Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Forum Liderów Banków Spółdzielczych – Basement sp. z o.o. | Innowacje i przyszłość branży IT

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Forum Liderów Banków Spółdzielczych – Basement sp. z o.o. | Innowacje i przyszłość branży IT
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rozmawiamy z Danielem Sadkowskim, prezesem firmy Basement, jednego z liderów IT w sektorze bankowości spółdzielczej. Spółka zdobyła uznanie dzięki innowacyjnym rozwiązaniom dla banków spółdzielczych i determinacji w dążeniu do celu. Pytamy o to, co jest kluczowe dla płynnego rozwoju firmy, jakie innowacje wprowadziła na rynek oraz jakie plany na przyszłość ma ta zwinna organizacja.

Obecnie trudno sobie wyobrazić sektor bankowości spółdzielczej bez rozwiązań dostarczanych przez Basement. Proszę opowiedzieć nam o misji firmy oraz celach, jakie stawiano przed jej założeniem.

– Nasza firma powstała 15 lat temu i choć od początku pracowaliśmy z bankami spółdzielczymi, nie do końca byliśmy pewni, że aż tak mocno zaangażujemy się w ten rynek. Nasze pierwsze duże projekty dotyczyły branży kolejowej i branży transportu publicznego, w których notabene także bardzo mocno działamy. Wracając jednak do bankowości – obecnie jesteśmy dostawcą rozwiązań dla ponad 200 banków spółdzielczych, co stawia nas w gronie głównych dostawców IT dla tego sektora. Szczególnie satysfakcjonujące jest to, że nasza firma rozpoczęła swoją działalność w 2008 r., w trakcie globalnego kryzysu finansowego, który stanowił ogromne wyzwanie dla sektora bankowego.

Zdobyliście zaufanie i zadowolenie wielu instytucji bankowych. Wasze rozwiązania muszą być zatem nie tylko skuteczne i efektywne, ale także muszą spełniać wysokie standardy bezpieczeństwa i ochrony danych. Czy to dywersyfikacja branż, w których działacie, przyczyniła się do osiągnięcia sukcesu?

– Praca dla klientów z innych sektorów niewątpliwie pomogła nam w rozpoczęciu działalności, jednak szybko po rozpoczęciu współpracy nasi klienci dostrzegali wartość naszych rozwiązań i usług, co skutkowało szybkim rozszerzeniem współpracy z nami. Nie bez znaczenia było to, że założyciele i udziałowcy firmy Basement posiadali już doświadczenie w środowisku banków spółdzielczych. Nasi klienci doskonale rozumieli, jak wiele wartości przynosiliśmy, co pozwoliło nam sukcesywnie poszerzać nasze portfolio produktów. W czasach, gdy aplikacje bankowości mobilnej były dostępne tylko w Raiffeisen Banku, my dostarczaliśmy tego rodzaju rozwiązania dla banków spółdzielczych. Następnie wprowadziliśmy na rynek Kantor Walutowy On-line i Publikator – Trwały Nośnik, które szybko stały się wiodącymi rozwiązaniami dla całego sektora. W okresie pandemii i niskich stóp procentowych banki poszukiwały rozwiązań, które pozwalały obniżyć koszty i zwiększyć dochody pozaodsetkowe. Nasze produkty były od początku zaprojektowane tak, aby skutecznie odpowiadać na te wyzwania. Zastosowanie Publikatora – Trwałego Nośnika znacznie obniża koszty korespondencji. Kantor wielokrotnie podnosi zyski z wymiany walut, a dodatkowo pozwala poszerzyć liczbę klientów o aktywnie wymieniających waluty.

Te innowacyjne rozwiązania zdobywają coraz większy udział w rynku, stając się stopniowo standardem w sektorze bankowym. Jakie są cele i plany, jak zamierzacie kontynuować rozwój firmy i wspierać waszych klientów w osiąganiu sukcesów?

