Mastercard proponuje koncepcję tożsamości cyfrowej. Na czym polega?
Model ten obejmuje proponowane przez Mastercard zasady zarządzania tożsamością cyfrową, które powinny stanowić podstawę nowego systemu. Koncentrują się one na zagadnieniach takich jak: prawo do własności danych, ich poufność i zgoda na ich przetwarzanie, a także przejrzystość, bezpieczeństwo i dostępność systemu. Można je sprowadzić do następującego podstawowego prawa jednostki: „Moja tożsamość jest moją własnością i mam kontrolę nad moimi danymi osobowymi”.
Przeciwdziałanie wykluczeniu | Każdy ma prawo do tożsamości cyfrowej |
Własność | Każda osoba jest właścicielem swojej tożsamości i danych osobowych |
Prostota | Używanie tożsamości cyfrowej powinno być proste i intuicyjne dla każdego |
Poufność | Każda osoba ma prawo do zachowania w poufności swoich danych dotyczących tożsamości cyfrowej |
Udzielanie zgód | Tożsamość cyfrowa danej osoby nie może być używana ani udostępniana bez wyraźnej zgody tej osoby lub w sposób niezgodny z prawem |
Przejrzystość | Każda osoba ma prawo wiedzieć, w jaki sposób jest używana i udostępniana jej tożsamość cyfrowa |
Bezpieczeństwo danych | Dane identyfikacyjne i transakcje, w których wykorzystywana jest tożsamość cyfrowa, powinny być przechowywane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa |
Prawa osobiste dot. danych | Każda osoba powinna mieć prawo dostępu do swoich danych dotyczących tożsamości, ich poprawiania i usuwania, a także możliwość dochodzenia roszczeń w przypadku naruszenia tych praw |
Uczciwe użytkowanie | Dane dotyczące tożsamości będą używane wyłącznie do celów zgodnych z prawem oraz zasadami uczciwości i równego traktowania |
Wybór | Każda osoba powinna mieć prawo do wyboru dostawcy usług tożsamości cyfrowej oraz prawo do ich zmiany lub rezygnacji z nich |
Jak mamy zaufać komuś, kogo nie znamy, kogo nie widzimy i z kim nie spotykamy się osobiście?” — mówi Ajay Bhalla, prezes Mastercard ds. cyberbezpieczeństwa i danych. „To obszar, który badamy już od pewnego czasu i dyskutujemy o nim z wieloma różnymi grupami. Dzięki tej wiedzy wyobrażamy sobie świat, w którym tożsamość użytkownika i urządzenia działające w jego imieniu można natychmiast i bezpiecznie zweryfikować, w którym dostęp uzyskuje się bez haseł, a dane są wymieniane tylko za zgodą konsumenta” – dodaje.
Model Mastercard jest oparty na zasadzie „prywatność z założenia”
Model Mastercard jest oparty na zasadzie „prywatność z założenia”, gdzie dane dotyczące tożsamości nie są gromadzone, ani agregowane. Proponuje on cyfrowe interakcje, w których wymiana danych jest ograniczona do minimum i następuje tylko w sytuacjach, gdy jest konieczna. Według tej koncepcji dane są skutecznie chronione i efektywnie wykorzystane, dzięki czemu użytkownicy utrzymują nad nimi kontrolę, a cyfrowa tożsamość osoby jest bezpiecznie powiązana z jej smartfonem.
Nowe możliwości dla konsumentów
Dostęp do cyfrowej tożsamości da konsumentom nowe możliwości w ich interakcjach online z firmami, dostawcami produktów i usług oraz ich społecznościami. Dzięki temu robienie zakupów w sieci, otwarcie konta w banku czy złożenie zeznania podatkowego stanie się jeszcze prostsze. Nowy system usprawni też wykorzystanie e-maila czy mediów społecznościowych. Zmniejszy również ryzyko oszustw i kradzieży tożsamości.
„Wprowadzenie tożsamości cyfrowej wymaga połączenia sił. Opierając się na naszym strategicznym partnerstwie z Microsoft i współpracy z wieloma firmami z branży, chcemy ukierunkować wysiłki wszystkich zaangażowanych graczy, aby wspólnie zdefiniować zasady działania nowego systemu oraz zarządzania nim. Razem mamy realną szansę sprawić, że funkcjonowanie jednostki w sieci będzie znacznie bardziej efektywne, a jednocześnie bezpieczne” – powiedział Ajay Bhalla.