lub większym zaufaniem do marki – nie wiadomo. Content jest niestety słabo powiązany z branżą bankową, dlatego śmiem założyć, że fanpage BGŻ nie buduje w ten sposób przywiązania do marki;)

Listopad wypadł bardzo korzystnie dla mBanku. Fanpage urósł niemalże o 20 tysięcy fanów, co oznacza wzrost o 123 %. Ponadto, profil mBank Polska przekroczył pod koniec miesiąca 100 tysięcy fanów. Mimo, że content nie jest oryginalny (informacje o promocjach, ciekawostki na temat bankowości, monet i e-commerce, zagadki z wiedzy ogólnej, pytanka i inne formy zbierania komentarzy), mBank radzi sobie całkiem nieźle. Największy buzz zapewnił bankowi wybór mRadnych, czyli liderów opinii. Spośród fanów postanowiono wyłonić najaktywniejsze osoby, które wykażą się znajomością wiedzy ekonomicznej i bankowej. Ostatecznie, spośród tysięcy kandydatów, wybrano 4 osoby. Dzięki tej akcji mBank zapewnił sobie najlepszy wynik w kategorii „Liczba osób, które o tym mówią” oraz wzrost Interactivity Index o 5 pozycji, co umieściło go na pierwszym miejscu w tej kategorii.

Dobrymi wynikami w listopadzie może pochwalić się też PKO Bank Polski, który zanotował niespotykane dotychczas wzrosty (o 9 pozycji pod względem liczby zaangażowanych oraz o 10 w Interactivity Index). Promowanie akcji społecznych jak Szlachetna Paczka czy Akcja Honorowego Krwiodawstwa oraz liczne konkursy, w których nagrodami są bilety do kina lub filharmonii, skutecznie przyciągnęły żebrolajki i żebrokomcie.

Na koniec trochę o porażkach. Spadki liczby zaangażowanych i jednocześnie Interactivity Index zanotowały Credit Agricole Bank Polska, eurobank i najgorzej w tych kategoriach poradziły sobie… Baśki z Banku BGŻ. Czyżbym miała rację, pisząc na początku, że strategia zabawnych wiewiórek nie jest skuteczna?;)

131209.sotrader.02.150xAnna Prończuk
eLeader

Raport Fanpage Trends jest do pobrania tutaj.