Już 70 banków spółdzielczych SGB działa w Systemie Usług SGB

Już 70 banków spółdzielczych SGB działa w Systemie Usług SGB
Źródło: SGB-Bank
Końcówka roku 2025 w Zrzeszeniu SGB upłynęła pod znakiem intensywnych wdrożeń. W trzy kolejne weekendy udało się przeprowadzić aż sześć migracji produkcyjnych banków spółdzielczych do Systemu Usług SGB. Dzięki temu SUS przekroczył symboliczny próg – już 70 banków spółdzielczych SGB działa w nowym systemie, czytamy w informacji prasowej.

W ostatnich tygodniach do SUS dołączyły:

  • Ludowy Bank Spółdzielczy w Strzałkowie,
  • Bank Spółdzielczy w Halinowie,
  • Powiatowy Bank Spółdzielczy we Wrześni,
  • Bank Spółdzielczy w Nasielsku,
  • Bank Spółdzielczy w Osiu,
  • Bank Spółdzielczy w Lubyczy Królewskiej.

Wszystkie te wdrożenia były podwójne (2 banki w jeden weekend) – łącznie w tym roku były cztery takie wdrożenia (w zeszłym roku jedno).

Co zapewnia System Usług SGB

– System Usług SGB to wspólne (na poziomie Grupy SGB) spojrzenie na sprawozdawczość, cyberbezpieczeństwo i niezbędną automatyzacją wielu procesów. Doskonale widzimy, jak dużą rolę w cyfrowej transformacji już dzisiaj zaczyna odgrywać sztuczna inteligencja – ten cytat Szymona Paterskiego, prezesa zarządu Powiatowego Banku Spółdzielczego we Wrześni, doskonale odzwierciedla znaczenie SUS dla całego Zrzeszenia SGB.

System Usług SGB to wspólna, zrzeszeniowa platforma technologiczno-procesowa, z której banki spółdzielcze mogą korzystać pakietowo, na zasadach subskrypcyjnych, w korzystnych dla siebie cenach. SUS zapewnia nowoczesne narzędzia, bezpieczeństwo danych, efektywność operacyjną i możliwość precyzyjnego kształtowania oferty dla klientów.

Obecnie w SUS obsługiwanych jest już milion rachunków. To blisko połowa wszystkich rachunków w Zrzeszeniu SGB. To dowód na rosnącą skalę i znaczenie systemu, który z miesiąca na miesiąc zyskuje nowych użytkowników.

Czytaj także: Bank Spółdzielczy w Kostrzynie 64. bankiem spółdzielczym w SUS

Wdrożenia były możliwe dzięki zaangażowaniu zespołów banków spółdzielczych, SGB-Banku oraz partnera technologicznego – Asseco Poland. Współpraca, wymiana wiedzy i wspólna odpowiedzialność za projekt pozwoliły na sprawne przeprowadzenie migracji.

Transformacja technologiczna w bankach spółdzielczych

– Dla naszego banku decyzja o przejściu na zrzeszeniowy System Usług SGB, chociaż dojrzewaliśmy do niej powoli, ma charakter strategiczny, decydując o rozwoju naszego banku w perspektywie długoterminowej – mówi Szymon Paterski, prezes zarządu Powiatowego Banku Spółdzielczego we Wrześni. – To projekt, na którym skorzystają przede wszystkim nasi klienci, ale również pracownicy, udziałowcy oraz lokalna społeczność.

– Z punktu widzenia klienta zyskaliśmy zaawansowane technologie, cyfrowe kompetencje i nowoczesne usługi, które chcemy stopniowo wdrażać w najbliższych tygodniach, w pełni wykorzystując produkty i funkcjonalności oferowane w ramach Systemu Usług SGB, które pozwolą nam na personalizację usług dopasowując się do potrzeb i preferencji naszych klientów oraz podnosząc na najwyższy poziom aspekt dbałości o bezpieczeństwo powierzanych nam środków – dodaje.

– Ludowy Bank Spółdzielczy w Strzałkowie zakończył proces migracji do wspólnego systemu zrzeszeniowego SUS, dołączając do grona banków korzystających z jednolitej platformy informatycznej SGB.

