Młodzi absolwenci uczelni wyższych lepiej radzą sobie z wdrażaniem innowacji niż ich nauczyciele?

Młodzi absolwenci uczelni wyższych lepiej radzą sobie z wdrażaniem innowacji niż ich nauczyciele?
prof. Michał Zasada | Robert Lidke | Autor: Bank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O tym w jaki sposób można zminimalizować bariery pomiędzy nauką a biznesem rozmawialiśmy w kuluarach Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego z prof. dr. hab. Michałem Zasadą, rektorem SGGW, wiceprzewodniczącym Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Patronem medialnym Forum był BANK.pl, a partnerem strategicznym PKO BP.

Zdaniem prof. Michała Zasady środowisko akademickie nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, jak duży potencjał dla gospodarki kryje się w jego pracy naukowo-badawczej.

„Ich działalność [naukowców] to nie jest tylko odkrywanie prawdy, realizacja ich pasji, ale ma ona także wielki potencjał wspierania gospodarki” – mówił.

Dodał, że na wiodących uczelniach i ośrodkach wdrożeniowych na świecie jest prowadzona praca organiczna z naukowcami, której celem jest uświadomienie im praktycznej wartości ich wynalazków.

„Z publikacją pracy naukowej naukowcy zawsze zdążą, ale z patentem czy wdrożeniem sprawa jest trudniejsza” – zauważył.

Czytaj także: 7. Forum Akademicko-Gospodarcze: finansowanie rozwoju Europy – Polsko, gdzie dziś jesteśmy?

„Punktoza”

W jego ocenie obecnie naukowcy i środowiska akademickie w Polsce przykładają zbyt dużą wagę do systemu punktowego, który jest swoistą oceną ich dorobku naukowego.

Prof. Michał Zasada uważa, że zadaniem – być może dla polityków – jest stworzenie takiego systemu, który będzie odzwierciedlał rzeczywisty wpływ pracy uczelni na gospodarkę.

„Myślę, że ta ocena powinna być bardziej ekspercka i być wykonywana z udziałem tych, którzy są odbiorcami wyników badań naukowych” – stwierdził.

Czytaj także: Forum Akademicko-Gospodarcze o AI i o współpracy nauki z biznesem

Brać przykład z młodych naukowców-przedsiębiorców

Rektor SGGW zauważa jednak, że wielu absolwentów jego uczelni z sukcesem wprowadza w swoich firmach różnego rodzaju innowacyjne technologie.

„Z bardzo pozytywnym zaskoczeniem patrzymy na naszych absolwentów, którzy bardzo mocno chłoną to, co dzieje się wokół nowych technologii i sztucznej inteligencji i wykorzystują to do lepszego prowadzenia swoich gospodarstw, czy też swoich firm” – stwierdził prof. Michał Zasada.

Dodał, że absolwenci SGGW bardzo dobrze opanowali sztukę pozyskiwania odpowiedniego finansowania dla swoich przedsięwzięć rozwojowych i do wdrażania nowoczesnych technologii.

„To jest coś czego [jako kadra naukowa uczelni wyższych] powinniśmy się od swoich absolwentów uczyć” – zauważył.

Jako przykład udanych inicjatyw młodych naukowców, w tym przypadku z AGH, podał zbudowanie przez studentów tej uczelni satelity i umieszczenie go na orbicie okołoziemskiej.

Czytaj także: Prezes Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego o komercjalizacji osiągnięć polskich naukowców

Źródło: BANK.pl