– Obecnie w wielu bankach wdrożyliśmy aplikację Negocjator, która automatyzuje proces podejmowania decyzji dotyczących odstępstw cenowych oraz niestandardowych warunków obsługi. Dzięki temu narzędziu zyskują one przyspieszenie procesów, rejestr decyzji i spełniają wymagania regulacyjne, co jest dużym ułatwieniem.

Jesteśmy również aktywnie zaangażowani w robotyzację procesów w poszczególnych bankach. Nasze roboty np. automatycznie odczytują wartości z przesyłanych plików i wprowadzają je w odpowiednie pola w systemie bankowym, znacznie odciążając pracowników i usprawniając pracę banku. To nie tylko przyspiesza procesy, ale także eliminuje błędy ludzkie.

Dzięki naszym rozwiązaniom banki mogą się skoncentrować na strategicznych aspektach działalności, podwyższając efektywność, redukując ryzyka oraz zwiększając zadowolenie klientów. Nasza oferta automatyzacji i robotyzacji przynosi instytucjom finansowym widoczne korzyści, pozwala im konkurować na rynku i rozwijać swoje usługi.

Oczywiście dbamy o rozwijanie naszej działalności poza sektorem bankowym i inwestujemy w nasz dalszy rozwój. Aktualnie z firmą Asseco Data Systems, realizujemy projekt wdrażania systemu biletowego dla komunikacji miejskiej w metropolii śląskiej. Nasze oprogramowanie będzie obsługiwać ok. 2000 pojazdów, co przekłada się na kilka tysięcy urządzeń takich, jak komputery pokładowe, kasowniki, automaty sprzedające bilety i obsługujące karty, a także urządzenia podręczne dla kiosków. W branży transportu wydajemy nową wersję naszego systemu dla przewoźników DisPro 2.0, wspierającego planowanie i realizację przejazdów oraz wdrażamy system do zaawansowanej optymalizacji zasobów.

Brzmi interesująco, jednak wróćmy do sektora bankowości spółdzielczej. Branża bankowa to także przestrzeń pełna wyzwań. Jakie największe wyzwania stoją przed sektorem w kontekście technologicznego postępu i rosnącej konkurencji?

– Sektor bankowości spółdzielczej musi zachować swoją konkurencyjność wobec banków komercyjnych, dlatego skupia się na wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań IT. Obecnie na rynku bankowym panuje korzystna koniunktura, co przyczyniło się do wzrostu świadomości na temat korzyści i potrzeb wynikających z uruchamiania nowoczesnych rozwiązań. Ponadto banki zrzeszające coraz bardziej angażują się we wsparcie swoich udziałowców zarówno w obszarze technologii, jak i regulacji. Dodatkowo silna konkurencja na rynku IT skłania dostawców do coraz większej otwartości i współpracy między sobą. Co istotne, obecnie mamy wysokie stopy procentowe, co umożliwia finansowanie zmian technologicznych oraz inwestycje w rozwój banków.

Czy możemy być optymistami co do dalszego rozwoju sektora bankowości spółdzielczej?

– Tak. Coraz więcej banków spółdzielczych wykorzystuje dobrą koniunkturę do szybszego rozwoju. Widać, iż w tym roku wynik sektora może być jeszcze lepszy niż w poprzednim. Obecny czas sprzyja inwestycjom, dlatego jest to dobry moment na podjęcie działań zabezpieczających bank przed przyszłą gorszą koniunkturą, która pewnego dnia nadejdzie – cykle koniunkturalne są tu nieubłagane. To szansa dla banków, są one przygotowane do inwestycji, zarówno jeśli chodzi o środki finansowe, jak i kadrę i wiele z nich stara się maksymalnie wykorzystać obecne okienko rozwojowe. Naszą misją jest wspieranie banków spółdzielczych w tych inwestycjach i wdrażaniu nowych rozwiązań. Dlatego cały czas staramy się opracowywać kolejne, pilnie wsłuchując się w ich potrzeby, tak aby nasze rozwiązania były coraz lepsze. Zacieśniamy także współpracę z bankami spółdzielczymi oraz zrzeszającymi, budując wspólnie rozwiązania sektorowe.

