Lider Cyfryzacji Sektora Bankowego roku 2024 o zastosowaniach AI
Tadeusz Woszczyński przyznał, że ta nagroda jest dla niego bardzo ważna. Uważa ją za pewnego rodzaju ukoronowanie jego 20 lat pracy z sektorem bankowym w zakresie cyfryzacji.
Przypomniał swoje początkowe kontakty z Forum Technologii Bankowych. Jako specjalista w dziedzinie biometrii został zaproszony przez prof. Remigiusza Kaszubskiego do współpracy z FTB.
Podkreślił, że unikalną cechą Forum Technologii Bankowych jest współpraca ponad podziałami firm technologicznych, które poza Forum konkurują ze sobą na rynku.
„To była filozofia, którą wdrożył nam śp. prof. Kaszubski. Mówił nam: Możecie walczyć o to, kto wygra dany przetarg na urządzenia biometryczne, macierze czy serwery, ale spróbujcie ponad podziałami zbudować nowe trendy innowacyjne.„
Wymienił dotychczasowe obszary współpracy w ramach FTB takie jak biometria, trwały nośnik, a ostatnio sztuczna inteligencja.
„Dzisiaj poruszaliśmy na EKF praktyczne zastosowania AI, na przykład w procesach kredytu hipotecznego. Mam nadzieję, że przyczynimy się do tego, żeby już niedługo szybko i automatycznie można było przyznać dobry kredyt hipoteczny” – powiedział Tadeusz Woszczyński.
Czytaj także: Prezes ZBP o AI Act i bezpieczeństwie polskich banków
AI megatrendem
Mówiąc o trendach technologicznych, które będą najważniejsze w najbliższych latach – Tadeusz Woszczyński zauważył:
„Parę lat temu mówiliśmy wszyscy o blockchainie, potem o chmurze, a teraz to jest AI. Na panelu, który prowadziłem przed chwilą dyskutowaliśmy realnie do czego realnie AI wdrożymy, jaką korzyść z tego będzie miał klient końcowy.
A klient końcowy chciałby mieć ofertę, która jest do niego dopasowana, bank rozumie jego potrzeby, i klient jest w stanie zaakceptować to, że tam gdzieś, w back office banku, jest zastosowana sztuczna inteligencja.”
„Każdy z nas chce, żeby nasze środki pieniężne były bezpieczne. Będziemy używać AI po to, żeby zabezpieczyć nasze pieniądze w banku, w działaniach antyfraudowych. Żeby nasze doświadczenie z używania bankowości było lepsze.
Więc myślę, że na pewno numerem jeden w najbliższym czasie jest sztuczna inteligencja, ale też mądre jej wdrożenie, zgodnie z regulacjami.”