Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
12godzin
58minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
12godzin
58minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Komentarze ekspertów

Polskie banki zwinniejsze niż fintechy?

15.07.2020 15:54 Krzysztof Pulkiewicz | banqUP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polskie banki zwinniejsze niż fintechy?
Krzyszfof Pulkiewicz Fot. banqUP
Część banków podeszła do unijnej dyrektywy PSD2 jak do kolejnego obowiązku legislacyjnego, który muszą spełnić. Jednak to właśnie dla nich otwarta bankowość może stać się katalizatorem rozwoju.

#KrzysztofPulkiewicz: Banki, które nie będą pracowały z danymi, a jedynie umożliwią do nich dostęp, szybko pozostaną „bankami drugiego wyboru”, z przestarzałą i nieatrakcyjną dla klientów ofertą #OpenBanking #FinTech #PSD2 #TPP @BanqupTeam

W obrębie banków powstaje coraz więcej wdrożeń opartych o otwartą bankowość. Pierwsze rozwiązania, które zaproponowały banki, to przede wszystkim dostęp do wielu rachunków bankowych za pośrednictwem jednej aplikacji (multibankowość). Rozwiązanie oczywiście wygodne, ale to dopiero początek.

Logiczną konsekwencją dostępu do kont z innych banków na jednej platformie jest na przykład wykonywanie płatności z dowolnego banku, scoring kredytowy w oparciu o dane automatycznie pobierane ze rachunków udostępnionych przez klienta.

Rozwiązania oparte o otwartą bankowość mogą też pozwolić np. na szybką migrację rachunków, KYC (czy przy potwierdzaniu tożsamości klienta, czy rozwiązaniach anti-fraud). Wyobraźnia bankowych innowatorów dopiero nabiera śmiałości.

Pierwsi odważni

Pod koniec tego kwartału rozwiązania otwartej bankowości zaczęły pojawiać się w dużej liczbie. Pierwsze były ING i Millenium Bank. W maju agregator otwartej bankowości wprowadził Alior Bank, a w czerwcu ruszył Santander Open pozwalający klientom Santander Bank Polska na integrację kont z innych banków w bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnej.

W kwietniu Millenium Bank uruchomił możliwość płatności z innych kont za pośrednictwem swojej platformy oraz umożliwił potwierdzenie dochodu za pomocą logowania na koncie w innym banku.

Narzędzia wspomagające klientów, takie jak PFM (Personal Finance Managment) czy BFM jak np. wprowadzona przez PKO BP aplikacja Asystent Firmowy, pozwalająca małym i średnim przedsiębiorstwom na zarządzanie finansami i płynnością ‒ są też w naturalny sposób kolejnymi obszarami, gdzie dostęp do rachunków z różnych banków będzie dużą korzyścią dla klienta, który w jednym narzędziu ma dostęp do pełnego obrazu swoich finansów.

Czytaj także: PSD2 w praktyce ciągle budzi wiele wątpliwości, więc EBA odpowiada

Bank czyli zaufany TPP

Dyrektywa dzieli podmioty na ASPSP (Account Servicing Payment Service Providers) ‒ czyli dostawców usług płatniczych i TPP ‒ czyli podmioty trzecie, które mają dostęp do rachunku.

Banki z założenia należą do tej pierwszej kategorii, ale to właśnie jako TPP, mogą stanąć w szranki z podmiotami technologicznymi, które ‒ jak Google, Apple czy mniejsze podmioty ‒ wdrażają swoje rozwiązania.

Przewagą banków jest przede wszystkim zaufanie. Według przeprowadzonego w tym roku badania na zlecenie Związku Banków Polskich, banki działające w Polsce pozostają liderem zaufania pośród instytucji rynku finansowego. Cieszą się ufnością 68 proc. wszystkich respondentów.

