NBS | XXVIII KRAJOWY RANKING „WYRÓŻNIAJĄCE SIĘ BANKI SPÓŁDZIELCZE” MIESIĘCZNIKA FINANSOWEGO BANK – HEUTHES Sp. z o.o. | GRYFBANK – nowoczesny system bankowy dla banków spółdzielczych
Jego najnowsza wersja (v.21 – której implementacja jest obecnie realizowana w Banku Pekao S.A.) oferuje kompleksowe wsparcie dla działalności bankowej, przy jednoczesnym uproszczeniu obsługi i optymalizacji kosztów. GRYFBANK stanowi centrum systemów obsługi w banku. Zapewnia obsługę gotówkową i bezgotówkową transakcji klientów w kanałach zdalnych, wykonując w tle ewidencję księgową i dostarczając dane dla sprawozdawczości. System jest przeznaczony do stosowania zarówno w centrali banku, jak i w jego placówkach. Najnowsza jego wersja zawiera ładunek funkcjonalny doświadczeń największego polskiego banku, który go używa, oraz technologiczny, zapewniający mu najnowsze rozwiązania dostępne na rynku, jak i całą wypracowaną przez lata eksperiencję firmy HEUTHES, która od ponad 30 lat systematycznie go rozwija.
Dostępność i wygoda użytkowania
GRYFBANK v.21 działa całkowicie w przeglądarce internetowej, bez konieczności instalowania oprogramowania na stacjach roboczych. Taka architektura systemu nie tylko maksymalnie upraszcza wdrożenie i wszelkie aktualizacje, ale również zwiększa bezpieczeństwo i dostępność systemu z dowolnej lokalizacji, ponieważ wystarczy jedynie dostęp do sieci.
Dodatkową wygodę użytkowania zapewnia wbudowany mechanizm uwierzytelniania SSO (Single Sign-On), umożliwiający swobodne przemieszczanie się pomiędzy modułami systemu bez potrzeby ponownego logowania. To nie tylko zwiększa komfort pracy użytkowników, ale również podnosi poziom bezpieczeństwa dzięki wykorzystaniu centralnego zarządzania tożsamością.
Ważnym elementem systemu jest maksymalne uproszczenie pracy operatorskiej dotyczącej bezpośredniej obsługi klientów. Oparcie systemu o zarządzanie produktami, a nie obsługę kont księgowych powoduje, że proces uczenia się nowych użytkowników, jak działa system, jest znacznie prostszy i krótszy oraz intuicyjny. W ten sposób szkolenie nowych pracowników w placówkach bankowych skraca się znacząco.
Wydajność, skalowalność i niskie koszty operacyjne
Architektura bazująca na mikroserwisach stwarza możliwość instalacji i wykorzystania aplikacji w chmurach zarówno prywatnych, jak i wynajętych. Zastosowanie technologii chmurowych w infrastrukturze systemu bankowego to coraz bardziej powszechne zjawisko, ponieważ banki stale szukają sposobów na zwiększenie elastyczności, skalowalności, bezpieczeństwa oraz obniżenia kosztów. System GRYFBANK działa w środowisku chmurowym opartym na technologii Kubernetes, co umożliwia optymalne wykorzystanie zasobów oraz dynamiczne skalowanie mocy obliczeniowej. Takie podejście mocno redukuje koszty utrzymania infrastruktury, zwiększa dostępność usług, a także umożliwia szybkie wdrażanie nowych rozwiązań. Jednocześnie operacja zamknięcia dnia w systemie wykonywana jest w zaledwie kilkanaście sekund, bez konieczności wyłączania go, co przekłada się na dużą oszczędność czasu i zwiększenie efektywności operacyjnej banku oraz utrzymania w ciągłym, niezakłóconym ruchu obsługi transakcji wymagających 24-godzinnego dostępu do weryfikacji dostępnych środków.
