Należy umożliwić zakup ubezpieczenia OC każdemu posiadaczowi prawa jazdy?
W uzasadnieniu do nowelizacji prawa o ruchu drogowym napisano: „Proponuje się wprowadzenie rozwiązań prawnych umożliwiających udostępnienie podmiotom ubezpieczeniowym danych z CEPiK i umożliwienie dostosowania taryfikacji do historii i wykroczeń kierowcy oraz otrzymanych przez niego punktów karnych.”
I dalej stwierdza się: „Bezpieczna jazda jest premiowana brakiem konieczności poniesienia dodatkowego kosztu umowy ubezpieczenia, a w odróżnieniu od mandatów, za umowę ubezpieczenia płaci każdy kierowca, a za mandat płaci tylko ten, który dopuścił się wykroczenia.„
W Polsce ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu mechanicznego (OC) mogą kupić i mają taki obowiązek – tylko właściciele pojazdów
Tymczasem, jak twierdzą eksperci Porówneo przygotowywana zmiana przepisów o ruchu drogowym otwiera drogę do zwyżki OC dla kierowcy, który popełnił wykroczenie – ale nie dla właściciela pojazdu, którym kierował sprawca wykroczenia
OC dla kierowcy, który nie ma samochodu?
„Wykroczeń drogowych dokonują ludzie, którzy wcale nie muszą posiadać samochodu” – mówi Wojciech Rabiej, prezes porównywarki ubezpieczeń Porówneo.
„I część kierowców znajdzie się poza planowanym systemem powiązania punktów karnych z cenami polis komunikacyjnych. To osoby, które mają prawo jazdy, ale nie własny pojazd i po prostu nie kupują OC” – wyjaśnia.
W Polsce ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu mechanicznego (OC) mogą kupić i mają taki obowiązek – tylko właściciele pojazdów. Samo posiadanie prawa jazdy nie daje możliwości zakupu polisy OC.
Gdy kierowca bez własnego auta – będzie prowadził samochód należący np. do znajomego, rodziców czy auto służbowe i otrzyma punkty karne za popełnione wykroczenie drogowe – ubezpieczyciele nie podwyższą mu ceny z polisę OC, gdyż po prostu nie będzie jej kupował.
Rozwiązania brytyjskie i amerykańskie
Autorzy projektu nowelizacji przepisów powołują się na rozwiązania brytyjskie czy amerykańskie, które włączają do taryfy ubezpieczeń komunikacyjnych informacje o wykroczeniach popełnianych przez kierowcę.
Tymczasem w Wielkiej Brytanii jest to spójny system, w którym OC może być kupowane zarówno przez kierowców jak i właścicieli pojazdów, a kierowcy nie posiadający własnego samochodu, lecz kierujący pojazdami innych – również mają obowiązek posiadania odpowiedniej polisy np. DOC (ang. drive other car) lub krótkoterminowej (ang. short-term car insurance).
Za brak ubezpieczenia umożliwiającego kierowanie pojazdem innej osoby – nawet jeżeli właściciel auta ma wymaganą polisę OC – grozi 300 funtów kary, do 8 punktów karnych, a nawet zakaz prowadzenia pojazdów.
Z kolei w USA dostępne jest ubezpieczenie dla kierowcy nie będącego właścicielem samochodu (ang. non-owner car insurance).
„Wydaje się, że wprowadzenie w Polsce systemu wiążącego punkty karne z ceną OC wymaga dodatkowych przepisów zobowiązujących zakup tej polisy również przez kierowców bez własnego auta, kierujących jednak pojazdami innych” – mówi Wojciech Rabiej.
„Inaczej ponad 3,5 miliona kierowców pozostanie poza systemem wiążącym punkty karne z ceną ubezpieczenia OC” – dodaje.