Czytaj także: Raport NBP: banki w Polsce inwestują w rozwój innowacji finansowych, ale nie wszystkie po równo

To sprawia, że klienci zwrócą się ku technologicznym nowościom stworzonym pod marką banku chętniej, niż ku pochodzącym od nieznanego im fintechu.

Bank czyli technologiczny lider

Czy możemy liczyć na więcej rozwiązań otwartej bankowości pochodzących od banków? Z jednej strony są banki, które uważają ją za szansę i tworzą w oparciu o nią strategie rozwoju.

Inne poprzestają na udostępnieniu API i spełnieniu warunków legislacyjnych. Nie jest to myślenie perspektywiczne.

Banki, które nie będą pracowały z danymi, a jedynie umożliwią do nich dostęp, szybko pozostaną „bankami drugiego wyboru”, z przestarzałą i nieatrakcyjną dla klientów ofertą. Powinny skupić się na wykorzystaniu otwartej bankowości w taki sposób, by osiągnąć przewagę nad konkurencją.

Czytaj także: Od czego zależeć będzie sukces otwartej bankowości po pandemii COVID-19?

Łatwo powiedzieć… Ale w Polsce często to się udaje!

Już teraz to, co można kupić czy załatwić z poziomu bankowości elektronicznej wykracza poza tradycyjną domenę banków i ich produktów finansowych. Obecnie można już np. zdalnie zawrzeć umowę abonamentową, aplikować o 500+ czy wyprawkę w ramach programu Dobry start, automatycznie zapłacić za przejazdy płatnymi odcinkami autostrad czy zakupić bilety komunikacji miejskiej, a ostatnio, będąc firmą, wystąpić o pożyczkę z programu PFR.

Everyday banking, rozumiany jako wyjście banków do klientów w te sfery, które są dla klientów ważne i gdzie oczekują ułatwień i wsparcia ‒ rozwija się od kilku lat bardzo dynamicznie. Ograniczeniem może być tylko wyobraźnia.

Banki często są postrzegane jako ociężałe technologiczne, a dodatkowo, po wprowadzeniu dyrektywy, również zagrożone i stratne, bo przecież musiały ponieść koszty zmian systemowych, z czego korzystają nowe i zwinne fintechy.

Polska perspektywa jest jaśniejsza. Polskie banki oferują usługi, które często wręcz wyprzedzają fintechowe propozycje, jakie pojawiają się na świecie. Nie powinny więc oddawać pola, a wręcz odwrotnie ‒ powinny stale szukać pola do innowacji. Właśnie tak, jak robiły to dotychczas.

Czytaj także: KNF i uprawnienia banków do odmowy świadczenia usług bankowych na rzecz niebankowych instytucji płatniczych

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Account Servicing Payment Service Providers / ASPSPAlior BankBank MillenniumBankibanqUPFinancial Technology / FinTechFraudyING Bank Śląski S.A. / INGKrzysztof PulkiewiczOpen BankingPayment Services Directive 2 / Dyrektywa PSD2Personal Finance Managment / PFMPKO Bank Polski / PKO BPSantander Bank PolskaThird Party Providers / TPPZwiązek Banków Polskich / ZBP
Autor Krzysztof Pulkiewicz
Źródło banqUP

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Nowy termin przeprowadzenia reorganizacji Grupy PZU i Banku Pekao
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella

Najnowsze

laptop, wirtualny obraz AI
Technologie i innowacje
Klienci ING Business mogą korzystać z pomocy Asystenta AI opartego na GenAI
Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu

Zobacz także

banknoty euro, symbol %
Komentarze ekspertów
Rekomendacje EKF ws. rachunków oszczędnościowo-inwestycyjnych: krok w dobrą stronę, ale fundamentem musi być zaufanie
Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Lewiatana.
Z rynku finansowego
PMI z najlepszym wynikiem od 2022 roku
logo GPW na szklanych drzwiach
Z rynku finansowego
Żabka: małe sklepy, ale IPO jedno z największych w Europie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}