Mastercard: cashback pozwala sklepom przyciągnąć nowych klientów

Mastercard: cashback pozwala sklepom przyciągnąć nowych klientów
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Firma Mastercard zaprezentowała wyniki badania przeprowadzonego wśród właścicieli i kierowników sklepów, na temat oceny funkcjonowania usługi "Płać kartą i wypłacaj" (cashback) w ich placówkach. Badanie stanowi kontynuację analogicznej ankiety z 2015 r., dzięki czemu pozwala oceniać trendy w rozwoju usługi cashback w Polsce.

Zdaniem ankietowanych detalistów, coraz częściej wypłata gotówki ze sklepowej kasy jest głównym motywem wizyty w sklepie konsumenta, który tylko przy okazji robi małe zakupy. Twierdzi tak już 48% ankietowanych (28% dwa lata wcześniej). Z badania wynika również, że dla sprzedawców główną motywacją do wdrożenia cashback jest chęć pozyskania nowych klientów (59%). W 2015 r. wskazywało na nią zaledwie 12% badanych, co oznacza znaczny wzrost świadomości korzyści biznesowych z oferowania tej usługi w ciągu ostatnich dwóch lat. Dziś niemal co trzeci badany (31%) zdążył już zauważyć realny wpływ wprowadzenia usługi na zwiększenie liczby klientów w swojej placówce. Widać zatem, że usługa cashback ma więc bezpośredni wpływ na zwiększenie obrotów w sklepie i pozyskanie nowych klientów.

Drugim najczęstszym powodem wdrożenia usługi deklarowanym przez ankietowanych w badaniu Mastercard detalistów jest chęć zwiększenia zadowolenia dotychczasowych klientów (48%). Wśród korzyści z usługi „Płać kartą i wypłacaj”, właściciele i kierownicy sklepów doceniają także możliwość uatrakcyjnienia oferty, budowania lojalności konsumentów, zwiększenia sprzedaży oraz zyskania przewagi konkurencyjnej. Wspomniane zalety przekładają się na ogólną satysfakcję detalistów z wdrożenia usługi cashback – 70% z nich poleciłoby ją innym sprzedawcom.

„Z każdym rokiem usługa ‘Płać kartą i wypłacaj’ zyskuje na popularności, a potencjał jej rozwoju pozostaje bardzo wysoki. Konsumenci przekonują się do niej, ponieważ pozwala podjąć gotówkę nawet wtedy, gdy w pobliżu nie ma bankomatu czy oddziału banku. Jest też wygodna i można z niej skorzystać przy okazji codziennych zakupów. Po cashback sięgają już nie tylko osoby młode, naturalnie bardziej otwarte na nowe rozwiązania, ale również bardziej konserwatywni konsumenci” – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

 Większa świadomość wśród konsumentów

Ankietowani właściciele i kierownicy sklepów podkreślają, że zauważają coraz większą świadomość i zainteresowanie wypłatami gotówki wśród konsumentów. Coraz częściej, gdy chcą oni skorzystać z usługi cashback, sami pytają o taką możliwość (62%), co dowodzi, że już o niej słyszeli, wiedzą, jak działa, i zdążyli przekonać się o jej zaletach.

Konsumenci doceniają w usłudze „Płać kartą i wypłacaj” możliwość wypłaty konkretnej, potrzebnej im sumy. Zdaniem detalistów właśnie to jest najpopularniejszym motywem korzystania z usługi przez ich klientów (37%). Warto pamiętać, że ze sklepowej kasy można wypłacić nawet niewielką, jak również „nierówną kwotę”, co daje konsumentowi dużą swobodę w korzystaniu ze swoich finansów. Dodatkowo, w ubiegłym roku Mastercard podwyższył limit pojedynczej wypłaty w ramach usługi „Płać kartą i wypłacaj” z 300 do 500 złotych.

Oprócz wspomnianej elastyczności, konsumenci wypłacają gotówkę w sklepie przez zwykłą ciekawość (26% odpowiedzi), co może oznaczać, że jeszcze nie korzystali z tego rozwiązania, ale chcą je wypróbować. Innym częstym powodem jest brak bankomatu w najbliższej okolicy (25% odpowiedzi).

Cashback rośnie w siłę

Najnowsze dane Narodowego Banku Polskiego[1] potwierdzają wzrost popularności usługi cashback. Na koniec 2016 r. można było z niej skorzystać w 109 tys. punktów handlowo-usługowych, podczas gdy rok wcześniej było to 93 tys. (wzrost o 17% w skali roku). Oznacza to, że już w ponad co czwartym z 419 tys. punktów handlowo-usługowych akceptujących płatności bezgotówkowe, można skorzystać z cashback.

Rosnące zainteresowanie usługą jest widoczne w coraz większej częstotliwości wypłat. 37% detalistów ankietowanych w badaniu Mastercard deklaruje, że wzrosła ona w ciągu ostatnich 12 miesięcy, podczas gdy tylko 3% uważa, że spadła. W efekcie, już w niemal połowie placówek (49%) z „Płać kartą i wypłacaj” korzysta więcej niż 10 osób tygodniowo. Potwierdzają to dane NBP za rok 2016. Liczba wszystkich wypłat wyniosła wtedy 11,3 mln, czyli o 44% więcej niż w 2015 r. Z kolei wartość wszystkich wypłat wyniosła 1,2 mld PLN, czyli o 54% więcej niż rok wcześniej.

Według danych NBP, średnia wartość pojedynczej wypłaty utrzymuje się na podobnym, relatywnie niskim poziomie, który na koniec 2016 r. wyniósł 112 PLN. Potwierdza to wniosek z badania Mastercard, że konsumenci coraz częściej decydują się podejmować niewielkie sumy. Według ankietowanych liczba klientów wypłacających kwoty poniżej 25 PLN wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat (15% odpowiedzi, w porównaniu z 11% w 2015 r.).

Dobrze poinformowani detaliści zachęcają klientów

Wiedza na temat usługi cashback jest większa również w przypadku detalistów, którzy czerpią ją przede wszystkim od agentów rozliczeniowych (72% wskazań). To potwierdza wiodącą rolę tych ostatnich, nie tylko w oferowaniu wdrożenia usługi w sklepach, ale również w informowaniu sprzedawców o jej zaletach i możliwościach, a także o sposobie obsługiwania wypłat.

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrosła rola i efektywność pracowników sklepów w informowaniu i zachęcaniu klientów do skorzystania z usługi. Sprzedawcy robią to częściej (46%, w porównaniu do 42% w 2015 r.), a konsumenci coraz częściej decydują się skorzystać z cashback po poleceniu przez kasjera (17% odpowiedzi, w porównaniu do 8% w 2015 r.).

Cashback pojawił się na polskim rynku w 2006 r., umożliwiając wypłatę gotówki ze sklepowej kasy przy płaceniu za zakupy kartą. Od tamtego czasu popularność usługi systematycznie rośnie. Wpływają na to m.in. kolejne kampanie promocyjno-edukacyjne prowadzone przez Mastercard, promujące usługę „Płać kartą i wypłacaj”. Jest ona dostępna m.in. w takich sieciach detalicznych jak Carrefour, Dino, E.Leclerc, Freshmarket, Krakowski Kredens, Media Expert, Mediamarkt, Ruch, Saturn czy Żabka, oraz w wielu niezależnych placówkach handlowych, a także hotelach czy restauracjach.

[1] Raport NBP, „Informacja o kartach płatniczych, IV kwartał 2016 r.„, kwiecień 2017 r.

Mastercard