Jak wdrożyć GenAI w banku?
Przy wdrożeniach wewnętrznych Sztucznej Inteligencji w banku chodzi m.in. o sprawdzanie zgodności regulacji wewnętrznych banku z powszechnie obowiązującymi normami prawa, o wsparcie dla takich działów jak legal czy compliance, także o wsparcie prac audyt wewnętrznego – wyjaśniał.
Jak zaznaczył to jest pierwszy krok, w drugim kroku można już będzie we właściwy sposób obsługiwać klientów.
Przyznał jednak, że możliwe jest wcześniejsze używanie AI do obsługi klientów w niektórych obszarach typu back office, jak np. pod kątem fraudów czy AML. W tych przypadkach dzięki AI następuje przyspieszenie czasu oceny wiarygodności klienta, a departamenty, w których się odbywa się tego typu weryfikacja mają mniej pracy.
GenAI banku w dialogu z GenAI klienta
Pytany o hiperpersonalizację nasz rozmówca stwierdził:
„Ja bym powiedział, że w hiperpersonalizacji nie chodzi o dopasowanie oferty do klienta, ale raczej o dostosowanie się kontrahenta do potrzeb klienta. Dzisiaj podczas jednej z debat pokazano, że to klient również będzie wyszukiwał przez sztuczną inteligencję produktu czy też podmiotu, który będzie najbardziej odpowiedni do spełnienia jego potrzeb”.
Omawiając ten problem powiedział, że będziemy mieli do czynienia z Internetem nowej generacji, gdzie nie będziemy posługiwali się wyszukiwarką, a właśnie sztuczną inteligencją, która będzie odnajdywała to co jest dla nas najlepsze.
Na naszą uwagę, że GenAI klienta będzie rozmawiała z generatywną sztuczną inteligencją banku w celu znalezienia dla klienta najlepszego rozwiązania dr Mariusz Sudoł stwierdził, że tak to może w przyszłości wyglądać.
Jak zaznaczył wiele firm zajmuje się AI w związku z czym jest konkurencja, jest w czym wybierać.
„Myślę, że każda ze stron będzie mogła posłużyć się tym narzędziem, które będzie najbardziej odpowiednie dla realizacji jej celów więc zakładam, że może to być komunikacja pomiędzy sztucznymi inteligencjami, albo inaczej narzędziami, którymi będą dysponować obie strony.”
Jak zaznaczył o skuteczności działania AI w obu przypadkach będzie decydowała jakość danych, którymi będzie dysponował bank z jednej strony, a z drugiej AI działające na usługach czy też na rzecz klienta.
Dane cenniejsze od złota
O tym jak newralgiczne znaczenie we współczesnej gospodarce, a nawet polityce globalnej mają dane gość BANK.pl mówił w dalszej części wywiadu.
Wspomniał o inicjatywach uregulowania szeregu kwestii związanych z danymi osobowymi w Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Mówił o unijnym AI Act i amerykańskim AI Executive Order.
„Uregulowanie sfery danych osobowych będzie miało kluczowe znaczenie dla rozwoju AI i przywództwa światowego w rozwoju sztucznej inteligencji. Na przełomie października i listopada Joe Biden prezydent Stanów Zjednoczonych wydał Executive Order, który dotyczy AI i zobowiązuje agendy rządowe do tego żeby podjąć bardzo ustrukturyzowane, dynamiczne działania związane ze sztuczną inteligencją” – powiedział.
„To pokazuje jak bardzo wykorzystywanie AI nawet tylko w sferze prywatnoprawnej pomiędzy podmiotami gospodarczymi, czy między klientem a np. bankiem czy też pomiędzy klientem a jakąś inną firmą, np. Fintechem staje się ważne dla sfery publicznoprawnej, dla sfery państwowej” – skonstatował dr Mariusz Sudoł.