Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
92dni
15godzin
27minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Ponad 60 proc. młodych Polek obawia się niskich zarobków, a co druga braku stabilności zatrudnienia

11.03.2025 14:31 Warszawski Instytut Bankowości / WIB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ponad 60 proc. młodych Polek obawia się niskich zarobków, a co druga braku stabilności zatrudnienia
Fot. stock.adobe.com / Jennie Pavl
Młode Polki to kobiety, które stawiają na swoją edukację. Jak pokazują dane GUS blisko 60 proc. studentów w Polsce stanowią kobiety, jednak ich start na rynku pracy wiąże się z wieloma obawami i wyzwaniami, potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) przez Instytut Badań Pollster.

– Wyniki badania pokazują, że rynek pracy dla młodych kobiet w Polsce nadal wymaga zmian – większej stabilności form zatrudnienia, rozbudowania wsparcia w postaci programów rozwijających kompetencjeoraz bardziej elastycznych modeli pracy, które pozwolą kobietom rozwijać się zawodowo, nie rezygnując przy tym z życia prywatnego – podkreśla Monika Kowalczyk, koordynatorka projektu „EduSmartGrowth”.

Praca – marzenia kontra rzeczywistość

63 proc. badanych młodych kobiet obawia się niskich wynagrodzeń. Mimo tego, że badane obawiają się, że ich wynagrodzenia będą niskie, to często brakuje im umiejętności negocjacji płacowych.
Co druga badana (53 proc.) przyznaje, że ma trudności w negocjowaniu swojego wynagrodzenia.
Na ten aspekt częściej zwracają uwagę kobiety, które mają już pierwsze doświadczenia zawodowe – 58 proc. w przypadku kobiet w przedziale wieku 25-30 lat.

Kwestie związane z wynagrodzeniem kobiet potwierdzają także dane GUS, według których kobiety zarabiają średnio o ok. 8 proc. mniej niż mężczyźni. Brak pewności siebie w negocjowaniu swojego wynagrodzenia może pogłębiać różnice w wynagrodzeniach pomiędzy kobietami a mężczyznami.

Co druga badana (51 proc.) wskazuje na brak stabilności zatrudnienia jako jedną z głównych obaw. Wiąże się to m.in. z problemem z uzyskaniem umowy o pracę i koniecznością pracy na tzw. umowach śmieciowych na początku kariery zawodowej.

Najczęściej na tę obawę wskazywały mieszkanki miast od 100 do 500 tys. mieszkańców (62 proc.), a najrzadziej kobiety z największych miast (38 proc.), co może wynikać z dużo większego rynku pracy i łatwiejszego dostępu do satysfakcjonujących ofert.

4 na 10 młodych badanych kobiet wskazało, że ich obawą jest trudność w łączeniu pracy z życiem prywatnym, ale już 79 proc. respondentek obawia się, że przyszłe obowiązki rodzinne mogą mieć wpływ na tempo rozwoju ich kariery.

48 proc. respondentek jako wyzwanie w rozwijaniu swojej kariery postrzega brak doświadczenia, co może hamować je przed próbą aplikowania na dane stanowisko pracy lub próbą zmiany pracy na inną. Częściej oczywiście na tę kwestię zwracają uwagę badane w wieku 18-24 lata (56 proc.), które stawiają pierwsze kroki na rynku pracy.

Ponad połowa badanych (55 proc.) uważa, że młode kobiety mają mniejsze szanse na awans niż młodzi mężczyźni. Odmiennego zdania jest co czwarta badana (24 proc.) – wg nich szanse na awans są równe,bez względu na płeć.

Co ciekawe, wśród kobiet z wykształceniem podstawowym/zawodowym, połowa badanych (49 proc.) uważa, że szanse są równe. Odsetek ten spada do 19 proc. w przypadku kobiet z wykształceniem wyższym.

Analogicznie, w przypadku braku równych szans, częściej takiej odpowiedzi udzielały kobiety z wyższym wykształceniem – 60 proc. respondentek niż kobiety z niższym wykształceniem podstawowym/zawodowym – 35 proc.

Młode kobiety ambitnie podchodzą do swojego rozwoju – blisko połowa z nich (47 proc.) jako swoje główne cele zawodowe na najbliższe 5 lat wskazuje kontynuację edukacji, istotne, że  co trzecia badana w wieku 25-30 lat chce skupiać się na tym obszarze.

39 proc. badanych wskazało, że ich celem jest awans w pracy, a co czwarta (26 proc.) wskazała na zmianę branży. Na kolejnych miejscach znalazły się: założenie własnej firmy – 21 proc. oraz praca za granicą – 13 proc. W tym przypadku co piąta (19 proc.) badana w wieku 18-24 lata wskazała na tę możliwość.

Czytaj także: Nowa umowa Grupy EBI i Santander Bank Polska wesprze przedsiębiorczość kobiet

Rynek pracy – oczekiwania młodych Polek

Badanie wskazuje, że młode kobiety przychylnie patrzą na modele zatrudnienia, które pozwalają im łączyć życie zawodowe z prywatnym.

72 proc. badanych wskazało elastyczne godziny pracy jako ważny czynnik przy wyborze pracodawcy, a dla 64 proc. duże znaczenie ma możliwość pracy zdalnej.

Co druga badana zadeklarowała, że nie ma dostępu do wartościowych programów wspierających ich rozwój (np. mentoring, szkolenia liderskie, itp.) w ich szkole, na uczelni czy w miejscu pracy.

Jak pokazują globalne trendy, tego rodzaju programy pomagają w rozwijaniu kompetencji i mogą mieć wpływ na awans w miejscu pracy.

