IT@BANK 2022: informatyka kwantowa i cyfrowy asystent klienta

IT@BANK 2022: informatyka kwantowa i cyfrowy asystent klienta
IT@Bank2022, Fot. M. Wagner
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sesja trzecia podczas konferencji IT@BANK 2022 była przeglądem nowości, wyzwań, technologii, a także perspektyw cyfrowych w sektorze bankowym.

„Veritas Alta – Challenges Technologies, Perspectives” przedstawił – Mark Shephard, International Cloud Sales Leader w Veritas Technologies.

Jak stwierdził, przodujące organizacje przenoszą swoje systemy do chmury obliczeniowej. Dane w chmurze są także zabezpieczone np. przed atakami typu ransomware.

Mówił o ofercie firmy – systemie ALTA, dystrybuowanym jako SaaS. Firma wykorzystuje między innymi takie nowoczesne technologie programowania, jak DevOps.

Raport: Przyszłość systemów centralnych – czy już czas na chmurę?

Premierę pierwszego raportu o systemach core banking w polskiej bankowości omawiali Joanna Aleksandrowicz, Senior Manager, Financial Consulting w GFT Poland, Wojciech Mach, CEO w GFT Poland, Grzegorz Kuliszewski, Financial Industry Executive w Microsoft Polska i Paweł Jakubik, członek Zarządu Microsoft Polska.

Przedstawili kilka wniosków z raportu. Starym systemom brakuje elastyczności. Jak wynika z badania 55% respondentów z banków stwierdziło, że już trwa proces modernizacji systemów corowych w ich bankach. Systemy muszą wspierać m.in. usługi platformowe. Zwrócono uwagę na możliwości, jakie daje chmura obliczeniowa.

Informatyka kwantowa, nie tylko korzyści

Cyberbezpieczeństwo w erze informatyki kwantowej – perspektywy, zagrożenia i możliwości – te zagadnienia omówił Piotr Biskupski, Security SME w IBM Polska.

Wyjaśnił na czym polega informatyka kwantowa z wykorzystaniem qbitów.  Już w 2019 r. był dostępny komputer kwantowy dla klientów IBM. Jak się okazuje 91% firm inwestuje lub planuje inwestować w systemy kwantowe.

Takie rozwiązania można wykorzystać np. przy analizie ryzyka. Kolejne możliwości to szyfrowanie danych oraz łamanie obecnie wykorzystywanych metod szyfrowania. Na to zagrożenie trzeba być przygotowanym ‒ podkreślał prelegent.

Asystent AI klienta

„Bank przyszłości ‒ co robić już teraz, aby go zbudować” ‒ to tytuł prezentacji Pawła Białka, Executive Partner w firmie analitycznej Gartner.

Jak stwierdził, w czasie pandemii banki pokazały, że są niezbędne i są ostoją gospodarki. Jednak jesteśmy u schyłku ery bankowości cyfrowej – wszystkie banki mają aplikacje w telefonach i to już ich nie wyróżnia.

Czeka nas epoka biznesu autonomicznego. Za dekadę bankowość będzie inna. Wystarczy, że klient zada pytanie, a resztą zajmie się automatyczny asystent i przygotuje ofertę po wynegocjowaniu warunków.

Również mikropłatności będą realizowane przez asystentów klientów. Prelegent mówił o produktach autoadaptacyjnych, które w kolejnym kroku będą połączeniem ofert od wielu dostawców.

Źródło: BANK.pl