Polscy przedsiębiorcy w czołówce transformacji cyfrowej w regionie CEE

Polscy przedsiębiorcy w czołówce transformacji cyfrowej w regionie CEE
Fot. stock.adobe.com /SFIO CRACHO
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Gospodarka 4.0 rozwija się. Pandemia COVID-19 niewątpliwie przyśpieszyła popyt na cyfryzację, w tym na narzędzia i nowe technologie. Według badania Iron Mountain aż 86% respondentów twierdzi, że nowe, cyfrowe rozwiązania dały ich firmie przewagę konkurencyjną.

W odpowiedzi na lockdown najważniejszymi procesami, które zostały poddane digitalizacji, było wsparcie IT (49%), CRM (36%) oraz zarządzanie zespołem (34%)[1].

Digitalizacja biznesu w Polsce

Nie inaczej sprawa wygląda w Polsce – w 2021 roku, według danych Iron Mountain Polska, działania związane z digitalizacją biznesu stanowiły 28% wszystkich usług, z czego 70% stanowi digitalizacja dokumentacji archiwalnej[2].

Liderem w implementacji cyfrowych rozwiązań jest branża finansowa, która stanowi aż 60% wdrożeń

Marcin Drzewiecki, prezes Iron Mountain Polska

‒ Polski rynek charakteryzuje się dużą dynamiką implementacji rozwiązań technologicznych w biznesie. Zmiany obserwujemy na każdym kroku.

Rosnące zainteresowanie cyfryzacją, coraz lepsza infrastruktura oraz nabierająca siły dynamika wzrostu innowacji powodują, że polskie firmy coraz częściej stawiają na transformację cyfrową i doganiają liderów.

W Polsce nieustannie obserwujemy, że liderem w implementacji cyfrowych rozwiązań jest branża finansowa, która stanowi aż 60% wdrożeń. Swoimi działaniami znacząco przewyższa pozostałe sektory – medyczny czy retail i logistykę – mówi Marcin Drzewiecki, prezes Iron Mountain Polska.

Czytaj także: Cisco prezentuje prognozy technologiczne na rok 2022 i kolejne lata

Dynamiczny rozwój polskiego biznesu

W Polsce przodującą branżą pod względem cyfryzacji procesów jest sektor finansowy i ubezpieczeniowy m.in.: w cyfryzacji obsługi klienta.

Zmienia się nie tylko model komunikacji, ale również portfolio produktowe, które stawia na zindywidualizowaną ofertę dla konsumenta

Wynika to z konieczności dostosowania się do potrzeb konsumentów (np. porównywarki cenowe, możliwość korzystania z innowacyjnych rozwiązań mobilnych), tak by ułatwić uzyskanie np. pożyczek czy produktów związanych z ubezpieczeniami.

Organizacje muszą więc usprawniać swoją wewnętrzną komunikację, a tym samym proces obiegu dokumentów. Wraz z cyfryzacją zmienia się nie tylko model komunikacji, ale również portfolio produktowe, które stawia na zindywidualizowaną ofertę dla konsumenta. Firmy muszą stawić czoła m.in. zarządzaniu dużej ilości danymi w czasie rzeczywistym.

Automatyzacja procesów staje się kluczowym elementem rozwijania technologii, a rewizja dotychczasowych rozwiązań jest konieczna, by sprostać oczekiwaniom rynku.

Czytaj także: Cyfrowe dokumenty standardem za trzy lata w 76% firm MŚP

Kolejny etap transformacji

Prace nad zarządzeniem informacją w firmie są procesem, który powinien być stale udoskonalany. Mimo wysokiej pozycji na tle innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej przedsiębiorstwa w Polsce powinny pamiętać, że cyfrowa transformacja, która w ostatnim czasie tak bardzo przyśpieszyła, nie jest jednorazowym działaniem.

Strategia zarządzania informacją w organizacji powinna być nieustannie aktualizowana wraz z postępem technologicznym oraz zmieniającym się prawem

‒ Polska na tle pozostałych krajów Europy Środkowo-Wschodniej znajduje się na drugim miejscu pod względem implementacji rozwiązań z zakresu digitalizacji.

Marcin Mandryk, Sales Operations Executive CEE w Iron Mountain

Nasz współczynnik wynosi blisko 28%. Wyprzedzają nas Czechy, których wskaźnik sięga 44%, za nami są Węgry stanowiące 24% implementacji oraz Słowacja z 20% wskaźnikiem[3]. W pozostałych krajach prym wiedzie również szeroko rozumiana branża finansowa.

Obserwujemy sporo wyzwań, przed którymi stoją polskie firmy w obszarze cyfryzacji. Mimo że rynkowe statystyki pokazują szybki rozwój technologiczny, to nadal pozostaje wiele obszarów, które mogą zostać w tym aspekcie zagospodarowane.

Warto pamiętać, że strategia zarządzania informacją w organizacji powinna być nieustannie aktualizowana wraz z postępem technologicznym oraz zmieniającym się prawem – podsumowuje Marcin Mandryk, Sales Operations Executive CEE w Iron Mountain.  

W polskim biznesie obserwuje się wzmożone zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązanymi, co oznacza, że świadomość przedsiębiorców w tym zakresie  nieustannie się zwiększa.

Odpowiedzialne podejście do zarządzania informacją pozwoli nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo organizacji, ale również jego konkurencyjność na rynku.

Czytaj także: Już wkrótce nowa platforma dla sektora MŚP oferująca e-faktury, płatności i weryfikację tożsamości


[1] Badanie procesów biznesowych w Iron Mountain: Sierpień 2020, Censuswide – 1000 respondentów odpowiedzialnych za zarządzanie danymi w wieku 20+ w firmach zatrudniających ponad 250 pracowników w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii i Holandii

[2] Dane własne Iron Mountain Polska

[3] Dane własne Iron Mountain Polska

Źródło: Iron Mountain