Czytaj także: Rola właściciela firmy i rodzica jest trudniejszym zadaniem dla kobiet niż mężczyzn – wg 80% zarządzających MSP

Sztuczna inteligencja – zagrożenie czy szansa?

36 proc. kobiet ocenia swój poziom wiedzy o AI jako wysoki, ale tylko 9 proc. swobodnie z niej korzysta. 39 proc. badanych przyznało, że ma podstawową wiedzę, ale rzadko korzysta z AI.

Co czwarta badana kobieta (25 proc.) słyszała o AI, ale nie korzysta z niej aktywnie albo nie ma wiedzy na jej temat.

Widać duże rozbieżności w zależności od wieku respondentek – w przypadku badanych w przedziale 18-24 lata blisko połowa (45 proc.) ocenia swój poziom wiedzy wysoko, a w przypadku kobiet w wieku 25-30 lat odsetek ten jest aż o 17 p.p. niższy i wynosi 28 proc.

Zapytano także młode kobiety o to, czy obawiają się, że AI może mieć wpływ na ich miejsce pracy. Co trzecia badana (32 proc.) obawia się, że rozwój AI może negatywnie wpłynąć na ich miejsce pracy, a jedynie co piąta (19 proc.) postrzega sztuczną inteligencję jako szansę.

4 na 10 kobiet nie wie jeszcze, jaki wpływ na ich miejsce pracy będzie mieć AI.

Projekt EduSmartGrowth

EduSmartGrowth to inicjatywa prowadzona przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości. Projekt promuje świadome postawy w obszarze finansów osobistych, kształtując jednocześnie społeczeństwo gotowe na zmiany w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości.

Działania realizowane w ramach projektu nie tylko dostarczają wiedzy, ale również inspirują do podejmowania aktywności na rzecz zrównoważonego rozwoju społeczeństwa.

Projekt stanowi istotny krok w kierunku budowania świadomej i odpowiedzialnej społeczności, gotowej aktywnie uczestniczyć w tworzeniu lepszej przyszłości dla wszystkich.

Partnerami wspierającymi projekt są: ING Bank Śląski, InPost Greencity, Fundacja Santander.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Konkurs Etyka w Finansach | Czy Etyka Ma Płeć? | Rola instytucji finansowych w zrównoważonym rozwoju w zakresie równości płci w polskim biznesie

***

Badanie „Kobiety na zawodowym starcie” zrealizowane w dniach 27.02 – 05.03.2025 r. przeprowadzone w ramach projektu edukacyjnego „EduSmartGrowth” na zlecenie Fundacji Warszawski Instytut Bankowości przez Instytut Badań Pollster na reprezentatywnej próbie 527 młodych kobiet w wieku 18-30 lat metodą CAWI.

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Corporate Social Responsibility / CSRESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFundacja Santander Bank PolskaFundacja Warszawski Instytut BankowościING Bank Śląski S.A. / INGInPost Green CityInstytut Badań PollsterKobietyMonika KowalczykPłace / Wynagrodzenia / ZarobkiProgram EduSmarthGrowthRynek pracySztuczna inteligencja / AITelepraca / Praca zdalnaWarszawski Instytut Bankowości / WIBwork-life balanceZatrudnienieZrównoważony rozwój
Autor Warszawski Instytut Bankowości / WIB
Źródło
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Z rynku finansowego
Komisja Europejska chce wzmocnienia ESMA
kalkulator z napisem 2026, banknoty 500 zł
Wydarzenia
Relacja z Webinaru PAB WIB przedstawiającego wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w III kwartale 2025 roku oraz na wyniki w roku następnym
Kadry
Zmiana na stanowisku wiceprezesa ING Banku Śląskiego
Logo PGZ
Z rynku finansowego
BOŚ i PGZ podpisały list intencyjny o współpracy

Najnowsze

9 grudnia 2025 roku PKO Bank Polski i Policja podpisały porozumienie, w ramach którego planują szkolenia, spotkania i warsztaty o cyberbezpieczeństwie
Cyberbezpieczeństwo
Współpraca PKO BP i Policji na rzecz skutecznej ochrony seniorów i młodzieży przed cyberoszustami
Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
Bankowość spółdzielcza
Usługa Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
reklama wizerunkowa Banku Pekao na jednym z samolotów narodowego przewoźnika, Boeingu 737 MAX 8. Samolot PLL LOT w barwach Banku Pekao S.A
Bezgotówkowo
Klienci Banku Pekao mogą skorzystać z 10-proc. rabatu na bilety PLL LOT
bank spóldzielczy napis na budynku
Bankowość spółdzielcza
Posiedzenie Rady Konsultacyjnej Sektora Bankowości Spółdzielczej
Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Donald Tusk, premier RP
Gospodarka
Zamiast CPK – Port Polska, start budowy w ciągu kilku miesięcy
KNF
Z rynku finansowego
UKNF przedstawił swoje priorytety nadzorcze na 2026 rok
Bank
Z rynku finansowego
Wyższy CIT obniży o 1/3 zyski banków przyszłym roku

Zobacz także

Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Raport „Ryzyko klimatyczne i adaptacja do zmian klimatu – perspektywa sektora bankowego” . Źródło: ZBP
ESG
Premiera raportu „Ryzyko klimatyczne i adaptacja do zmian klimatu – perspektywa sektora bankowego” podczas II. Kongresu Bankowości Zrównoważonego Rozwoju
Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025. Urszula Zielińska. Źródło: BANK.pl
Z rynku finansowego
Banki kluczowym elementem budowy odporności na zmiany klimatyczne
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}