Elastyczne zarządzanie produktami bankowymi
Dzięki implementacji mechanizmu BPCAD (Banking Product Computer Aided Design) system pozwala na zaawansowane tworzenie i parametryzację produktów finansowych. Bank może precyzyjnie definiować grupy docelowe według typu klienta, kanału dostępu, a także listy walut, co umożliwia tworzenie spersonalizowanych ofert i kampanii. Dzięki technologii no-code, dedykowani pracownicy po stronie banku mogą samodzielnie wprowadzać zmiany i uruchamiać nowe produkty, bez konieczności ingerencji dostawcy w kod oprogramowania w zakresie tworzenia nowych produktów dla klientów. Ciekawym podejściem jest zintegrowany moduł obiegu dokumentów, który może zostać dowolnie skonfigurowany dla danego produktu, jeśli w jego procesie sprzedaży czy obsługi późniejszej wymagany jest obrót dokumentowy.
Otwartość i integracja
GRYFBANK wyposażony jest w API, które umożliwia pełną wymianę informacji z pozostałą infrastrukturą bankową lub istniejącą u partnerów zewnętrznych. Możliwa jest szeroka i szybka integracja z zewnętrznymi systemami – niezależnie czy są to platformy fintechowe, rozwiązania CRM, inne systemy bankowe, czy aplikacje biznesowe. API umożliwia przepływ danych między systemami, skraca czas operacji i zmniejsza liczbę błędów. API będzie mogło być wykorzystane w przyszłości przez systemy AI, nad którymi obecnie HEUTHES pracuje. To wszystko sprawia, że GRYFBANK jest elastycznym i nowoczesnym jądrem ekosystemu IT banku.
Zaawansowane funkcje księgowe i rozliczeniowe
System GRYFBANK umożliwia definiowanie schematów księgowych dla wszystkich operacji, co pozwala na automatyczne generowanie dekretów księgowych zgodnych z przyjętymi standardami rachunkowości. System wspiera także szczegółowe definiowanie i wyliczanie opłat, prowizji oraz zasad naliczania oprocentowania – z uwzględnieniem zarówno standardowych algorytmów, jak i wartości negocjowanych na poziomie indywidualnym. Takie podejście znacząco zwiększa kontrolę nad polityką cenową banku i poprawia jego elastyczność w relacjach z klientami.
Integracja z ISOF-WORKFLOW i automatyzacja procesów
W dynamicznie zmieniających się warunkach rynkowych, proste i intuicyjne zarządzanie relacjami z klientami to jeden z kluczowych obszarów działania banku. System GRYFBANK oferuje komfort pracy dzięki generowaniu umów na podstawie wzorców. Dostępna jest również pełna historia aktywności z klientami, co pozwala pracownikom lepiej rozumieć ich potrzeby, a także szybko i profesjonalnie reagować na oczekiwania.
Częścią systemu jest zintegrowany ISOF-WORKFLOW, który stanowi zaawansowane technologicznie i nowoczesne zaplecze procesowe banku. Obsługuje szeroki wachlarz procesów biznesowych, takich jak obiegi faktur zakupowych czy bezpośrednia obsługa rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (bez konieczności korzystania z e-Płatnika, dzięki sprzęgowi w ramach Elektronicznej Wymiany Dokumentów ZUS). System zapewnia automatyczną dekretację dokumentów księgowych do Księgi Głównej, pełną obsługę i bezpieczne archiwizowanie wszelkich dokumentów elektronicznych i zdigitalizowanych tradycyjnych będących w obiegu w banku, elastyczne definiowane formularzy, obiegów i przepływu dokumentów według zdefiniowanych wcześniej procedur. Użytkownicy mają do dyspozycji podpisy cyfrowe (kwalifikowane i niekwalifikowane w tym tzw. pracownicze) i pieczęci cyfrowe. ISOF-WORKFLOW daje również dostęp do szerokiego zestawu powiązanych funkcjonalności ERP, do których należą: Kadry-Płace, Zakupy, Majątek Trwały, Magazyny, CRM, Portfolio Projektów.
Brak kosztów licencyjnych firm trzecich
Tym, co sprawia, że GRYFBANK wyróżnia się na tle konkurencji i powoduje jego przewagę, jest oparcie systemu na technologiach, które nie są objęte zewnętrznymi licencjami, np. baza danych PostgreSQL. Oznacza to brak dodatkowych kosztów dla banków z tytułu użytkowania oprogramowania, co czyni system jeszcze bardziej atrakcyjnym finansowo. Wykorzystanie tego atutu bez wątpienia pomoże wdrażającym go bankom na wyprzedzanie konkurencji w oferowaniu nowoczesnych produktów i usług z zachowaniem niskich kosztów ich dostarczenia.