Młodzi absolwenci uczelni wyższych lepiej radzą sobie z wdrażaniem innowacji niż ich nauczyciele?

Zdaniem prof. Michała Zasady środowisko akademickie nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, jak duży potencjał dla gospodarki kryje się w jego pracy naukowo-badawczej.
„Ich działalność [naukowców] to nie jest tylko odkrywanie prawdy, realizacja ich pasji, ale ma ona także wielki potencjał wspierania gospodarki” – mówił.
Dodał, że na wiodących uczelniach i ośrodkach wdrożeniowych na świecie jest prowadzona praca organiczna z naukowcami, której celem jest uświadomienie im praktycznej wartości ich wynalazków.
„Z publikacją pracy naukowej naukowcy zawsze zdążą, ale z patentem czy wdrożeniem sprawa jest trudniejsza” – zauważył.
Czytaj także: 7. Forum Akademicko-Gospodarcze: finansowanie rozwoju Europy – Polsko, gdzie dziś jesteśmy?
„Punktoza”
W jego ocenie obecnie naukowcy i środowiska akademickie w Polsce przykładają zbyt dużą wagę do systemu punktowego, który jest swoistą oceną ich dorobku naukowego.
Prof. Michał Zasada uważa, że zadaniem – być może dla polityków – jest stworzenie takiego systemu, który będzie odzwierciedlał rzeczywisty wpływ pracy uczelni na gospodarkę.
„Myślę, że ta ocena powinna być bardziej ekspercka i być wykonywana z udziałem tych, którzy są odbiorcami wyników badań naukowych” – stwierdził.
Czytaj także: Forum Akademicko-Gospodarcze o AI i o współpracy nauki z biznesem
Brać przykład z młodych naukowców-przedsiębiorców
Rektor SGGW zauważa jednak, że wielu absolwentów jego uczelni z sukcesem wprowadza w swoich firmach różnego rodzaju innowacyjne technologie.
„Z bardzo pozytywnym zaskoczeniem patrzymy na naszych absolwentów, którzy bardzo mocno chłoną to, co dzieje się wokół nowych technologii i sztucznej inteligencji i wykorzystują to do lepszego prowadzenia swoich gospodarstw, czy też swoich firm” – stwierdził prof. Michał Zasada.
Dodał, że absolwenci SGGW bardzo dobrze opanowali sztukę pozyskiwania odpowiedniego finansowania dla swoich przedsięwzięć rozwojowych i do wdrażania nowoczesnych technologii.
„To jest coś czego [jako kadra naukowa uczelni wyższych] powinniśmy się od swoich absolwentów uczyć” – zauważył.
Jako przykład udanych inicjatyw młodych naukowców, w tym przypadku z AGH, podał zbudowanie przez studentów tej uczelni satelity i umieszczenie go na orbicie okołoziemskiej.