Praca podczas studiów: jakie umiejętności są atrakcyjne dla przyszłych pracodawców?
Kompetencje miękkie
Rozwiązywanie konfliktów, delegowanie zadań, praca w zespole czy zarządzanie czasem to tak zwane umiejętności miękkie. Należy do nich szeroki wachlarz zdolności, które są niezwykle potrzebne w kontaktach międzyludzkich oraz w organizacji własnej przestrzeni do rozwoju zawodowego. Kompetencje miękkie zaczęły być doceniane i poszukiwane przez rekruterów. Liczy się nie tylko specjalistyczna wiedza i doświadczenie, ale także umiejętności, które umożliwiają budowanie pozytywnych, długofalowych relacji. Dotyczy to niemal każdej branży.
– XXI wiek to czas kompetencji miękkich – mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog z SWPS Innowacje – coraz lepiej rozumiemy, że to są umiejętności, bez których efektywne wykonywanie obowiązków i tworzenie twórczego środowiska pracy nie jest możliwe. Te słowa potwierdzają wyniki przeprowadzonego przez jej zespół badania „Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy”. W jego ramach sprawdzono czy już w pierwszym miejscu zatrudnienia młodzi ludzie zdobywają umiejętności, które mogą wykorzystać w swojej dalszej karierze i uczynić z nich swój atut.
Wymagania rynku
Wytrwałość, docenianie współpracowników, pokojowe rozwiązywanie konfliktów, wykonywanie poleceń zgodnie z instrukcjami i kultura osobista – takie kompetencje firmy stawiają na pierwszym miejscu podczas rekrutacji. Podobny zestaw cech wskazywali rodzice studentów, których poproszono o określenie najważniejszych umiejętności do opanowania w pierwszej pracy. W ich odczuciu najistotniejsze jest pokojowe rozwiązywanie konfliktów. Wśród ważnych kompetencji wymienili także podejmowanie się realizacji niewykonywanego wcześniej zadania oraz prowadzenie rozmowy na dowolny temat w przyjaznej atmosferze. Jak widać zarówno pracodawcy, jak i rodzice studentów zwracają uwagę na te cechy, które zagwarantują przyjazną, twórczą atmosferę w miejscu pracy oraz efektywne wykonywanie powierzonych obowiązków.
Test dla studentów
Chcieliśmy sprawdzić w jakim stopniu pierwsze zatrudnienie w branży gastronomicznej umożliwia studentom zdobycie kompetencji pożądanych na rynku pracy. W tym celu porównaliśmy wyniki studentów pracujących w gastronomii – w McDonald’s i innych restauracjach sieciowych, oraz niepracujących – tłumaczy dr Ewa Jarczewska-Gerc.
Umiejętności miękkie w zdecydowanie większym stopniu wykazywali właśnie ci studenci, którzy pracują od co najmniej 6 miesięcy. W porównaniu do swoich niepracujących rówieśników są lepiej zorganizowani, wytrwalsi, bardziej asertywni i lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem konfliktów. Ponadto, badani pracownicy sieci McDonald’s okazali się przodować w obszarach związanych z organizacją pracy zespołu, udzielaniem informacji zwrotnej czy motywowaniem pracowników. Nie boją się też nowych zadań i potrafią delegować obowiązki. Nie bez znaczenia w kontekście tych wyników jest fakt, że w McDonald’s można szybko awansować – Zatrudnienie w restauracjach McDonald’s daje taką możliwość. Najmłodszy kierownik w jednej z naszych restauracji ma 22 lata, natomiast menedżerowie to bardzo często 18-19-latkowie – mówi Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. relacji korporacyjnych w McDonald’s Polska.
– Pierwsze doświadczenia zawodowe mogą kształtować u młodych osób cechy, dzięki którym łatwiej będzie im w przyszłości wyróżnić się na rynku pracy. Wyniki badań sugerują, że warto podjąć zatrudnienie jeszcze w trakcie studiów, ponieważ w tym okresie można nabyć wiele kompetencji miękkich, które przydadzą się na dalszej ścieżce kariery zawodowej. Jak się okazało w trakcie badań – system szkoleń oferowanych w restauracjach McDonald’s jest skuteczny na nowoczesnym rynku pracy – mówi dr Ewa Jaraczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS.
Badanie dla McDonald’s przeprowadził zespół psychologów pod kierownictwem dr Ewy Jarczewskiej-Gerc z SWPS Innowacje.