Nowa wiceprezes Związku Banków Polskich o edukacji finansowej i obrocie bezgotówkowym
Zdaniem Agnieszki Wachnickiej Polska jest liderem wśród państw Unii Europejskiej pod względem obrotu bezgotówkowego między innymi dlatego, że Polacy chętnie korzystają z płatności bezgotówkowych, szczególnie zbliżeniowych.
W ostatnim czasie rozwijają się płatności typu BNPL. W jej opinii banki stoją przed szeregiem wyzwań związanych z cyberbezpieczeństwem. Płatności bezgotówkowe są bezpieczne jednak ich bezpieczeństwo musi być stale monitorowane.
Jak zauważa warunkiem dalszego upowszechniania płatności bezgotówkowych jest edukacja klientów banków dotycząca bezpieczeństwa transakcji. Chodzi o to aby wiedzieli jak bezpiecznie dokonywać operacji w obrocie bezgotówkowym tak aby nie narażać się na cyberataki.
Blik i Polska Bezgotówkowa
Wiceprezes ZBP podkreśliła znaczenie programu Fundacji Polska Bezgotówkowa dla rozwoju obrotu bezgotówkowego w naszym kraju. Dzięki programowi znacząco wzrosło „nasycenie polskiego rynku terminalami płatniczymi.” Należy wspierać Fundację w jej działaniach aby w każdym sklepie były możliwie płatności bezgotówkowe.
W jej opinii fenomenem jest też aplikacja BLIK, która świetnie się rozwija i wychodzi także poza Polską.
„Polacy pokochali płatności Blikiem, szczególnie w internecie. Należy dążyć do tego aby tego typu rozwiązania miały sprzyjający klimat w Polsce, aby mogły być z sukcesem wdrażane i rozwijane” – powiedziała Agnieszka Wachnicka.
Wiceprezes ZBP podkreśliła, że nasze społeczeństwo już mocno przekonane do korzystania z płatności bezgotówkowych, szczególnie dotyczy to młodego pokolenia, które dzisiaj wkracza w świat cyfrowy i „jak się mówi – młodzież się rodzi ze smartfonem w ręku”.
Jednak jej zdaniem konieczna jest dalsza praca edukacyjna z najstarszymi pokoleniami, bo starsi Polacy mogą mieć obawy co do tego jak bezpiecznie korzystać z instrumentów płatniczych.
„Nieprzypadkowo wspomniałam o edukacji finansowej ponieważ jest to obszar jeszcze niezagospodarowany systemowo, wciąż brakuje pomysłu na to w jaki sposób skutecznie edukować polskich konsumentów żeby świadomie i bezpiecznie korzystali z instrumentów płatniczych” – powiedziała Agnieszka Wachnicka.