Leasing z dopłatami z programu Mój rower elektryczny?

Leasing z dopłatami z programu Mój rower elektryczny?
Monika Constant. Źródło: ZPL
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prawie 90 proc. budżetu dopłat do leasingu i wynajmu pojazdów zeroemisyjnych zostało już przyznane w ramach programu Mój elektryk. Liczba dotacji udzielonych leasingobiorcom przekroczyła 18 tys., a ich wartość 592 mln zł. Zgodnie z zapowiedzią rządu, jesienią ruszy nowy program dopłat do aut elektrycznych w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Związek Polskiego Leasingu liczy, że leasing i wynajem zostaną uwzględnione także w innym projekcie dotyczącym elektromobilności - Mój rower elektryczny, czytamy w komunikacie prasowym ZPL.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) niedawno informował o zwiększeniu budżetu dopłat w ścieżce leasingu i wynajmu pojazdów zeroemisyjnych realizowanych w ramach programu Mój elektryk. Wzrósł o 60 mln zł, do kwoty 660 mln zł.

Branża leasingowa od dawna postulowała o zwiększenie budżetu programu.

Według NFOŚiGW, pozwoli to na dofinansowanie około 2 tys. zeroemisyjnych samochodów. Z danych Banku Ochrony Środowiska (BOŚ), który jest operatorem programu, wartość przyznanych dotacji wyniosła już ponad 592 mln zł na koniec I półrocza 2024 roku. To oznacza, że prawie 90 proc. budżetu dopłat do leasingu i wynajmu elektryków zostało już wykorzystane.

– 62 proc. łącznej dotacji jest wykorzystywane przez tzw. ścieżkę leasingową. Nie jest to zaskoczeniem, bo mikro, małe i średnie firmy chętnie sięgają po leasingu w finansowaniu swoich inwestycji.

Dla skutecznego i szybkiego udzielania finansowania potrzebne byłoby jednak skrócenie czasu na procedowanie wniosku. Dziś zdarza się, że przyznanie dotacji do pojazdu elektrycznego zajmuje wiele miesięcy. Z tego powodu część klientów rezygnuje z chęci otrzymania takiego wsparcia – mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

Czytaj także: Do 40 tys. zł dopłaty do elektryków dla osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność

Coraz więcej umów dot. dotacji do leasingu i wynajmu elektryków

Według danych BOŚ Banku, wartość wypłaconych dotacji do połowy 2024 roku wyniosła 350 mln zł, a ich liczba to 10,2 tys. Stanowi to prawie 60 proc. wartości przyznanych już dotacji (592 mln zł).

Z kolei łączna wartość wniosków dotyczących dopłat do leasingu i wynajmu pojazdów zeroemisyjnych złożonych przez przedsiębiorców sięgnęła 657 mln zł.

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że w I półroczu 2024 roku w Polsce zostało zarejestrowanych w sumie prawie 9 tys. osobowych aut elektrycznych (pierwsze rejestracje nowych pojazdów). Większość z nich to rejestracje nowych aut na firmy (7,6 tys.), a leasing oraz wynajem odpowiadały za 74 proc. nowych rejestracji właśnie na firmy.

– Leasing i wynajem jest najpopularniejszym sposobem finansowania elektryków przez przedsiębiorców. Cieszy nas zatem zapowiedź rządu, że w ramach Krajowego Planu Odbudowy znajdą się dodatkowe pieniądze na dopłaty do ich zakupudodaje Monika Constant.

Czytaj także: mLeasing w pierwszej połowie roku zarejestrował najwięcej pojazdów elektrycznych

Samochody zeroemisyjne: 374 mln euro dopłat z KPO

Zgodnie z KPO na nowy program dopłat do aut zeroemisyjnych ma być przeznaczone łącznie 374 mln euro, czyli prawie 1,6 mld zł.

Ponadto z KPO możliwe będzie również dofinansowanie zakupu rowerów elektrycznych.

– W rządowym projekcie programu Mój rower elektryczny w warunkach dofinansowania nie zostały uwzględnione leasing i wynajem.

Związek Polskiego Leasingu liczy na to, że postulaty branży zgłoszone podczas niedawno zakończonych konsultacji zostaną uwzględnione w ostatecznej wersji tego programu.

Za tym scenariuszem przemawiają doświadczenia z początkowej fazy wdrażania programu Mój elektryk. Początkowe wykluczenie leasingu i wynajmu jako formy finansowania zakupu pojazdów elektrycznych wpłynęło na utrudnienie absorbcji funduszy.

Elastyczność leasingu i jego popularność mogą i tym razem pomóc w efektywniejszym wykorzystaniu dostępnej puli pieniędzy przeznaczonych na wspieranie rozwoju elektromobilności – podkreśla prezeska ZPL.

Czytaj także: Rynek rowerów elektrycznych w Polsce jest wart ponad 1 mld zł, ocenia VeloBank

Źródło: Związek Polskiego Leasingu / ZPL