Nowa strategia BNP Paribas BP zakłada milion klientów więcej do 2030 roku

Nowa strategia BNP Paribas BP zakłada milion klientów więcej do 2030 roku
Fot. stock.adobe.com / OlekAdobe
BNP Paribas Bank Polska zatwierdził Strategię Grupy na lata 2026-2030 pt. "Accelerate 2030", która zakłada m.in. osiągnięcie powyżej 5% udziału rynkowego w rachunkach bieżących wraz ze zwiększeniem bazy klientów detalicznych o 1 mln, wzrost portfela kredytowego o 7% CAGR (skumulowany roczny wskaźnik wzrostu) w latach 2024-2030 oraz osiągnięcie 22% wskaźnika ROTE w 2030 r.

„W Strategii koncentrujemy się na rentownym, przyspieszonym wzroście i poprawie efektywności Grupy, będąc jednocześnie zaufanym partnerem odpowiadającym na lokalne potrzeby i otwierającym globalne możliwości.

Najważniejsze ambicje Grupy na najbliższe 5 lat obejmują znaczące zwiększenie skali działania (wzrost liczby obsługiwanych klientów i udziału w rynku kredytów i depozytów) przy jednoczesnym zachowaniu ostrożnego podejścia do ryzyka i koncentracji na rentowności, a także usprawnianiu sposobu działania poprzez dalszą cyfryzację i silną dyscyplinę kosztową” – czytamy w komunikacie.

Strategia oparta jest na trzech głównych filarach

• Rozwój (Expand) – znaczące zwiększenie bazy klientów, szczególnie w zakresie bankowości codziennej, wolumenów i sprzedaży krzyżowej (cross-selling). Doskonalenie doświadczeń klienta jako podstawa wszystkich działań.

• Usprawnienie (Streamline) – zwiększenie efektywności dzięki wykorzystaniu nowych technologii, przy kontynuacji dotychczasowych osiągnięć w obniżaniu kosztów obsługi.

• Wpływ (Impact) – skupienie się na tym, co naprawdę istotne – odegraniu wiodącej roli w zrównoważonej transformacji klientów i zwiększeniu tempa pozytywnych zmian w skali kraju, wymieniono.

Bank podkreśla, że nowa strategia odpowiada na wyzwania i możliwości, przed którymi stoi sektor bankowy, we wszystkich obszarach działalności.

W Strategii określono następujące priorytety:

• osiągnięcie powyżej 5% udziału rynkowego w rachunkach bieżących wraz ze zwiększeniem bazy klientów detalicznych o 1 milion klientów netto poprzez:

– znaczącą poprawę propozycji wartości (value proposition) i rozpoznawalności marki w segmentach o najwyższym potencjale, w szczególności pokolenia Z (osób w wieku 18-30 lat) oraz rodzin,

– wzmacnianie relacji z klientami i zwiększanie rentowności poprzez depozyty oraz sprzedaż krzyżową,

– rozwój działalności w wiodących segmentach Bankowości Prywatnej i Klientów Zamożnych (Affluent),

• wzmacnianie pozycji lidera w Bankowości Korporacyjnej i osiągnięcie 10% udziału w rynku kredytów korporacyjnych z wykorzystaniem korporacyjnego DNA BNP Paribas poprzez:

– dalszy rozwój segmentu klientów międzynarodowych (MNC),

– uwolnienie pełnego potencjału polskich klientów korporacyjnych poprzez wykorzystanie rozwiązań Grupy BNP Paribas,

– utrzymanie stabilnej i efektywnej działalności w segmencie MŚP,

• zwiększanie efektywności dzięki inwestycjom:

– w Bankowości Detalicznej: model dystrybucji „Mobile-first” z optymalną rolą sieci oddziałów,

– w Bankowości Korporacyjnej i MŚP: doskonałość operacyjna w celu osiągnięcia najlepszego modelu obsługi klientów,

– wzrost efektywności dzięki wykorzystaniu AI,

– nieprzerwana dostępność usług, bezpieczne i skalowalne fundamenty kluczowej infrastruktury technologicznej umożliwiające realizację celów banku,

– optymalizacja wskaźnika „jaws” (liczonego jako różnica rocznej dynamiki przychodów i kosztów) i osiąganie oszczędności kosztowych netto przy równoczesnym inwestowaniu,

• wzmacnianie pozycji lidera w zrównoważonym finansowaniu poprzez:

– finansowanie na masową skalę szerokiego zakresu inwestycji w dekarbonizację,

– wspieranie i finansowanie transformacji rolnictwa oraz wszystkich związanych z nim sektorów gospodarki.

