PKO Leasing nawiązał partnerstwo z ChargeEuropa, żeby rozwijać infrastrukturę dla elektromobilności

PKO Leasing nawiązał partnerstwo z ChargeEuropa, żeby rozwijać infrastrukturę dla elektromobilności
Źródło: PKO Leasing
PKO Leasing i ChargeEuropa nawiązują współpracę w sektorze elektromobilności, aby zdynamizować rozwój polskiej infrastruktury ogólnodostępnych ładowarek do samochodów elektrycznych, czytamy w komunikacie prasowym.

Współpraca wpisuje się w strategię PKO Leasing „Numer 1 i kropka” na lata 2025-2027, która zakłada m.in. osiągnięcie pozycji lidera w finansowaniu zeroemisyjnego transportu oraz poszukiwanie partnerów biznesowych w obszarze infrastruktury ładowania.

Z „Licznika elektromobilności” PZPM i PSNM wynika, że w Polsce działa ponad 10 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania na 170 tys. aut osobowych z napędem elektrycznym (dane na koniec czerwca 2025 roku).

PKO Leasing i ChargeEuropa na rzecz rozwoju sieci publicznych punktów ładowania

PKO Leasing, największa firma leasingowa w Polsce, nawiązuje partnerstwo z ChargeEuropa, tworzącą dostępną sieć ładowarek do samochodów elektrycznych w Polsce. Firmy łączą kompetencje, aby przyspieszyć rozwój sieci publicznych punktów ładowania.

Chcą je lokalizować w kluczowych, z punktu widzenia użytkowników pojazdów BEV, miejscach związanych z ich codziennymi aktywnościami aktywności – m.in. w dzielnicach mieszkalnych, centrach handlowych czy na ulicznych parkingach.

– Wspólnymi siłami zamierzamy demokratyzować dostęp do elektromobilności poprzez rozwój infrastruktury ładowania wszędzie tam, gdzie jest rzeczywiście potrzebna.

Partnerstwo z ChargeEuropa to element realizacji strategii Grupy PKO Leasing, której ważnym punktem jest coraz większa obecność na rynku samochodów elektrycznych – celujemy w pozycję lidera w finansowaniu tych pojazdów na polskim rynku i widzimy potencjał w finansowaniu infrastruktury ładowania. Do 2030 r. co piąty nowy samochód w Polsce ma mieć napęd elektryczny, a zmiany w prawie i programy dopłat będą skłaniać kierowców do zamiany aut spalinowych na zeroemisyjne.

Szybka i rozległa rozbudowa bazy ogólnodostępnych punktów ładowania to zatem pilna konieczność – komentuje Tomasz Bogus, prezes zarządu PKO Leasing.

Dostęp do finansowania w PKO Leasing zapewni Charge Europa elastyczność działania oraz pozwoli jej zwiększyć tempo i skalę instalacji urządzeń.

– Wierzymy w konieczność zmiany sposobu, w jaki poruszają się Polacy. Patrzymy na elektromobilność w szerokim kontekście – z jednej strony umożliwiamy milionom osób korzystanie z samochodów elektrycznych, a z drugiej wspieramy realizację ambitnych celów Polski w zakresie czystej energii i klimatu.

Dzięki PKO Leasing możemy działać na jeszcze większą skalę i budować szeroko dostępną sieć ładowania na terenie całego kraju – mówi Matt Tymowski, CEO ChargeEuropa.

Czytaj także: Co druga stacja ładowania w Polsce będzie w tym roku zasilana z OZE

Punkty ładowania elektryków pilnie potrzebne

Przy wyborze stacji ładowania Polacy kierują się głównie ceną usługi (57 proc.), mocą ładowania (52 proc.) i lokalizacją (47 proc.) – podaje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) w „Barometrze Nowej Mobilności 2025″.

Polscy użytkownicy elektryków w aż 84 proc. ładują auta tam, gdzie spędzają najwięcej czasu, a więc w domu i pracy – szacuje McKinsey & Company. Dane firmy wskazują również, że odsetek na poziomie ok. 80 proc. utrzyma się również wtedy, gdy liczba punktów ładowania wyraźnie się w Polsce zwiększy.

Prognozy mówią o zapotrzebowaniu nawet na 2 mln urządzeń w ciągu najbliższych 10 lat.

 – To obrazuje skalę wyzwania, przed jakim stoi rynek. Dziś mamy w kraju około 10 tys. ogólnodostępnych ładowarek, przy ok. 170 tys. osobowych pojazdów z napędem elektrycznym – to dane PZPM i PSNM z „Licznika elektromobilności”.

Rozwój infrastruktury ładowania wymaga bez wątpienia wsparcia, także ze strony państwa. Tu warto wskazać np. na tegoroczny projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności Ministerstwa Klimatu i Środowiska, który ma znacząco ułatwić instalację punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych.

Ale wymaga również inicjatyw biznesowych, które zapewnią szeroki dostęp do ładowarek na przejrzystych zasadach finansowania tych urządzeń – dodaje Barbara Hoffmann, dyrektor Rynku Maszyn i Urządzeń w PKO Leasing.

Czytaj także: Do 40 tys. zł dopłaty do elektryków dla osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność

Elektromobilność w Polsce przyspiesza, 730 tys. elektryków do 2030 roku

– Na rynku e-mobility dostrzegamy oznaki wyraźnego przyspieszenia.

Udział samochodów elektrycznych w czerwcu był prawie 3 razy wyższy niż na koniec 2024 roku.

Jednak Polska stoi dopiero u progu transformacji transportu na szeroką skalę. Według prognoz PSNM do 2030 roku po polskich drogach może jeździć nawet 730 tys. elektryków (BEV), czyli 8 razy więcej niż obecnie.

Tak szybki rozwój floty wymaga dynamicznej rozbudowy infrastruktury ładowania – za pięć lat w Polsce powinno funkcjonować nawet 60 tys. punktów. Zapowiedziane inwestycje PKO Leasing i ChargeEuropa z pewnością mogą przybliżyć nas do realizacji tego celu – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSNM.

PKO Leasing posiada kompletną ofertę finasowania aktywów z obszaru odnawialnych źródeł energii. Część przedsiębiorców może również korzystać z finansowania w ramach unijnego programu InvestEU OZE.

Oferta skierowana jest do przedsiębiorstw zatrudniających do 500 pracowników i pozwala na inwestycję m.in. z wkładem własnym od 0 proc.

Czytaj także: Samorządy mogą się ubiegać o sfinansowanie budowy e-stacji ładowania

Źródło: PKO Leasing