Jak branża nieruchomości ma przygotować się do RODO

Jak branża nieruchomości ma przygotować się do RODO
Fot. Pixabay.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać RODO, unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Dotyczy ono wszystkich firm, które gromadzą i wykorzystują dane osób fizycznych, w tym również branży nieruchomości. W jaki sposób deweloperzy powinni przygotować się do nowych regulacji, aby odpowiednio zabezpieczyć dane klientów i nie ponieść wielomilionowych kar?

Jak branża nieruchomości ma przygotować się do #RODO

Branża nieruchomości, w tym głównie deweloperzy, mają styczność z setkami tysięcy danych nabywców, którzy kupują u nich mieszkania. Dane tych osób znajdują się bezpośrednio w ich posiadaniu, trafiają do agentów nieruchomości, a także pośredników, którzy współpracują z firmami deweloperskimi. Odpowiednie ich przetwarzanie, zabezpieczenie oraz przechowywanie jest niezmiernie ważne. Kary za niezastosowanie się do nowych przepisów sięgają aż 20 mln euro.

– Najważniejszym krokiem jest analiza przepływu informacji w danym przedsiębiorstwie. Klientom, których dane są przetwarzane, firmy deweloperskie muszą przekazać odpowiedniej treści komunikaty dotyczące ochrony danych osobowych, o których jest mowa w RODO. Takie informacje muszą być sformułowane w sposób czytelny dla odbiorcy. Poza tym należy sprawdzić, czy do wszystkich danych, które posiadamy mamy prawo, tzn. czy otrzymaliśmy na ten cel zgodę tychże osób – wyjaśnia Ewa Foltańska-Dubiel, wiceprezes Grupy Deweloperskiej Geo.

Wśród nowych regulacji znajduje się m.in. obowiązek zawierania i przestrzegania uzgodnień pomiędzy współadministratorami danych, obowiązek udostępniania zasad tych uzgodnień osobom, których te dane dotyczą, a także obowiązek prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych przez administratora.

Źródło: Grupa Geo