Niemal co piąta polska firma planuje włączyć do swojej floty pojazdy elektryczne lub hybrydowe
Badanie przeprowadził niezależny instytut badawczy Arval Mobility Observatory (AMO) w 12 państwach Unii Europejskiej oraz w Turcji, wśród 3930 menadżerów flot, w tym 300 w Polsce.
Większość pojazdów elektrycznych w Polsce kupują firmy
„Zdecydowaną większość pojazdów elektrycznych w Polsce kupują firmy. Przykładem inwestycji w zeroemisyjną flotę jest m.in. przetarg ogłoszony przez Krakowski Holding Komunalny, dotyczący długoterminowego wynajmu 47 EV. Wśród innych podmiotów inwestujących w ekologiczny transport można wymienić m.in. Pocztę Polską, Orlen czy InPost” – powiedział Jan Wiśniewski z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych, cytowany w komunikacie.
Czytaj także: Pierwszy polski elektryczny samochód dla MŚP >>>
Na koniec sierpnia po polskich drogach poruszało się ponad 7 tys. samochodów z napędem elektrycznym
Według licznika elektromobilności, uruchomionego przez PSPA oraz PZPM, na koniec sierpnia po polskich drogach poruszało się ponad 7 tys. samochodów z napędem elektrycznym. Dwie trzecie z nich stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV), a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV).
„Rynek paliw alternatywnych w Polsce znajduje się od wielu miesięcy w fazie zawieszenia. Przedsiębiorcy, kierując się racjonalnym rachunkiem ekonomicznym, wstrzymują się z inwestycjami w pojazdy zero- i niskoemisyjne, oczekując na rozpoczęcie dopłat z FNT. Kolejną barierą rozwoju elektromobilności pozostaje niewystarczająco rozbudowana, ogólnodostępna infrastruktura ładowania” – dodał Wiśniewski.
Czytaj także: Polacy zarejestrowali 98 proc. więcej samochodów elektrycznych rdr w I połowie 2019 r. >>>
Rozwiązaniem tego problemu, które – jak wynika z raportu opublikowanego przez Arval Service Lease Polska – zamierza zastosować aż 52% firm w Polsce, jest instalacja prywatnych punktów ładowania.
Rosnąca popularność wśród polskich przedsiębiorców różnych form nowej mobilności
Wyniki Barometru Flotowego wskazują również na rosnącą popularność wśród polskich przedsiębiorców różnych form nowej mobilności, zwłaszcza car sharingiem oraz ride sharingiem. Rozwój usług tego typu wynika z coraz większej świadomości ekologicznej Polaków, poszukiwania możliwości szybkiego i wygodnego przemieszczania się oraz braku konieczności ponoszenia opłat za paliwo i parkowanie, podano także.
„Zainteresowanie różnymi formami mobilności alternatywnej wykazuje 28% przedsiębiorców w naszym kraju” – podsumował Wiśniewski.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.