Od Redaktora Naczelnego | Perspektywa inflacyjna
Ostatnia decyzja RPP była sporym zaskoczeniem i z pewnością podzieli ekonomistów. Bez wątpienia grupa kredytobiorców przyjęła tę informację z ulgą. Nie jest ona z kolei dobra dla oszczędzających, gdyż – opierając się wyłącznie na lokatach – nie mają szans utrzymać wartości swoich pieniędzy. Decyzja ta nie była też pomyślna dla polskiej waluty. O tym, jak może wpłynąć na krajową gospodarkę i o ile oddala nas od celu inflacyjnego, a także kiedy możemy się spodziewać jego osiągnięcia, mówi nam w prezentowanym numerze miesięcznika Monika Kurtek, główna ekonomistka Banku Pocztowego.
Wskazuje, że jest wiele czynników krajowych i zagranicznych, które każą sądzić, że inflacja i w Polsce, i na świecie, pozostanie podwyższona w dłuższej perspektywie i w najbliższych latach. Główne powody są dwa. Spore obniżki cen surowców energetycznych, których gros powróciło do poziomów sprzed wybuchu wojny. A ponadto spowolnienie w największej gospodarce europejskiej, czyli w Niemczech, i na dodatek mamy ostre, niespodziewane hamowanie gospodarki chińskiej – podkreśla Monika Kurtek.
Z kolei o realiach i perspektywach polskiej gospodarki opowiada nam prof. Lech Kurkliński. Zaznacza, że jesteśmy w ważnym historycznie momencie, co niewątpliwie wiąże się z wyborami parlamentarnymi. Polska w dalszym ciągu posiada relatywnie mocne atuty do wzrostu gospodarczego, które z powodzeniem wykorzystywaliśmy w minionych latach członkostwa w Unii Europejskiej, a co z pewnością przysłużyło się do wzrostu PKB (per capita) od 2004 r. o blisko 90%. Niestety w ostatnim czasie pojawiło się lub nasiliło całkiem sporo negatywnych zjawisk i tendencji, jak np. ujemny wzrost PKB w I i II kw., spadek sprzedaży detalicznej od początku roku, czy też spadek produkcji przemysłowej – zauważa prof. Lech Kurkliński.
W rozmowie numeru prezes Adam Marciniak opowiada o zmianach technologicznych i wyzwaniach związanych z budową marki VeloBank. – Tworzymy VeloBank, jego markę i naszą kilkuletnią strategię po to, żeby go prowadzić i rozwijać. Z punktu widzenia klientów, pracowników i całego sektora finansowego nasza obecność na rynku jest korzystna. To bardzo dobry moment dla potencjalnego inwestora, bo bank właśnie nabiera dużego rozpędu – podkreśla Adam Marciniak.
Zapraszam do lektury całego wrześniowego wydania „Miesięcznika Finansowego BANK”