Jak pandemia zmieniła bankowanie Polaków? Digitalizacja z prędkością światła i BLIKOWANIE na potęgę
11 marca 2020 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła pandemię COVID-19. Także tego dnia zamknięto w Polce placówki oświatowe, a 20 marca placówki kulturalne, galerie handlowe oraz wprowadzono szereg innych obostrzeń. Jak rok w pandemii, 3 fale wirusa i kilka lockdownów zmieniły bankowanie Polaków?
– W ciągu roku nasz świat bardzo się zmienił – zmieniliśmy się również my. Inaczej pracujemy, uczymy się, odpoczywamy – mówi Arkadiusz Przybył, wiceprezes Santander Bank Polska.
Firmy dostosowują swoje modele biznesowe do zmieniającego się świata – rozwiązania cyfrowe zdecydowanie szybciej zyskują na popularności. Bankowość przyspiesza digitalizację swoich usług.
– Trendy jasno wskazują nam kierunki – w Santander Bank Polska pomagamy naszym klientom w codziennych sukcesach, dlatego stawiamy na nowoczesne i przyjazne procesy cyfrowe oraz omnikanałową ofertę. Miniony rok należał do Santander mobile, bo tam coraz szybciej przenosi się cały finansowy świat naszych klientów – od codziennych zakupów po lokaty czy kredyty. Zmianie uległy też nawyki finansowe klientów – coraz częściej płacą oni BLIKIEM czy kartą mobilną w telefonie, natomiast rzadziej niż przed pandemią wypłacają gotówkę w bankomacie – dodaje.
Nawyki zakupowe
Zakupy w sklepach stacjonarnych robimy rzadziej niż przed pandemią, ale wydajemy jednorazowo większe kwoty (porównanie danych luty 2020/luty 2021) – tak wynika z analizy wydatków kartowych klientów Santander Bank Polska. Trend ten dotyczy między innymi zakupów w sklepach z meblami i sprzętem RTV/AGD, aptekach i drogeriach, sklepach sportowych, a także u fryzjerów i kosmetyczek. Co ciekawe, nie dotyczy to zakupów w sklepach i marketach spożywczych oraz sklepów z odzieżą i obuwiem.
Analitycy Santander Bank Polska przeanalizowali też wydatki kartowe klientów od początku stycznia do końca pierwszego tygodnia marca 2020 i 2021 roku (porównano dane z roku 2020 i 2021 od stycznia do końca pierwszego tygodnia marca). Nie jest zaskoczeniem, że najbardziej, o ponad 30%, spadły wydatki na rekreację (kina, teatry, fitness) oraz podróże. Jednocześnie, wydatki na noclegi oraz w restauracjach spadły w porównywanym okresie o niecałe 20%.
O około 20-25% wzrosły r/r wydatki w aptekach i drogeriach, a także w sklepach z meblami i sprzętem RTV/AGD. Obecnie, w porównaniu do analogicznego 9-tygodniowego okresu 2020 roku, o niemal 40% wzrosły wydatki na ubrania i buty, na zakupy spożywcze oraz na fryzjerów, kosmetyczki i tatuaże. Niezmiennie rekordy biją wydatki na VOD – tu wydajemy już o ponad 260% więcej niż przed rokiem. Czynnikiem wpływającym na wzrost wartości wydatków w porównaniu rok do roku jest także inflacja, która w 2020 r. wyniosła średnio 3,4%.
Przyspieszenie digitalizacji
Pandemia COVID-19 przyspieszyła proces cyfryzacji usług bankowych. W Santander Bank Polska, na przestrzeni roku (porównanie danych luty 2020/luty 2021) liczba klientów korzystających z aplikacji mobilnej wzrosła o 23%, a liczba transakcji w aplikacji mobilnej o 47%.
Santander Bank Polska wprowadził szereg rozwiązań ułatwiających zdalne, bezpieczne i wygodne bankowanie, między innymi konto na zdjęcie dla klientów indywidualnych czy możliwość zakładania online konta firmowego wraz z jednoosobową działalnością gospodarczą.
Rosnącą popularnością w roku pandemii cieszył się BLIK oraz profil zaufany. Tylko w pierwszym miesiącu od ogłoszenia pandemii, klienci Santander Bank Polska skorzystali z autoryzacji profilem zaufanym ponad pół miliona razy. Od marca 2020 roku liczba klientów banku, którzy założyli profil zaufany przez bankowość elektroniczną niemal się podwoiła. Obecnie wynosi już ponad milion, podczas gdy przed pandemią było to około 580 tysięcy osób.
O ok. 20% spadła liczba i wartość transakcji wypłat gotówki z bankomatów. Od stycznia do marca 2020 roku klienci Santander Bank Polska realizowali średniotygodniowo od 900 tys. do 1 mln szt. wypłat gotówki kartą debetową z bankomatu, obecnie jest to ok. 800 tys. szt. wypłat tygodniowo. W marcu 2020 r. liczba wypłat z bankomatów biła rekordy, po czym ustabilizowała się na poziomie sprzed ogłoszenia pierwszego lockdownu.
Natomiast liczba wypłat z bankomatów BLIKIEM utrzymuje od początku roku na podobnym poziomie jak w analogcznym okresie roku 2020 – około 300 tys. miesięcznie, jednak ich wartość jest o 14% wyższa.
Klienci Santander Bank Polska także coraz chętniej płacą BLIKIEM w sklepach. Średniotygodniowa liczba transakcji jest prawie dwukrotnie wyższa niż rok temu czyli przed pandemią i sięga obecnie 120 tys. Liczba transakcji BLIK w e-commerce wzrosła na przestrzeni roku (porównano dane styczeń 2020/ styczeń 2021) o niemal 103%, a przelewów na telefon o 135%.
Nadwyżki na lokatach lub w nieruchomościach
Jak wynika jednak z badania Santander Bank Polska (wyniki pochodzą z badania „Finansowe DNA Polek i Polaków 2020”, wykonanego w wrześniu br. przez Instytut Badań Społecznych i Rynkowych IBRiS na zlecenie Santander Bank Polska. Raport z badania powstał we współpracy z firmą analityczną Analizy Online SA. Badanie ogólnopolskie zrealizowano na pełnoletnich mieszkańcach Polski metodą (CATI). Próba wyniosła 1002 osób) jako najczęstszy sposób lokowania nadwyżek finansowych w roku 2021 Polacy wskazywali nieruchomości (22% ), lokaty (14%), złoto (11%), waluty (8%) oraz fundusze inwestycyjne (7%).
W pandemii 9% osób posiadających inwestycje w nieruchomości zwiększyło ich wartość. Około 5% badanych podniosło wartość inwestycji w waluty. Nieznacznie zwiększyła się skala inwestycji w złoto i kryptowaluty. Natomiast 11% ankietowanych wskazało, że podczas pandemii zmniejszyło poziom oszczędności zgromadzonych na lokatach. Część z tych środków trafiła na rachunki bieżące w bankach. Pandemia i wynikająca z niej niepewność skłania Polaków do wybierania najbardziej stabilnych sposobów lokowania oszczędności – stąd popularność nieruchomości i lokat.