Decyzja o wdrożeniu jest elementem strategii rozwoju, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa danych, unowocześnienie oferty oraz dostosowanie usług do oczekiwań klientów – mówi Dawid Majdecki, wiceprezes zarządu Ludowego Banku Spółdzielczego w Strzałkowie.

– Migracja, realizowana przez kilka miesięcy, obejmowała szeroki zakres działań – od parametryzacji i weryfikacji danych po liczne szkolenia oraz dwie migracje testowe. W trakcie prac nasz bank wniósł także własne propozycje usprawnień projektowych, które SGB-Bank i Asseco Poland mogą wykorzystać przy kolejnych wdrożeniach, co podkreśla partnerski charakter współpracy.

Dzięki zaangażowaniu wszystkich stron projekt przebiegł zgodnie z harmonogramem, a wiele etapów udało się zrealizować szybciej, niż zakładano – podkreślił.

A jak z perspektywy zarządów banków wyglądał weekend wdrożeniowy?

– Weekend wdrożeniowy był dla banku swoistego rodzaju testem, do którego przygotowywaliśmy się intensywnie przez okres ponad 8 miesięcy – wspomina ten moment Szymon Paterski.

– Dziękuję pracownikom za olbrzymie zaangażowanie i pozytywne nastawienie, bez którego byłoby zdecydowanie trudniej. Wsparcie sąsiadującym z nami banków spółdzielczych, sprawna i profesjonalna współpraca i komunikacja z SGB-Bankiem i Asseco Poland, dla których komunikowane hasła „Więcej niż biznes” oraz „Technologia dla biznesu, rozwiązania dla ludzi” przekładają się na codzienne relacje partnerów i dostarczane rozwiązania – dodaje.

– Przewidywaliśmy, że pierwsze dni po uruchomieniu produkcyjnym mogą wiązać się z utrudnieniami w obsłudze oraz dużą liczbą zapytań dotyczących bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnej. Mimo intensywnej pracy, pierwsze dwa tygodnie przebiegły sprawnie, co potwierdziła również ilość i zakres zgłoszeń rejestrowanych na infolinii SGB (znacząco niższe, niż początkowo zakładano).

Działania informacyjne, zwiększona dostępność i doskonałe przygotowanie pracowników przełożyły się na stabilną obsługę klientów. Cenną pomoc zapewniły również zaprzyjaźnione banki spółdzielcze, za co bardzo dziękujemy – podkreśla Dawid Majdecki.

Czas na podsumowanie wdrożeń SUS SGB

–  Z perspektywy kilku tygodni SUS SGB to olbrzymi projekt, duża odpowiedzialność, wielkie zaangażowanie i strategiczne spojrzenie na rozwój bankowości lokalnej opartej o najnowsze rozwiązania technologiczne.

I chociaż potrzeba czasu, aby do pewnych rozwiązań i funkcjonalności się przekonać, przyzwyczaić i je dokładniej poznać to wiemy, że podjęta decyzja w kolejnych latach będzie procentować i budować relacje z naszymi klientami – przekonuje Szymon Paterski.

– Zakończenie projektu otwiera przed bankiem nowy rozdział w obszarze cyfrowej obsługi i zarządzania procesami. DEF3000 i inne narzędzia wspierające, wymagają zdobycia doświadczenia, ale dają realne możliwości usprawnienia pracy, zwiększenia automatyzacji oraz uporządkowania i podniesienia jakości danych.

Zakładamy, że w dłuższej perspektywie przełoży się to na większą efektywność działania. Przyglądamy się kolejnym rozwiązaniom z katalogu usług SGB, które mogą zostać wdrożone w najbliższej przyszłości, aby dalej rozwijać ofertę i zwiększać komfort pracy i obsługi klientów – dodaje Dawid Majdecki.

System Usług SGB będzie dalej rozwijany – w najbliższych latach planowane jest kilkadziesiąt kolejnych wdrożeń. Każde kolejne wdrożenie to krok w stronę nowoczesnego, zintegrowanego modelu działania bankowości spółdzielczej.

Źródło: SGB-Bank SA