IT@BANK 2022: systemy centralne banków w drodze do chmury
Polski system bankowy jest bardzo nowoczesny. Systemy centralne naszych banków, które obecnie funkcjonują były wdrażane tuż po roku 2000. Były znacznie bardziej nowoczesne od rozwiązań, które w tamtym czasie funkcjonowały w bankach zachodnich – mówił Grzegorz Kuliszewski.
Jak stwierdził, były to czasy kiedy istniał w zasadzie jeden kanał działający 24 godziny na dobę, czyli karty płatnicze.
Jednak od tamtego momentu wiele się zmieniło. Mamy teraz dużo kanałów 24 godzinnych i te systemy, które były wyróżnikiem polskich banków, są teraz jego kulą u nogi. Dlatego banki czekają zmiany.
Przyszedł czas na chmurę
Z raportu, który prezentował przedstawiciel Microsoft podczas konferencji IT@BANK, zatytułowanego „Przyszłość systemów centralnych, czy już czas na chmurę” wynika, że 9 procent respondentów nie przewiduje korzystania z chmury obliczeniowej dla zmiany systemów centralnych.
Ale to jednocześnie oznacza, że 91 procent respondentów zamierza w większym lub mniejszym stopniu wykorzystać chmurę po to, aby wdrożyć nowy system centralny lub zmodernizować obecnie działający.
„To bardzo dużo” – ocenia Grzegorz Kuliszewski i dodaje:
„Przyszedł czas na chmurę”
Praca na dekadę
W jego opinii przez najbliższych dziesięć lat będą modernizowane systemy centralne polskich banków właśnie z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych.
Największym wyzwaniem dla banków będzie integracja systemów w sytuacji, w której muszą działać nieprzerwanie przez siedem 7 dni w tygodniu po 24 godziny na dobę.
Ta integracja będzie trudna, ale modernizacja systemów centralnych jest elementem strategii cyfrowej banków – podsumował Grzegorz Kuliszewski.