Konkurencyjność i bezpieczeństwo usług płatniczych

Konkurencyjność i bezpieczeństwo usług płatniczych
Forum Usług Płatniczych 2025. Agnieszka Wachnicka. Foto: Michał Wagner / D&B LIGHT LTD
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tegoroczne Forum Usług Płatniczych otworzyli Agnieszka Wachnicka, wiceprezeska Związku Banków Polskich i Paweł Minkina, redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK” oraz wiceprezes Centrum Procesów Bankowych i Informacji. W swoich wystąpieniach zwracali m.in. uwagę na najważniejsze wyzwania dla podmiotów świadczących usługi płatnicze, takie jak wzrost liczby transakcji elektronicznych, przemiany technologiczne i zmiany zwyczajów płatniczych klientów oraz rosnące zagrożenia ze strony cyberprzestępców.
Forum Usług Płatniczych 2025. Paweł Minkina. Foto: D&B LIGHT LTD

Otwierając wiosenną edycję Forum Usług Płatniczych 2025 Paweł Minkina podkreślił, że dziś rynek płatności na świecie przechodzi dynamiczne zmiany, a ich wolumen rośnie na świecie o 10% rocznie. Polacy są tu w ścisłej czołówce wśród krajów korzystających z takich nowoczesnych rozwiązań.

Przechodzimy też do korzystania z usług finansowych tylko przy użyciu smartfona, czyli stajemy się mobile only. W Polsce takich osób jest już większość, a średnia w Unii Europejskiej to zaledwie 30%.

Jak zwrócił uwagę wiceprezes CPBiI, coraz częściej korzysta się np. z takich nowoczesnych rozwiązań jak płatności natychmiastowe. To także wynik niskich opłat pobieranych za tego rodzaju rozliczenia. Czeka nas rozwój nowych sposobów realizowania płatności takich jak choćby płatności w tle.

Jednak równocześnie rośnie poziom zagrożeń. Rośnie liczba fraudów, w których wykorzystano zaawansowane metody socjotechniki. Zgodnie z danymi NBP, ¾ takich oszustw inicjowanych jest spoza europejskiego systemu finansowego. To utrudnia przeciwdziałanie i zmniejsza szanse na odzyskanie utraconych przez klientów banków środków. Dlatego tak ważne jest podnoszenie wiedzy społeczeństwa o takich zagrożeniach. Na pewno będziemy nadal obserwować dalszy rozwój ekosystemu płatności i czekają nas też nowe wyzwania regulacyjne.

Czytaj także: Bezpieczeństwo i transformacja cyfrowa rynku płatności głównymi wątkami FUP 2025

Transformacja płatności powinna być szybka, ale i bezpieczna dla użytkowników

Agnieszka Wachnicka, wiceprezeska Związku Banków Polskich podkreślała, że obserwujemy stopniowe odchodzenie od gotówki na rzecz płatności mobilnych i biometrycznych. W niektórych krajach odsetek transakcji bezgotówkowych przekracza już 90%. Jednak gotówka nadal ma znaczenie np. w sytuacjach takich jak wojna, co pokazała sytuacja w Ukrainie. 

Na pewno podstawowym wyzwaniem jest zapewnienie, by transformacja płatności była nie tylko szybka, ale i bezpieczna dla użytkowników, bo wzrost liczby transakcji elektronicznych to również rosnąca liczbą zagrożeń, takich jak cyberataki, phishing czy fraudy płatnicze.

Jak stwierdziła Agnieszka Wachnicka – odpowiedzią są zarówno zaawansowane technologie, jak i nowe regulacje, takie jak DORA, eIDAS czy SCA 2.0. Jednocześnie ważne będzie znalezienie równowagi między bezpieczeństwem a wygodą użytkownika.

Technologie takie jak: sztuczna inteligencja, biometria i blockchain już obecnie zmieniają sposób, w jaki dokonujemy płatności. Na przykład AI pozwala na skuteczniejszą analizę ryzyka, wykrywanie oszustw i personalizację usług płatniczych.

Równocześnie w sektorze płatności trwa rywalizacja między bankami, fintechami i globalnymi gigantami technologicznymi. Firmy takie jak Apple i Google mają coraz większy wpływ na sposób, w jaki płacimy, co stawia tradycyjnych graczy przed nowymi wyzwaniami.

Wiceprezeska ZBP zwróciła uwagę, że instytucje pozabankowe objęte są mniejszymi wymaganiami regulacyjnymi, co pozwala im łatwiej wdrażać nowe rozwiązania i szybszy time-to-market. Istotne jest, by rozwój rynku płatniczego odbywał się w sposób zrównoważony, zapewniając uczciwe warunki konkurencji i ochronę interesów klientów.

Czytaj także: Nauka i Edukacja Ekonomiczna | Raport PAB-WIB | Kto zyskał, a kto stracił na otwartej bankowości

Zmieniają się zachowania klientów usług płatniczych 

Liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych wzrosła w IV kwartale 2024 roku i wynosi blisko 24 mln. Klienci oczekują dziś wygody, szybkości i pełnej dostępności usług „tu i teraz”, co przekłada się na rosnącą popularność aplikacji mobilnych banków i fintechów.

Coraz istotniejsze staje się także bezpieczeństwo, aż 65% użytkowników wskazuje na znaczenie zabezpieczeń biometrycznych przy realizacji transakcji. Dlatego dostawcy usług płatniczych muszą stale dostosowywać swoje oferty do oczekiwań, coraz bardziej cyfrowego i wymagającego użytkownika.

Agnieszka Wachnicka przypomniała też o obecnej tendencji w Unii Europejskiej do nadmiernej ochrony konsumenta i przerzucania dbania o bezpieczeństwo płatności wyłącznie na instytucję ją realizującą.

Czytaj także: Raport Specjalny | Płatności Bezgotówkowe | Wyzwania cyberbezpieczeństwa w dobie sztucznej inteligencji w sektorze fintech i płatnościach elektronicznych

Bohdan Szafrański
Bohdan Szafrański, od początku lat ‘90 publikuje w prasie związanej z branżą informatyczną i nowymi technologiami. Absolwent SGGW w Warszawie, ukończył też studia podyplomowe z zakresu informatyki i telekomunikacji na Politechnice Warszawskiej. Zajmował się zagadnieniami normalizacyjnymi w Polskim Komitecie Normalizacyjnym. Od kilkunastu lat jego teksty ukazują się w Miesięczniku Finansowym BANK i w Nowoczesnym Banku Spółdzielczym.
Źródło: BANK.pl