Aktualnie istnieją znaczne możliwości usprawnienia, zwłaszcza w zakresie wykorzystania rozwiązań paperless. Eliminacja dokumentów papierowych może przynieść znaczne korzyści, takie jak redukcja kosztów, zminimalizowanie generowania i przechowywania papierowej dokumentacji, przyspieszenie procesów i automatyzacja. Dodatkowo, takie działanie przyczyni się do ochrony środowiska, co jest istotne w obecnych czasach. Rozwiązania te, mają również ogromny wpływ na środowisko. Przyczyniają się do zmniejszenia wycinania drzew i redukcji ilości odpadów. Inwestowanie w technologie paperless to krok w kierunku przyszłości, która jest bardziej efektywna, ekologiczna i konkurencyjna.

Czy w tej dziedzinie Basement ma coś do zaproponowania bankom?

– Oczywiście, przedstawiałem już nasze rozwiązania trwałego nośnika – platformę Publikator oraz system Negocjator. Obok realizowania funkcji typowo trwało-nośnikowych, platforma Publikator pozwala na dwustronną komunikację i przyjmowanie dokumentów podpisanych cyfrowo, a obecnie pracujemy nad wdrożeniem takiego rozwiązania w oddziale banku. Pracownik przygotowywałby podpisane cyfrowo dokumenty w formie .pdf, a klient miałby możliwość podpisania ich na swoim urządzeniu bądź na specjalnie przygotowanym tablecie. Będziemy się starali przygotować oba rozwiązania, a bank wybierze któreś do wdrożenia, w zależności od swoich preferencji.

Jak pan sobie wyobraża rozwój firmy w najbliższych latach?

– Jestem pełen optymizmu, jeśli chodzi o rozwój naszej firmy. Posiadamy wieloletnie kontrakty serwisowe w administracji publicznej, sektorze kolejowym i bankowym, co daje nam stabilną pozycję na rynku i możliwość finansowania rozwoju naszych produktów. Wciąż angażujemy się w innowacyjne rozwiązania, opracowując nowe produkty dostosowane do potrzeb każdej z tych branż. Nasz priorytet to ciągły rozwój, dlatego również staramy się zwiększać liczbę naszych pracowników. Jednak równie istotne jest utrzymanie wysokiej jakości nowo zatrudnionych pracowników, aby nasze produkty działały niezawodnie i bezawaryjnie, zwłaszcza w trybie 24/7. Nasz sukces opiera się na bliskiej współpracy z klientami. Jesteśmy otwarci na ich opinie i sugestie, ponieważ chcemy dostarczać rozwiązania, które dokładnie spełniają ich oczekiwania. Forum Liderów Banków Spółdzielczych stanowi dla nas idealną okazję, aby spotkać się z przedstawicielami sektora, poznać ich potrzeby i dzielić się naszymi innowacjami.

Jesteśmy dumni z naszych osiągnięć i zaangażowanych pracowników, którzy przyczyniają się do sukcesu firmy. Co istotne, mamy bardzo niską rotację kadry, co przekłada się na efektywniejszy niż w wielu dużych firmach rozwój i utrzymanie kompetencji. A to jeden z kluczy do sukcesu – zarówno naszego, jak i w jakimś zakresie naszych klientów. Nasza wizja to dalszy rozwój, ciągłe doskonalenie i utrzymanie pozycji lidera w branżach, w których działamy. Dzięki naszym staraniom, współpracy z klientami i ciągłemu inwestowaniu w nowe technologie, jesteśmy pewni, że nasza firma nadal będzie rozwijać się i osiągać sukcesy w przyszłości.

Dziękujemy serdecznie za rozmowę i podzielenie się spostrzeżeniami dotyczącymi przyszłości branży IT. Życzymy dalszych sukcesów i rozwoju. 

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK