Licznik elektromobilności: już ponad 400 szybkich stacji ładowania w Polsce
Pod koniec sierpnia 2020 r. po polskich drogach jeździło 13 798 elektrycznych samochodów osobowych, z których 55% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 7 612 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 6 186 szt.
Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 652 szt.
W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec sierpnia osiągnęła liczbę 8 067 szt.
Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce liczył 343 szt.
Przez pierwsze osiem miesięcy bieżącego roku flota elektrobusów powiększyła się o 114 zeroemisyjnych pojazdów.
W porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. oznacza to zmianę o 192% r/r.
Czytaj także: Samochody elektryczne w Tatrzańskim Parku Narodowym
Wzrost rejestracji niskoemisyjnych pojazdów ciężarowych
‒ Patrząc na bieżące wyniki należy podkreślić, że w Polsce popyt na samochody bateryjne i hybrydy typu plug-in jest w miarę równo rozłożony.
Zapewne na decyzje o zakupie samochodu elektrycznego wpływa rosnąca liczba stacji ładowania, natomiast do nabycia hybryd typu plug-in skłania fakt, że pojazd ten w mieście ma wszystkie walory samochodu elektrycznego, zaś w dłuższych trasach daje komfort znacznie większego zasięgu i łatwo dostępnego tankowania.
Niewątpliwie godny odnotowania jest też dynamiczny wzrost rejestracji niskoemisyjnych pojazdów ciężarowych, dostawczych oraz autobusów.
Oznacza to, że jakość powietrza w miastach będzie się poprawiać, o ile do pozytywnych zmian inicjowanych przez szeroko rozumiany transport będą dołączać przemysł i gospodarstwa domowe ‒ mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Czytaj także: Niełatwa droga do transportu publicznego bez emisji
W sierpniu 29 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania.
Pod koniec sierpnia w Polsce funkcjonowały 1 253 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 384 punkty).
33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
W sierpniu uruchomiono 29 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (65 punktów).
‒ W zakresie infrastruktury ładowania EV Polska wyróżnia się na mapie Europy w dwóch aspektach. Po pierwsze cieszy wyjątkowo wysoki udział szybkich stacji ładowania DC, który wynosi aż 33%.
Dla porówanania w Niderlandach jest to 2%, we Francji 8%, a w Niemczech – 15%. Po drugie na jeden punkt ładowania przypadają nieco ponad 3 całkowicie elektryczne samochody osobowe.
To również dobry wynik na tle zdecydowanej większości państw europejskich, jednak należy mieć na uwadze, że wraz z rozwojem parku EV konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę, podobnie jak wprowadzenie niezbędnych zmian legislacyjnych m.in. wdrożenie E-taryfy obniżającej koszty stałe operatorów stacji ładowania – dodaje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Czytaj także: Program Pilot Maker Elektro ScaleUp: jak start-upy wspierają rozwój elektromobilności i transformację energetyczną