Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Forum Liderów Banków Spółdzielczych – Iron Mountain Polska | Najważniejsze trendy w sektorze finansowym | Czy banki nadal podążają w kierunku paperless?

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Forum Liderów Banków Spółdzielczych – Iron Mountain Polska | Najważniejsze trendy w sektorze finansowym | Czy banki nadal podążają w kierunku paperless?
Krzysztof Piątek Business Development Manager Iron Mountain Polska
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Cyfrowa transformacja w bankowości bez wątpienia postępuje, a na jej dynamikę wpływają dziś przede wszystkim oczekiwania konsumentów i troska o bezpieczeństwo danych. Wzrost dojrzałości technologicznej nie omija również segmentu banków spółdzielczych, choć opracowanie odpowiedniej strategii wymaga w ich przypadku kompleksowego podejścia do digitalizacji. Czy aktualne trendy w sektorze sprawiają, że już wkrótce banki staną się placówkami bez papieru?

Trendy napędzające innowacje w bankowości

Sektor usług finansowych w Polsce od lat uchodzi za gałąź gospodarki o wyróżniającej się dojrzałości technologicznej. Jego cyfrowa transformacja postępuje dziś pełną parą, a tendencje zapoczątkowane niejednokrotnie w okresie pandemii nadal pozostają dostrzegalne. Banki zdają sobie sprawę, że cyfryzacja może przyczynić się do optymalizacji kosztowej i zwiększenia ich wartości biznesowej. Choć z uwagi na specyfikę swojej działalności posiadają one szeroki wolumen zgromadzonych danych, często brakuje im narzędzi pozwalających na czerpanie z nich korzyści. Organizacje patrzą na innowacje z coraz większą uwagą, ponieważ mają świadomość, że pomagają one sprostać współczesnym wyzwaniom, a także utrzymać lub osiągnąć przewagę konkurencyjną. Aktualna sytuacja ekonomiczna jednak nie w pełni sprzyja wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Wymaga to odnalezienia swoistego złotego środka.

– Według danych firmy Forrester obniżenie kosztów stało się priorytetem dla 73% firm świadczących usługi finansowe. Potrzeba optymalizacji budżetu bez wątpienia wynika z obecnych realiów gospodarczych i towarzyszących im wyzwań biznesowych. Niepewność gospodarcza, wysoki poziom inflacji i stóp procentowych, a także inne, niekorzystne czynniki makroekonomiczne przekierowują uwagę banków na stabilność funkcjonowania oraz odporność organizacyjną. Z jednej strony banki muszą stawiać czoła obecnym zawirowaniom. Jednak z drugiej – instytucje finansowe myślące przyszłościowo rozważają dziś inwestycje, które pozwolą im przygotować się należycie na moment gospodarczego odbicia. Banki zdecydowanie powinny rozglądać się za nowymi źródłami dodatkowej wartości, które wykraczają poza dotychczasowy sposób myślenia. Rynkowi liderzy muszą wobec tego znaleźć odpowiedni balans między wdrażaniem innowacji na przyszłość a bieżącą odpornością organizacyjną – podkreśla Krzysztof Piątek, Business Development Manager w Iron Mountain Polska.

Choć obecne wyzwania ekonomiczne wywierają wielopoziomową presję na instytucje finansowe, należy mieć świadomość, że generowanie dodatkowej wartości w oparciu o postęp technologiczny jest jak najbardziej możliwe. Kołem zamachowym dla cyfrowej transformacji w bankowości są w szczególności wyśrubowane oczekiwania klientów. Już podczas pandemii doświadczenia konsumenckie przeszły transformację pod wpływem większej liczby interakcji cyfrowych i hybrydowych. Wyzwanie, które stoi przed bankami, polega na zapewnieniu bardziej atrakcyjnej, szybszej i kompleksowej cyfrowej obsługi. Nawet 70% respondentów z pokolenia Z i Millenialsów jest otwartych na zmianę swojego banku, jeśli nowy byłby w stanie zagwarantować im lepsze możliwości cyfrowe. Banki mają świadomość swoich niedoskonałości w tym obszarze, dlatego postrzegają cyfryzację jako realną szansę na rozwój. Zaledwie 4% liderów w sektorze instytucji finansowych uważa, że oferowane przez nich cyfrowe doświadczenia klienta nie wymagają żadnych usprawnień, co pokazuje, że zdecydowana większość banków wciąż ma w tym obszarze przestrzeń do zbudowania przewagi względem konkurencji.

