Lider Cyfryzacji Sektora Bankowego roku 2024 o zastosowaniach AI

Lider Cyfryzacji Sektora Bankowego roku 2024 o zastosowaniach AI
Tadeusz Woszczyński, Fot. P. Zalewski
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tuż pod debacie poświęconej sztucznej inteligencji gościem naszego studia w kuluarach Europejskiego Kongresu Finansowego był Tadeusz Woszczyński, Country Manager Poland, Austria, Czech Rep., Slovakia & Baltics, Hitachi Europe Ltd., który kilka tygodni wcześniej, podczas Kongresu Form Technologii Bankowych otrzymał tytuł Lidera Cyfryzacji Sektora Bankowego roku 2024.

Tadeusz Woszczyński przyznał, że ta nagroda jest dla niego bardzo ważna. Uważa ją za pewnego rodzaju  ukoronowanie jego 20 lat pracy z sektorem bankowym w zakresie cyfryzacji.

Przypomniał swoje początkowe kontakty z Forum Technologii Bankowych. Jako specjalista w dziedzinie biometrii został zaproszony przez prof. Remigiusza Kaszubskiego do współpracy z FTB.

Podkreślił, że unikalną cechą Forum Technologii Bankowych jest współpraca ponad podziałami firm technologicznych, które poza Forum konkurują ze sobą na rynku.

„To była filozofia, którą wdrożył nam śp. prof. Kaszubski. Mówił nam: Możecie walczyć o to, kto wygra dany przetarg na urządzenia biometryczne, macierze czy serwery, ale spróbujcie ponad podziałami zbudować nowe trendy innowacyjne.

Wymienił dotychczasowe obszary współpracy w ramach FTB takie jak biometria, trwały nośnik, a ostatnio sztuczna inteligencja.

„Dzisiaj poruszaliśmy na EKF praktyczne zastosowania AI, na przykład w procesach kredytu hipotecznego. Mam nadzieję, że przyczynimy się do tego, żeby już niedługo szybko i automatycznie można było przyznać dobry kredyt hipoteczny” – powiedział Tadeusz Woszczyński.

Czytaj także: Prezes ZBP o AI Act i bezpieczeństwie polskich banków

AI megatrendem

Mówiąc o trendach technologicznych, które będą najważniejsze w najbliższych latach – Tadeusz Woszczyński zauważył:

„Parę lat temu mówiliśmy wszyscy o blockchainie, potem o chmurze, a teraz to jest AI. Na panelu, który prowadziłem przed chwilą dyskutowaliśmy realnie do czego realnie AI wdrożymy,  jaką korzyść z tego będzie miał klient końcowy.

A klient końcowy chciałby mieć ofertę, która jest do niego dopasowana, bank rozumie jego potrzeby, i klient jest w stanie zaakceptować to, że tam gdzieś, w back office banku, jest zastosowana sztuczna inteligencja.”

„Każdy z nas chce, żeby nasze środki pieniężne były bezpieczne. Będziemy używać AI po to, żeby zabezpieczyć nasze pieniądze w banku, w działaniach antyfraudowych. Żeby nasze doświadczenie z używania bankowości było lepsze.

Więc myślę, że na pewno numerem jeden w najbliższym czasie jest sztuczna inteligencja, ale też mądre jej wdrożenie, zgodnie z regulacjami.”

Czytaj także: IX Kongres FTB: Bankowość w przyszłości, przyszłość w bankowości

Źródło: BANK.pl