IT@BANK 2022: informatyka kwantowa i cyfrowy asystent klienta
„Veritas Alta – Challenges Technologies, Perspectives” przedstawił – Mark Shephard, International Cloud Sales Leader w Veritas Technologies.
Jak stwierdził, przodujące organizacje przenoszą swoje systemy do chmury obliczeniowej. Dane w chmurze są także zabezpieczone np. przed atakami typu ransomware.
Mówił o ofercie firmy – systemie ALTA, dystrybuowanym jako SaaS. Firma wykorzystuje między innymi takie nowoczesne technologie programowania, jak DevOps.
Raport: „Przyszłość systemów centralnych – czy już czas na chmurę?„
Premierę pierwszego raportu o systemach core banking w polskiej bankowości omawiali Joanna Aleksandrowicz, Senior Manager, Financial Consulting w GFT Poland, Wojciech Mach, CEO w GFT Poland, Grzegorz Kuliszewski, Financial Industry Executive w Microsoft Polska i Paweł Jakubik, członek Zarządu Microsoft Polska.
Przedstawili kilka wniosków z raportu. Starym systemom brakuje elastyczności. Jak wynika z badania 55% respondentów z banków stwierdziło, że już trwa proces modernizacji systemów corowych w ich bankach. Systemy muszą wspierać m.in. usługi platformowe. Zwrócono uwagę na możliwości, jakie daje chmura obliczeniowa.
Informatyka kwantowa, nie tylko korzyści
Cyberbezpieczeństwo w erze informatyki kwantowej – perspektywy, zagrożenia i możliwości – te zagadnienia omówił Piotr Biskupski, Security SME w IBM Polska.
Wyjaśnił na czym polega informatyka kwantowa z wykorzystaniem qbitów. Już w 2019 r. był dostępny komputer kwantowy dla klientów IBM. Jak się okazuje 91% firm inwestuje lub planuje inwestować w systemy kwantowe.
Takie rozwiązania można wykorzystać np. przy analizie ryzyka. Kolejne możliwości to szyfrowanie danych oraz łamanie obecnie wykorzystywanych metod szyfrowania. Na to zagrożenie trzeba być przygotowanym ‒ podkreślał prelegent.
Asystent AI klienta
„Bank przyszłości ‒ co robić już teraz, aby go zbudować” ‒ to tytuł prezentacji Pawła Białka, Executive Partner w firmie analitycznej Gartner.
Jak stwierdził, w czasie pandemii banki pokazały, że są niezbędne i są ostoją gospodarki. Jednak jesteśmy u schyłku ery bankowości cyfrowej – wszystkie banki mają aplikacje w telefonach i to już ich nie wyróżnia.
Czeka nas epoka biznesu autonomicznego. Za dekadę bankowość będzie inna. Wystarczy, że klient zada pytanie, a resztą zajmie się automatyczny asystent i przygotuje ofertę po wynegocjowaniu warunków.
Również mikropłatności będą realizowane przez asystentów klientów. Prelegent mówił o produktach autoadaptacyjnych, które w kolejnym kroku będą połączeniem ofert od wielu dostawców.