Prawie połowa Polaków ocenia, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy zaoszczędzi pieniądze
W trzecim kwartale 2024 roku Polacy zostali zapytani m.in. o to, jak oceniają bieżący klimat do oszczędzania, a także, czy będą w stanie odłożyć jakiekolwiek pieniądze w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Kto najlepiej ocenia swoje szanse na oszczędzanie?
Badanie pokazało, że 44,2 proc. respondentów ocenia, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy z dużym bądź bardzo dużym prawdopodobieństwem zdoła zaoszczędzić pieniądze.
To najwyższy odczyt w historii cyklicznego badania ZPF i IRG SGH.
– Pomimo tego dość optymistycznego wyniku uwagę zwraca jednak to, że wciąż ponad połowa Polaków ocenia swoje szanse na odłożenie środków finansowych jako znikome bądź żadne – zaznacza Marcin Czugan, prezes ZPF.
Z badania wynika, że najczęściej szans na zgromadzenie oszczędności upatrują osoby poniżej 49. roku życia.
W grupie wiekowej 16-29 lat odsetek pozytywnych odpowiedzi sięgnął 57,4 proc., a wśród osób w wieku 30-49 lat: 50,5 proc.
Tymczasem u osób w przedziale wiekowym 50-64 lata następuje wyraźny spadek do 26,5 proc., a w grupie 64+ to: 27,6 proc.
Jednocześnie 45,9 proc. respondentów oceniło, że obecny klimat do oszczędzania jest korzystny. Przed rokiem odsetek optymistów wyniósł 34,9 proc.
Badanie „Sytuacja na rynku consumer finance”:
Czytaj także: Ponad połowa rodziców oszczędza z myślą o przyszłości dzieci
Cele oszczędzania: przede wszystkim na „czarną godzinę”
Osoby, które prognozują, że w ciągu 12 miesięcy będą w stanie odłożyć pieniądze, są również pytane o cele oszczędzania. Na pierwszym miejscu wskazują wypoczynek (38,3 proc.), a na drugim remonty (32,3 proc.). Na kolejnych są m.in. zakupy dóbr trwałych (22,6 proc.) i przyszła emerytura (15,5 proc.).
Ponad jedna piąta (22,6 proc.) respondentów zwraca jednak uwagę, że oszczędza pieniądze bez specjalnego przeznaczenia.
– Można więc założyć, że wykazują się oni zapobiegliwością, by oszczędzać pieniądze „na czarną godzinę” – ocenia Marcin Czugan.
Czytaj także: Nowa oferta dla chcących oszczędzać w bankach spółdzielczych SGB
„Sytuacja na rynku consumer finance” – o badaniu
„Sytuacja na rynku consumer finance” to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH.
Respondenci są pytani o szereg czynników, jak np. sytuacja finansowa, prognozy wydatków, oszczędności, ocena kondycji gospodarczej w Polsce.
Efektem badania jest Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF), który pokazuje aktualne nastroje konsumentów, pozwalając przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań.
W trzecim kwartale 2024 roku wartość BRCF wyniosła 96,2 pkt. wobec 97 pkt. w tym samym okresie 2023 roku.