Już 70 banków spółdzielczych SGB działa w Systemie Usług SGB
W ostatnich tygodniach do SUS dołączyły:
- Ludowy Bank Spółdzielczy w Strzałkowie,
- Bank Spółdzielczy w Halinowie,
- Powiatowy Bank Spółdzielczy we Wrześni,
- Bank Spółdzielczy w Nasielsku,
- Bank Spółdzielczy w Osiu,
- Bank Spółdzielczy w Lubyczy Królewskiej.
Wszystkie te wdrożenia były podwójne (2 banki w jeden weekend) – łącznie w tym roku były cztery takie wdrożenia (w zeszłym roku jedno).
Co zapewnia System Usług SGB
– System Usług SGB to wspólne (na poziomie Grupy SGB) spojrzenie na sprawozdawczość, cyberbezpieczeństwo i niezbędną automatyzacją wielu procesów. Doskonale widzimy, jak dużą rolę w cyfrowej transformacji już dzisiaj zaczyna odgrywać sztuczna inteligencja – ten cytat Szymona Paterskiego, prezesa zarządu Powiatowego Banku Spółdzielczego we Wrześni, doskonale odzwierciedla znaczenie SUS dla całego Zrzeszenia SGB.
System Usług SGB to wspólna, zrzeszeniowa platforma technologiczno-procesowa, z której banki spółdzielcze mogą korzystać pakietowo, na zasadach subskrypcyjnych, w korzystnych dla siebie cenach. SUS zapewnia nowoczesne narzędzia, bezpieczeństwo danych, efektywność operacyjną i możliwość precyzyjnego kształtowania oferty dla klientów.
Obecnie w SUS obsługiwanych jest już milion rachunków. To blisko połowa wszystkich rachunków w Zrzeszeniu SGB. To dowód na rosnącą skalę i znaczenie systemu, który z miesiąca na miesiąc zyskuje nowych użytkowników.
Czytaj także: Bank Spółdzielczy w Kostrzynie 64. bankiem spółdzielczym w SUS
Wdrożenia były możliwe dzięki zaangażowaniu zespołów banków spółdzielczych, SGB-Banku oraz partnera technologicznego – Asseco Poland. Współpraca, wymiana wiedzy i wspólna odpowiedzialność za projekt pozwoliły na sprawne przeprowadzenie migracji.
Transformacja technologiczna w bankach spółdzielczych
– Dla naszego banku decyzja o przejściu na zrzeszeniowy System Usług SGB, chociaż dojrzewaliśmy do niej powoli, ma charakter strategiczny, decydując o rozwoju naszego banku w perspektywie długoterminowej – mówi Szymon Paterski, prezes zarządu Powiatowego Banku Spółdzielczego we Wrześni. – To projekt, na którym skorzystają przede wszystkim nasi klienci, ale również pracownicy, udziałowcy oraz lokalna społeczność.
– Z punktu widzenia klienta zyskaliśmy zaawansowane technologie, cyfrowe kompetencje i nowoczesne usługi, które chcemy stopniowo wdrażać w najbliższych tygodniach, w pełni wykorzystując produkty i funkcjonalności oferowane w ramach Systemu Usług SGB, które pozwolą nam na personalizację usług dopasowując się do potrzeb i preferencji naszych klientów oraz podnosząc na najwyższy poziom aspekt dbałości o bezpieczeństwo powierzanych nam środków – dodaje.
– Ludowy Bank Spółdzielczy w Strzałkowie zakończył proces migracji do wspólnego systemu zrzeszeniowego SUS, dołączając do grona banków korzystających z jednolitej platformy informatycznej SGB.
Decyzja o wdrożeniu jest elementem strategii rozwoju, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa danych, unowocześnienie oferty oraz dostosowanie usług do oczekiwań klientów – mówi Dawid Majdecki, wiceprezes zarządu Ludowego Banku Spółdzielczego w Strzałkowie.
– Migracja, realizowana przez kilka miesięcy, obejmowała szeroki zakres działań – od parametryzacji i weryfikacji danych po liczne szkolenia oraz dwie migracje testowe. W trakcie prac nasz bank wniósł także własne propozycje usprawnień projektowych, które SGB-Bank i Asseco Poland mogą wykorzystać przy kolejnych wdrożeniach, co podkreśla partnerski charakter współpracy.
Dzięki zaangażowaniu wszystkich stron projekt przebiegł zgodnie z harmonogramem, a wiele etapów udało się zrealizować szybciej, niż zakładano – podkreślił.
A jak z perspektywy zarządów banków wyglądał weekend wdrożeniowy?
– Weekend wdrożeniowy był dla banku swoistego rodzaju testem, do którego przygotowywaliśmy się intensywnie przez okres ponad 8 miesięcy – wspomina ten moment Szymon Paterski.
– Dziękuję pracownikom za olbrzymie zaangażowanie i pozytywne nastawienie, bez którego byłoby zdecydowanie trudniej. Wsparcie sąsiadującym z nami banków spółdzielczych, sprawna i profesjonalna współpraca i komunikacja z SGB-Bankiem i Asseco Poland, dla których komunikowane hasła „Więcej niż biznes” oraz „Technologia dla biznesu, rozwiązania dla ludzi” przekładają się na codzienne relacje partnerów i dostarczane rozwiązania – dodaje.
– Przewidywaliśmy, że pierwsze dni po uruchomieniu produkcyjnym mogą wiązać się z utrudnieniami w obsłudze oraz dużą liczbą zapytań dotyczących bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnej. Mimo intensywnej pracy, pierwsze dwa tygodnie przebiegły sprawnie, co potwierdziła również ilość i zakres zgłoszeń rejestrowanych na infolinii SGB (znacząco niższe, niż początkowo zakładano).
Działania informacyjne, zwiększona dostępność i doskonałe przygotowanie pracowników przełożyły się na stabilną obsługę klientów. Cenną pomoc zapewniły również zaprzyjaźnione banki spółdzielcze, za co bardzo dziękujemy – podkreśla Dawid Majdecki.
Czas na podsumowanie wdrożeń SUS SGB
– Z perspektywy kilku tygodni SUS SGB to olbrzymi projekt, duża odpowiedzialność, wielkie zaangażowanie i strategiczne spojrzenie na rozwój bankowości lokalnej opartej o najnowsze rozwiązania technologiczne.
I chociaż potrzeba czasu, aby do pewnych rozwiązań i funkcjonalności się przekonać, przyzwyczaić i je dokładniej poznać to wiemy, że podjęta decyzja w kolejnych latach będzie procentować i budować relacje z naszymi klientami – przekonuje Szymon Paterski.
– Zakończenie projektu otwiera przed bankiem nowy rozdział w obszarze cyfrowej obsługi i zarządzania procesami. DEF3000 i inne narzędzia wspierające, wymagają zdobycia doświadczenia, ale dają realne możliwości usprawnienia pracy, zwiększenia automatyzacji oraz uporządkowania i podniesienia jakości danych.
Zakładamy, że w dłuższej perspektywie przełoży się to na większą efektywność działania. Przyglądamy się kolejnym rozwiązaniom z katalogu usług SGB, które mogą zostać wdrożone w najbliższej przyszłości, aby dalej rozwijać ofertę i zwiększać komfort pracy i obsługi klientów – dodaje Dawid Majdecki.
System Usług SGB będzie dalej rozwijany – w najbliższych latach planowane jest kilkadziesiąt kolejnych wdrożeń. Każde kolejne wdrożenie to krok w stronę nowoczesnego, zintegrowanego modelu działania bankowości spółdzielczej.