Klient w centrum koncepcji paperless

Badanie Forrester pokazuje, że banki detaliczne, które regularnie optymalizują obszar Customer Experience, rosną blisko 3,2 razy szybciej niż konkurenci, którzy tego nie robią. Kluczem do osiągnięcia zarówno większej efektywności operacyjnej, jak i maksymalnie pozytywnych doświadczeń klienta (CX) jest kompleksowa cyfryzacja procesów, której fundamentem jest inwentaryzacja zgromadzonej dokumentacji papierowej.

– Gdy w okresie pandemii zamykano filie banków z uwagi na wielomiesięczne obostrzenia sanitarne, szerokie grono konsumentów było zmuszonych sięgnąć po bankowość mobilną lub internetową – niekiedy po raz pierwszy. Wraz z powrotem normalności nie wróciły jednak nasze stare przyzwyczajenia, a wizyty w stacjonarnych oddziałach stały się znacznie rzadsze. Już w 2022 r. ponad 30% Polaków deklarowało, że korzysta aktywnie z cyfrowych kanałów bankowych znacząco częściej niż przed pandemią. Swoista niechęć wobec bankowości tradycyjnej dostrzegalna jest głównie wśród konsumentów z generacji Z, czyli osób w przedziale 18-23 lata, oraz w grupie wiekowej 24-49 lat. Oczekiwania względem pozytywnych doświadczeń w kanałach cyfrowych komunikacji z bankami, szczególnie wśród młodszych pokoleń, sprawiają, że tempo cyfrowej transformacji w sektorze w mojej ocenie nie powinno w najbliższym czasie się zmniejszyć. Paradoksalnie postęp technologiczny dotyczy również bankowości spółdzielczej. Choć w jej przypadku bezpośredni kontakt z pracownikiem placówki i demografia klientów warunkują przywiązanie do bankowości tradycyjnej, cyfrowa rewolucja nie omija banków na szczeblu lokalnym – dodaje Krzysztof Piątek, Business Development Manager w Iron Mountain Polska.

Transformacja w bankowości spółdzielczej

Według danych z badania zrealizowanego dla Iron Mountain, aż 93% firm dąży do wyeliminowania papierowej dokumentacji w ciągu najbliższych 5 lat. Choć przytłaczająca większość organizacji deklaruje ambitne plany w ramach koncepcji paperless, fizyczne dokumenty z pewnością nie znikną z sektora bankowego z dnia na dzień. Tym bardziej z segmentu bankowości spółdzielczej, która ze względu na swoją specyfikę charakteryzuje się większym przywiązaniem do dokumentacji papierowej. Jednak nie sprawia to, że banki spółdzielcze pozostają w tyle względem podmiotów komercyjnych.

– Jako Iron Mountain od wielu lat wspieramy sektor finansowy w cyfrowej transformacji, wobec czego mamy okazję współpracować nie tylko z największymi instytucjami bankowymi, ale także bankami lokalnymi i firmami świadczącymi usługi finansowe. Realizujemy proces kompleksowo – od inwentaryzacji zasobów i dokumentów, przez ich odpowiednią klasyfikację, tworzenie cyfrowych odpowiedników, kończąc na bezpiecznym niszczeniu, zewnętrznym przechowywaniu czy optymalizacji procesów. Z mojego doświadczenia wynika, że branża finansowa wiedzie w naszym kraju prym pod względem dojrzałości technologicznej i nic nie wskazuje na to, aby miała pozycję lidera stracić. Warto jednak zwrócić szczególną uwagę na bankowość spółdzielczą. Choć obserwujemy jej konsekwentny rozwój pod kątem kompetencji cyfrowych, z moich doświadczeń wynika, że cały proces przebiega tam nieco inaczej. W bankach spółdzielczych kompleksowa transformacja nie może mieć miejsca z dnia na dzień, czego główną przyczyną jest przywiązanie klientów do dokumentacji papierowej, bezpośredniego kontaktu z pracownikami czy też swego rodzaju niechęć do nowinek technologicznych wśród klientów. Nie jest to jednak przeszkodą we wkroczeniu na ścieżkę cyfryzacji. Uważam, że trzeba podejść do niej bardziej holistycznie. Wobec tego rekomendujemy naszym klientom z tego sektora nie tylko cyfryzację, ale także efektywne zarządzanie dokumentacją papierową i korespondencją przychodzącą, usprawnienie workflow czy też wsparcie technologii w procesach wewnętrznych – podsumowuje Krzysztof Piątek, Business Development Manager w Iron Mountain Polska.

