Nowe dane KNF o zyskach ubezpieczycieli to zapowiedź wyższych składek OC?
Wstępne dane Ubea.pl wykazały, że na rynku obowiązkowych polis OC grudzień 2021 roku zakończył się bardzo podobnym poziomem składek, jak styczeń. Warto równocześnie wspomnieć, że wysokość tegorocznej grudniowej średniej składki OC była o mniej więcej 6% większa niż analogiczny wynik z maja 2021 roku.
O konieczności kolejnego podniesienia przez ubezpieczycieli składek OC mówi się coraz częściej. Niedawno nawet sam prezes KNF zasugerował, że zakłady ubezpieczeń powinny zwracać uwagę na rentowność obowiązkowych polis komunikacyjnych.
W tym kontekście, nowe dane dotyczące zyskowności OC za I ‒ III kw. 2021 roku wydają się bardzo ciekawe. Eksperci porównywarki Ubea.pl postanowili je wziąć pod analityczną lupę.
Czytaj także: Inflacja podbija koszty OC
Mniejsza liczba szkód na razie równoważy sytuację
Poniższa tabela, bazująca na najnowszych danych Komisji Nadzoru Finansowego informuje, jak wyglądały najważniejsze czynniki wpływające na zysk techniczny ze sprzedaży obowiązkowych polis komunikacyjnych.
Prezes KNF zasugerował, że zakłady ubezpieczeń powinny zwracać uwagę na rentowność obowiązkowych polis komunikacyjnych
Taka analiza przygotowana przez ekspertów Ubea.pl obejmuje pierwsze trzy kwartały 2021 roku oraz 2020 roku. Jak nietrudno zauważyć, dziewięciomiesięczny zysk techniczny na sprzedaży OC w 2021 roku nie zmniejszył się znacząco w ujęciu rocznym (zmiana z 0,70 mld zł do 0,67 mld zł).
‒ Podobna skala zmian była widoczna również po porównaniu wyników dotyczących pierwszej połowy 2020 roku oraz 2021 roku ‒ podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Trzeba równocześnie pamiętać, że w ujęciu rocznym mocno zmniejszyła się także wartość wypłaconych odszkodowań i zadośćuczynień z OC (spadek o 0,35 mld zł). Jest to prawdopodobnie opóźniony efekt mniejszej liczby poważnych wypadków drogowych.
‒ Właśnie dzięki ograniczonym wypłatom, branży ubezpieczeniowej udało się utrzymać zysk techniczny ze sprzedaży polis OC na niemal niezmienionym poziomie, pomimo spadku wartości zebranej składki o 0,40 mld zł ‒ wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Na rynku obowiązkowych polis OC grudzień 2021 roku zakończył się bardzo podobnym poziomem składek, jak styczeń
Warto także odnotować, że w ujęciu rocznym (I kw. ‒ III kw. 2020 r. oraz I kw. ‒ III kw. 2021 r.) pozostałe koszty techniczne na udziale własnym spadły o 0,11 mld zł. Niemal w tym samym stopniu (o 0,08 mld) zmniejszyły się przychody z lokat ubezpieczycieli dotyczących obowiązkowych polis OC.
W najbliższym czasie, zakłady ubezpieczeniowe będą więcej zarabiać na lokatach dzięki rosnącym stopom procentowym Narodowego Banku Polskiego. Rodzą się jednak poważne wątpliwości, czy uda się utrzymać wartość wypłat z OC na dotychczasowym poziomie.
‒ Właśnie o tej kwestii eksperci naszej porównywarki mówią w dalszej części swojej analizy ‒ dodaje Paweł Kuczyński.
Czytaj także: Barometr cen OC: spadki w listopadzie 2021 roku są tylko przejściowe
Podwyżki w 2022 roku wydają się bardzo możliwe…
Ciekawe światło na obecną sytuację rzucają także dane Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, które zostały opublikowane w kwartalnym biuletynie tej instytucji. Informacje UFG wskazują, że przez pierwsze trzy kwartały 2021 roku częstość szkód zgłaszanych w ramach komunikacyjnego OC była niemal taka sama, jak w 2020 roku i jednocześnie o około jedną piątą mniejsza niż w poprzednich latach.
‒ Sytuacja prawdopodobnie wróci do normy po wygaśnięciu pandemii COVID-19, gdy natężenie ruchu drogowego wzrośnie. Wtedy pojawi się dodatkowa presja na wzrost cen obowiązkowych ubezpieczeń z uwzględnieniem wcześniejszej inflacji ‒ przewiduje Andrzej Prajsnar.
(KNF) zamierza (…) zakazać ubezpieczycielom uwzględniania w kalkulacjach świadczeń niższych stawek za naprawę we współpracujących sieciach warsztatów i punktach sprzedaży części
W kontekście spodziewanego wzrostu składek obowiązkowych polis OC znaczenie może mieć też fakt, że Komisja Nadzoru Finansowego zamierza wprowadzić nowe rekomendacje dotyczące likwidacji szkód komunikacyjnych, na miejsce wcześniejszych wytycznych z końca 2014 roku.
Odpowiedni projekt wspomnianych rekomendacji, które mają obowiązywać od połowy 2022 roku został już wysłany do konsultacji publicznych.
‒ Nadzór finansowy zamierza między innymi zakazać ubezpieczycielom uwzględniania w kalkulacjach świadczeń niższych stawek za naprawę we współpracujących sieciach warsztatów i punktach sprzedaży części.
Taka zmiana zmusi zakłady ubezpieczeń do podniesienia wypłat i prawdopodobnie wpłynie także na składki obowiązkowego OC ‒ podsumowuje Paweł Kuczyński.
Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl