Polscy kierowcy chcą zaoszczędzić na ubezpieczeniu NNW?

Polscy kierowcy chcą zaoszczędzić na ubezpieczeniu NNW?
Fot. stock.adobe.com / thanksforbuying
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
NNW nie jest obowiązkowym ubezpieczeniem samochodu. Eksperci z porównywarki Ubea.pl sprawdzili dla portalu aleBank.pl, czy rzeczywiście polscy kierowcy kupują je teraz rzadziej, aby zaoszczędzić.

#PawełKuczyński: Już od pewnego czasu można zauważyć, że niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe przewidują rabat za dokupienie #NNW do obowiązkowego #OC #PolisyUbezpieczeniowe #UbezpieczeniaKomunikacyjne @ubea_pl

Sygnały z krajowego rynku ubezpieczeń wskazują, że spadek sprzedaży nieobowiązkowych polis już teraz jest odczuwalny dla ubezpieczycieli. Do kategorii dobrowolnych ubezpieczeń zalicza się także NNW dla kierowców.

Taka polisa, mimo swojego nieobowiązkowego charakteru, jest jednak bardzo przydatna, ponieważ jako jedyna chroni kierowcę auta przed finansowymi skutkami obrażeń będących efektem spowodowanego wypadku. Świadczenie z NNW za szkody osobowe mogą też otrzymać pasażerowie.

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl sprawdzili, czy w ramach kryzysowych oszczędności posiadacze samochodów częściej rezygnują z takiej użytecznej ochrony i zakupu ubezpieczenia NNW.

Właściciele aut nie rezygnują z dodatkowego ubezpieczenia NNW

Pakiety składające się z polis OC i NNW można kupić między innymi za pośrednictwem Ubea.pl. Eksperci przez cztery kolejne miesiące przeanalizowali ponad 400 000 anonimowych kalkulacji kierowców.

Taka analiza, obejmująca niemal pół miliona rzeczywistych wyliczeń, wskazuje, że po rozpoczęciu epidemii koronawirusa w Polsce i kłopotów gospodarczych, rodzimi kierowcy nie stracili zainteresowania zakupem pakietów OC + NNW.

Udział właścicieli aut wyliczających składkę w ramach dodatkowego wariantu (OC + NNW) był bardzo podobny jak wcześniej.

‒ W tym kontekście warto nadmienić, że na Ubea.pl kierowca najpierw otrzymuje informacje dotyczące kosztów samego OC.

Właściciel auta później może dodatkowo wyliczyć koszt pakietu OC + NNW, OC + AC oraz OC + AC + NNW ‒ wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czytaj także: Dlaczego Polacy wolą auta z dużymi silnikami, mimo wyższego OC?

NNW nie oznacza sporych kosztów dla kierowcy

Swoista „odporność” komunikacyjnego NNW na aktualną sytuację i finansowe kłopoty kierowców jest dość łatwa do wytłumaczenia. Chodzi o to, że ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, które jest kupowane razem z obowiązkowym OC, kosztuje bardzo niewiele.

‒ Dobrym potwierdzeniem może być przykład pięćdziesięciolatka z Krakowa, który porusza się dziesięcioletnią Skodą Fabią 1.4 16V Style. Na końcu artykułu zostały przedstawione dokładne założenia na temat tego przykładowego kierowcy oraz jego auta ‒ zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Po sprawdzeniu informacji z poniższej tabeli okazuje się, że przykładowy krakowianin średnio musi zapłacić 1466 zł za samo roczne ubezpieczenie OC.

‒ Analogiczna składka wzrośnie do 1483 zł, jeśli oprócz obowiązkowego OC przykładowy kierowca będzie chciał nabyć również ubezpieczenie NNW. Mówimy zatem o symbolicznej dopłacie za ochronę od następstw nieszczęśliwych wypadków ‒ komentuje Andrzej Prajsnar.

Czytaj także: Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym prawie 10,6 mld zł w I kw. 2020 r.

Pakiet OC + NNW tańszy od samego OC?

Warto podkreślić, że jeden z analizowanych ubezpieczycieli (Proama) nalicza nawet niższą składkę za pakiet OC + NNW, niż za samo OC. Dane porównywarki Ubea.pl wskazują, że taka sytuacja nie jest zupełną nowością na rynku.

‒ Już od pewnego czasu można zauważyć, że niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe przewidują rabat za dokupienie NNW do obowiązkowego OC. Taka polityka może wynikać między innymi z chęci podniesienia liczby sprzedanych polis i zwiększenia poziomu penetracji rynku ‒ podsumowuje Paweł Kuczyński.

Założenia do analizy:

Samochodem przykładowego kierowcy jest czerwona Skoda Fabia 1.4 16V Style (86 KM/63 kW, 1390 cm³). Auto zostało zakupione w polskim salonie dziesięć lat temu i zarejestrowane w lipcu 2010 r. Aktualny właściciel posiada Skodę od 2015 r.

Przebieg całkowity Skody Fabia to 100 000 km (przewidywany przebieg: 10 000 km/rok). Samochód posiada GPS, autoalarm oraz immobilizer. Auto nocą znajduje się w garażu wspólnym (miejsce zamieszkania właściciela: 30‒612, Kraków).

Kierowca regularnie używa samochodu tylko w kraju. Nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej. Samochód nie ma uszkodzeń i nie jest tuningowany. 

Przykładowy kierowca ma obecnie 50 lat. Prawo jazdy otrzymał w listopadzie 1990 r. Pracuje jako strażak. Ma żonę oraz jedno dorosłe dziecko (25 lat). Kupuje OC nieprzerwanie od 26 lat. Zniżka z aktualnego ubezpieczenia (w Allianz Direct) wynosi 50%. Ostatnia szkoda spowodowana przez przykładowego kierowcę miała miejsce 7 lat temu.

Nowa polisa rozpocznie się 1 lipca 2020 r. Kierowca zakupi OC lub pakiet OC + NNW przez Internet (płacąc składkę w jednej racie) i skorzysta z domyślnych propozycji ubezpieczycieli oraz wszelkich dostępnych promocji.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: aleBank.pl