Priorytet dla bezpieczeństwa

Poza koniecznością wykreowania przestrzeni sprzyjającej rozwojowi innowacji i zyskania aprobaty pracowników oraz klientów, hamulcem wstrzymującym postęp technologiczny sektora bankowego jest troska o bezpieczeństwo danych. Wyśrubowane wymogi związane z wrażliwymi informacjami, zobowiązania legislacyjne i ryzyko ataków hakerskich wymagają odpowiedzialnego podejścia do procesu digitalizacji.

– Nie mam wątpliwości, że fundamentami działalności w sektorze bankowym w nadchodzących miesiącach będą stabilność, odporność biznesowa i współpraca z zaufanymi partnerami, a podstawą dla wszystkich podejmowanych decyzji będzie bezpieczeństwo danych. Warto mieć świadomość, że zdecydowanie łatwiej o nie zadbać, gdy dokumentacja jest starannie zinwentaryzowana i odpowiednio zaopiekowana zarówno w formacie cyfrowym, jak i fizycznym. Nowoczesna infrastruktura pozwoli bankom jednak nie tylko zabezpieczyć dane czy ograniczyć ryzyko ich wycieku, ale także umożliwi dostarczanie klientom informacji w czasie rzeczywistym, odpowiadając na ich oczekiwania względem hybrydowej obsługi czy też oferowania lepszych produktów i usług – zapewnia Krzysztof Piątek, Business Development Manager w Iron Mountain Polska.

Cyfryzacja w sektorze bankowym będzie postępować dynamicznie wraz z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów wobec pozytywnych doświadczeń cyfrowych w czasie obsługi. Dodatkowymi aspektami potwierdzającymi słuszność wdrażania innowacyjnych rozwiązań są m.in. większe bezpieczeństwo danych i całej organizacji, generowanie dodatkowej wartości dla klientów, pracowników i innych grup interesariuszy. Choć „papier” jest trwale zakorzeniony w bankowości, należy spodziewać się, że koncepcja paperless będzie zataczać coraz szersze kręgi, również w bankach spółdzielczych.

Iron Mountain Polska to lider rynku zarządzania informacją, archiwizacji i digitalizacji dokumentów. Zapewnia kompleksową obsługę firm w zakresie: consultingu procesów po stronie Klienta, cyklu życia dokumentów w organizacji oraz ich digitalizacji. Jest także dostawcą systemów do zarządzania procesami oraz informacją w efektywny i bezpieczny sposób. Prowadzi działania z zakresu bezpiecznego przechowywania, składowania, archiwizacji oraz niszczenia dokumentacji tradycyjnej, cyfrowej jak i zużytego sprzętu IT. Firma oferuje dedykowane rozwiązania sektorowe, m.in.: dla branży finansowej i ubezpieczeniowej, służby zdrowia, kancelarii prawnych, a także instytucji publicznych oraz firm geodezyjnych i kartograficznych.

Iron Mountain Polska to 25 lat doświadczenia, ponad 1800 klientów, a także 9 milionów przechowywanych pudeł z dokumentami i prawie 100 milionów skanowanych stron rocznie.
Iron Mountain Polska jest częścią Iron Mountain Inc. – globalnego lidera w branży zarządzania informacją, założonego w 1951 r. w Livingstone w USA. Firma działa w kilkudziesięciu krajach na 5 kontynentach i notowana jest na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (IRM).
Więcej informacji na temat Iron Mountain można znaleźć na stronie
www.ironmountain.pl

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK