Pula dopłat do leasingu w ramach programu Mój Elektryk wzrasta do ćwierć miliarda złotych
– Mój Elektryk niezmiennie cieszy się rosnącym zainteresowaniem zarówno firm, jak i osób fizycznych. Zwiększenie w zaledwie nieco ponad rok puli środków na realizację tzw. ścieżki leasingowej Programu z początkowych 20 mln zł do 250 mln zł obecnie jest tego najlepszym potwierdzeniem.
Wraz z partnerami z firm leasingowych dokładamy wszelkich starań, by obsługa i procedowanie wniosków o dopłaty przebiegała szybko i sprawnie. Dzięki temu Programowi, nie tylko popularyzujemy przyjazny środowisku transport oraz wspieramy naszych klientów w zielonej transformacji, ale również realizujemy istotny interes publiczny, tj. ograniczenie zanieczyszczeń powietrza emitowanych przez samochody.
Jest to też doskonały przykład efektywnej współpracy pomiędzy sektorem publicznym a prywatnym – powiedział dr hab. Emil Ślązak, prof. SGH, p.o. prezesa BOŚ.
– Dopłaty do leasingu w programie Mój Elektryk okazały się kluczem do zainteresowania przedsiębiorców naszym wsparciem, które dla tej szczególnej grupy ma wymiar nie tylko ekonomiczny, ale również ekologiczny. Przedsiębiorcy przy wyborze pojazdów coraz częściej wybierają pojazdy zeroemisyjne, korzystając z oferty finansowej Narodowego Funduszu, ponieważ oprócz oszczędności w kosztach eksploatacji, poprawiają wizerunek swojej firmy.
Dopłaty niwelują różnice kosztowe pomiędzy leasingiem pojazdu z silnikiem spalinowym, a nowoczesnym bezemisyjnym.
Zwiększenie puli środków to potwierdzenie tego pozytywnego trendu, jest to również owoc sprawnej współpracy Narodowego Funduszu i Banku Ochrony Środowiska – stwierdził dr Przemysław Ligenza, prezes NFOŚiGW.
Czytaj także: Elektryki z dotacją tańsze od aut spalinowych?
Dwie ścieżki dofinansowania dla pojazdów zeroemisyjnych
Program Mój Elektryk, oferujący dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych, zakłada dwie ścieżki:
- dla klientów indywidualnych oraz
- dla firm i organizacji.
Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest realizowana przez Bank Ochrony Środowiska od listopada 2021 r.
Pierwotnie w ramach ścieżki leasingowej programu Mój Elektryk do dyspozycji BOŚ było 20 mln zł. W marcu 2022 r. Zarząd NFOŚiGW zdecydował o zwiększeniu tej puli o 80 mln zł. Następnie, na koniec lipca 2022 roku, została ona zasilona dodatkowymi 100 mln zł.
Dzięki zaś ostatniej decyzji Funduszu, łączna wartość środków przeznaczonych na dopłaty wzrosła do 250 mln zł.
Czytaj także: Jak rozliczać samochód elektryczny w działalności gospodarczej?
Mój Elektryk przyspiesza – stan wdrażania programu na dzień 5 stycznia 2023 r.
Od początku realizacji programu, do BOŚ wpłynęło już ponad 5700 wniosków o dotacje o łącznej wartości niemal 184 mln zł. NFOŚiGW zaakceptował dotychczas dotacje do leasingu ponad 4900 pojazdów na sumaryczną kwotę prawie 160 mln zł, z czego blisko 3800 szt. (101 mln zł) dotyczyło samochodów osobowych, a niemal 1100 szt. (58 mln zł) pojazdów dostawczych.
Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, w grudniu 2022 r. w Polsce zarejestrowanych było łącznie 64 705 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym.
Realizując program Mój Elektryk Bank Ochrony Środowiska zawarł umowy współpracy z 25 firmami leasingowymi – ich lista jest dostępna na stronie https://www.bosbank.pl/moj-elektryk.