Jak pomóc młodym na rynku pracy, aby zyskała gospodarka? Startuje platforma YEP
Sytuacja demograficzna Polski nie napawa optymizmem – według GUS w 2050 roku liczba osób w wieku produkcyjnym skurczy się aż o 8 mln w porównaniu z 2015 rokiem. Jednocześnie w tym czasie wzrośnie liczba osób w wieku emerytalnym. Według raportu Komisji Europejskiej w 2050 r. liczba emerytów w Polsce wyniesie 12,6 mln i praktycznie zrówna się z liczbą płatników składek.
Aż 900 tys. osób z grupy wiekowej 18-29 lat nie pracuje
Jak się okazuje już teraz aż 900 tys. osób z grupy wiekowej 18-29 lat nie pracuje, nie uczy się i nie szkoli – określa się ich mianem NEET (Not in Employment, Education or Training). To oni poprzez swoją bierność mogą okazać się zagrożeniem dla rozwoju gospodarczego Polski, opartego w dużej mierze na poziomie rozwoju kapitału ludzkiego.
Niestety sytuacja młodych ludzi na rynku pracy w całej Europie nigdy nie była tak skomplikowana jak dotychczas. Zmieniające się trendy na rynku pracy, wzrost oczekiwań pracodawców co do kwalifikacji, automatyzacja i wzrost elastyczności zatrudnienia budzą obawy co do podejmowanych przez nich decyzji. Dotyczy to zarówno wyboru kierunku studiów, jak i praktyk zawodowych.
Co wpływa na decyzje zawodowe młodych?
Aby lepiej zrozumieć te tendencje, oczekiwania młodych wobec pracodawców i ich wybory wystarczy przytoczyć kilka liczb z raportu „#MłodziPrzyGłosie. Co wpływa na decyzje zawodowe młodych ludzi?”, przygotowanego przez firmę Deloitte, na zlecenie Coca-Cola podstawie badań grupy osób w wieku 18-26 lat.
- 62 proc. badanych w wieku 40 lat chciałoby zarabiać co najmniej dwie średnie krajowe, czyli 6400 zł netto
- jednocześnie 50 proc. nie wie jak realizować plany zawodowe
- 25 proc. badanych uważa, że najważniejszym kryterium wyboru pracy jest atrakcyjne wynagrodzenie
- aż 75 proc. nigdy nie radziło się doradcy zawodowego
- Internet jest ważnym źródłem decydującym o wyborze studiów aż dla 61 proc. młodych
- 47 proc. badanych wybrało studia z pomocą rodziców
Z przeprowadzonych badań wynika, że młodzi ludzie, zwłaszcza z mniejszych miejscowości, czują się zagubieni, nie wiedzą, gdzie i jak szukać informacji. Dlatego już na starcie wielu z nich popełnia błędy, które negatywnie mogą wpłynąć na ich karierę zawodową – decydują się na pracę poniżej swoich kwalifikacji, za niskie wynagrodzenie i w branżach i zawodach, których przyszłość jest niepewna. Zamiast rozwijać się, stoją w miejscu, bo nie wiedzą skąd czerpać aktualną wiedzę, a co za tym idzie nie rozumieją w pełni zmian zachodzących na rynku pracy.
Ekonomiści biją na alarm
Ekonomiści biją na alarm, że w przyszłości to właśnie decyzje młodych ludzi mogą okazać się opłakane w skutkach dla polskiej gospodarki. Pojawiają się nowe zawody, inne zanikają, do łask wracają profesje dające tzw. fach w ręku, a do tego coraz więcej pracodawców oferuje tzw. elastyczne formy zatrudnienia czy pracę poza miejscem zamieszkania.
Startująca w środę platforma internetowa YEP (od nazwy programu – Youth Empowered Program) została stworzona przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką wspólnie z Coca-Cola po to, aby wesprzeć młodych ludzi na trudnej drodze wyborów: od kierunku studiów, staży, praktyk i pracy.
– Oddajemy w ich ręce pierwsze tak kompleksowe narzędzie, wzorowane na doświadczeniach amerykańskich. Bardzo zależy nam by Platforma YEP stała się pierwszym i automatycznym wyborem dla młodych osób, kiedy pomyślą o swojej pracy zawodowej (myślisz praca, klikasz YEP) – mówi Olga Legosz, współzałożycielka Fundacji Sukces Pisany Szminką.
Testy kompetencji i zdolności
Na platformie internetowej YEP znajdują się m.in. testy kompetencji i zdolności, po których wypełnieniu młoda osoba otrzyma listę odpowiadającym im zawodów i ich pełne opisy wraz ze ścieżką kariery. Dostęp do bazy zawodów dostępny jest także bez wypełniania testów.
– Pracujemy nad treściami, które przybliżą ludziom poszczególne zawody od hydraulika po kontrolera lotów i te treści będziemy chcieli rozwijać w przyszłości. Na tej platformie znajdą się wywiady z ludźmi, którzy już na rynku działają, którzy opowiedzą, jak się rozwijali i jakie pierwsze kroki podejmowali oraz dlaczego dany zawód jest fajny i jakie są jego ciemne strony – dodaje Olga Legosz.
Nowoczesnym i unikatowym narzędziem jest kalkulator wynagrodzeń pokazujący zarobki w danym zawodzie w wieku 35-40 lat – ich wysokość zależy tu od indywidualnych odpowiedzi na pytania m.in. o poziom i styl życia, miejsce i rodzaj zamieszkania, planowane życie rodzinne. W serwisie YEP zamieszczona jest również obszerna baza ofert pracy.
Co jeszcze znajdzie się na platformie?
YEP to także platforma edukacyjna oferujące pełen dostęp do wiedzy, czyli bazy publikacji i artykułów o szeroko rozumianym rynku pracy oraz bazy porad z zakresu rozmów kwalifikacyjnych czy tworzenia CV.
– Z czasem chcielibyśmy, by platforma stała się również przestrzenią do budowania społeczności, która wymienia się wiedzą o rynku o pracodawcach, zarobkach, zawodach i pomaga młodym ludziom budować swoją sieć kontaktów- zaistnieć w branży, spotkać mentora – wyjaśniają twórcy YEP.
Na bieżąco w serwisie będą dostępne informacje o najważniejszych wydarzeniach studenckich, konferencjach i spotkaniach w całej Polsce, o których młodzi ludzie będą mogli się nie tylko się dowiedzieć, ale także sami o nich informować.
– Aktywizacja zawodowa powinna stać się priorytetem działań nie tylko państwa, ale także organizacji pozarządowych i firm prywatnych. Dlatego Coca-Cola zdecydowała się wspierać program, który pozwoli młodym wspierać swoje kompetencje, dokonywać świadomych wyborów kierunku studiów, staży, praktyk. Dodatkowym atutem jest program mentoringowy przygotowany przez naszą firmę, dzięki któremu użytkownicy platformy uzyskują dostęp do mentorów: pracowników naszej firmy, a docelowo także organizacji i firm współpracujących – mówi Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych w Coca-Cola HBC.
Twórcy YEP chcą zaopiekować się pełnym cyklem: od momentu nieświadomej niekompetencji, po świadome budowanie pozycji i profesjonalizmu młodego człowieka na rynku pracy. Komunikat, który będzie przenikać przez każdy post na platformie to zachęcenie odbiorców do proaktywności, pozostawania ciekawym i wykazywania inicjatywy.
Źródło: Informacja prasowa