Profil Zaufany: czasowa niedostępność z powodu prac serwisowych
Z powodu prac serwisowych Profil Zaufany będzie niedostępny od piątku 19 stycznia (od 20.00) do soboty 20 stycznia (do 16.00).
Osoby, które planowały w tych dniach załatwianie online spraw urzędowych powinny uwzględnić przerwę w dostępie do usługi Profilu Zaufanego.
W tym czasie nie będzie możliwości zalogowania się do usług internetowych poprzez Profil Zaufany, jak również niedostępna będzie usługa składania podpisu zaufanego.
Niedostępne będzie również:
- logowanie do systemów państwowych przy użyciu aplikacji mObywatel;
- logowanie poprzez e-Dowód (nie będzie dostępna aplikacja eDO App),
- logowanie do systemów państwowych do systemów państwowych poprzez uwierzytelnianie w bankowości internetowej.
Czytaj także: mObywatel 2.0 i mDowód, czy to działa?
Czego nie załatwimy w sieci od 19 do 20 stycznia ’24?
Wobec tego nie będzie można realizować poszczególnych spraw urzędowych, takich jak:
- logowanie się do Internetowego Konta Pacjenta i korzystanie z usługi mObywatel;
- składanie wniosków, w tym o 800 plus i wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego;
- zgłoszenie narodzin dziecka, pobranie odpisu aktu stanu cywilnego, małżeństwa, zgonu;
- zgłoszeniu zgubienia lub zniszczenia dowodu osobistego;
- zarejestrowaniu działalności gospodarczej.
Profil Zaufany będzie ponownie dostępny w sobotę, 20 stycznia 2024 roku po godz. 16:00.
Podczas prac wprowadzone zostaną zmiany, które mają na celu podniesienie stabilności i niezawodności systemów.
Czytaj także: Usługi potwierdzania tożsamości cyfrowej w Polsce zaawansowane, ale Polacy niewiele o nich wiedzą
Jak założyć Profil Zaufany?
Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej, dzięki któremu obywatele mogą potwierdzić swoją tożsamość w Internecie oraz podpisać dokument podpisem elektronicznym.
Profil Zaufany można założyć i potwierdzić online, przy pomocy zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku.
Profil zaufany umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów. Dzięki temu można złożyć np.: podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Podpis elektroniczny ma taką samą wagę jak podpis odręczny.
– Profil Zaufany jest przykładem budowania nowoczesnego, cyfrowego państwa obywatelskiego. To narzędzie doskonale sprawdza się w załatwianiu spraw poprzez systemy administracji publicznej, takie jak Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy Internetowe Konto Pacjenta (IKP).
Cieszę się, że możemy rozwijać jedną z kluczowych e-usług, zgodnie z oczekiwaniami obywateli, co znacząco ułatwia ich kontakt z urzędnikami – mówi Radosław Maćkiewicz, dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki.
Aby założyć Profil Zaufany należy wypełnić formularz o założenie Profilu Zaufanego w systemie bankowości elektronicznej banku. Następnie potwierdzić operację bankowym kodem autoryzacyjnym. W rezultacie na adres mailowy użytkownik otrzyma potwierdzenie założenia konta.
Można także potwierdzić swoją tożsamość w punktach potwierdzających, np. urzędach i niektórych bankach.
Wniosek o założenie Profilu Zaufanego można automatycznie wysyłać przez Internet, podczas rejestracji konta. Natomiast swoje dane należy potwierdzić osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi o okazanie dokumentu tożsamości, następnie wydrukuje złożony przez wniosek i poprosi o jego podpisanie.
Więcej informacji nt. Profilu Zaufanego można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/profil-zaufany.