Perspektywa obniżek stóp procentowych podnosi atrakcyjność leasingu
„Rok 2023 jest okresem stabilnego, ale wyraźnego odbicia dla branży leasingowej. Wyniki po I. połowie roku wskazują na wzrost inwestycji przedsiębiorców w środki trwałe, szczególnie w grupach aktywów, które po okresie spowolnienia wracają na najwyższe podium” – powiedziała prezes ZPL Monika Constant.
Paweł Pach, przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu mówił, że w pierwszej połowie roku rynek leasingu wzrósł o 15 procent, a pod koniec roku jego wartość przekroczy 100 mld złotych.
Aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe na koniec roku 2022 roku wynosiły 87,5 mld złotych.
Mikrofirmy i samochody osobowe napędzają leasing
Branża głównie finansuje samochody osobowe. Udział pojazdów lekkich – w strukturze finansowania firm leasingowych stanowił 46,9 procent.
Największą grupę odbiorców produktów leasingowych stanowią małe i mikrofirmy, czyli klienci o obrotach do 20 mln zł – po I. połowie 2023 roku mają 72,1 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych.
Największą (52,1 proc.) grupą klientów są mikrofirmy (klienci o obrotach do 5 mln zł).
Krótszy czas oczekiwania na samochody, perspektywa obniżek stóp procentowych
Zdaniem Marcina Nieplowicza, dyrektora ds. Statystyki i Monitorowania Rynku ZPL oraz głównego ekonomisty EFL – branża w tym roku wzrośnie o około 16%.
Jak zauważył, firmy leasingowe miały problem z podażą aut w czasie pandemii i lockdownu. W tym czasie brakowało komponentów do produkcji aut. Jednak teraz produkcja się odblokowała. Na największym rynku motoryzacyjnym Europy, czyli w Niemczech w pierwszym półroczu wyprodukowano o 1/3 aut więcej.
Rosnąca podaż samochodów i jednoczesne skrócenie czasu oczekiwania na pojazd to jeden z czynników sprzyjający branży w Polsce. Drugim jest spadająca inflacja i perspektywa obniżek stóp procentowych, co podnosi atrakcyjność leasingu.
„Po drugim kwartale tego roku można powiedzieć, że wyniki branży rosną właśnie kosztem zakupów gotówkowych pojazdów lekkich” – powiedział Marcin Nieplowicz.