Cele strategiczne BNP Paribas BP

W Strategii zdefiniowano ponadto następujące strategiczne cele finansowe i ambicje:

• wzrost portfela kredytowego: +7% CAGR (skumulowany roczny wskaźnik wzrostu) w latach 2024-2030, równomiernie w obu segmentach,

• wzrost przychodów: +6% CAGR w latach 2024-2030,

• trajektoria kosztów: +4% CAGR w latach 2024-2030,

• wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) <38% w 2030 r.,

• koszt ryzyka ~40 p.b. średnio w latach 2026-2030,

• współczynnik Tier 1: 2 pkt proc. powyżej wymogu regulacyjnego w horyzoncie strategii,

• ROTE 22% w 2030 r.,

• wypłata dywidendy 75% w 2030 roku.

Czytaj także: Nowa wiceprezes ds. bankowości korporacyjnej BNP Paribas Bank Polska, od 1 stycznia 2026 roku

Polityka BNP Paribas BP zakłada rekomendowanie na dywidendę do 75% zysku netto

BNP Paribas Bank Polska przyjął aktualizację polityki zarządzania kapitałem, która obejmuje politykę dywidendową, podał bank.

Zakłada ona rekomendowanie wypłaty przez bank dywidendy za dany rok obrotowy do wysokości 75% zysku netto, podał BNP Paribas BP.

„1. Ogólnym założeniem polityki dywidendowej banku jest stabilne realizowanie wypłat dywidend w długim terminie z zachowaniem zasady ostrożnego zarządzania bankiem i stosownie do możliwości finansowych banku i grupy kapitałowej BNP Paribas Bank Polska SA (grupa), określanych w oparciu o przyjęte kryteria.

2. Celem polityki dywidendowej jest optymalne kształtowanie struktury kapitałowej banku i grupy, z uwzględnieniem zwrotu z kapitału i jego kosztu, potrzeb kapitałowych związanych z przyjętą strategią banku i grupy, planowanym rozwojem oraz strategią zarządzania ryzykiem przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu współczynników adekwatności kapitałowej oraz wymogów połączonego bufora określonego przez przepisy prawa oraz regulacje/rekomendacje/zalecenia ustanowione przez organy nadzoru.

3. Polityka dywidendowa zakłada możliwość realizowania wypłat z zysku banku dla akcjonariuszy w długim terminie, w kwocie nadwyżki kapitału powyżej minimalnych wskaźników adekwatności kapitałowej, z uwzględnieniem dodatkowego zabezpieczenia kapitałowego.

4. Polityka dywidendowa uwzględnia czynniki związane z działalnością banku i grupy, a w szczególności wymogi i rekomendacje / zalecenia organów nadzoru w zakresie adekwatności kapitałowej i wymogu połączonego bufora, w tym w szczególności wydawane przez KNF stanowiska w sprawie polityki dywidendowej instytucji finansowych.

5. Polityka dywidendowa uwzględnia sytuację na rynku finansowym, szczególnie w kontekście zmieniających się warunków otoczenia makroekonomicznego.

6. Warunki i kryteria dotyczące wypłaty dywidendy powinny zostać spełnione zarówno na poziomie jednostkowym, jak i skonsolidowanym.

7. Zarząd może zaproponować wypłatę przez bank dywidendy za dany rok obrotowy do wysokości 75% zysku netto, z uwzględnieniem w szczególności zasad i warunków określonych w ust. 1-6.

8. Propozycja wypłaty dywidendy w wysokości wyższej niż wynikałoby to z poziomu wskazanego powyżej, będzie możliwa, gdy uzasadnione to będzie sytuacją finansową banku po odpowiednim wzmocnieniu wskaźników kapitałowych oraz pod warunkiem spełnienia wszystkich pozostałych wymogów regulacyjnych” – czytamy w komunikacie.

***

BNP Paribas Bank Polska jest członkiem międzynarodowej grupy bankowej BNP Paribas.

Jest bankiem uniwersalnym, notowanym na GPW.

Aktywa razem banku wyniosły 167,5 mld zł na koniec 2024 r.

Źródło: ISBnews