Innowacje zmieniają bankowość
Na jej początku omówiono raport Trend Micro i Europolu dotyczący najnowszych metod cyberataków na bankomaty. Zdaniem Marka Krauzego, To Sales Engineer oraz eksperta ds. cyberbezpieczeństwa, urządzenie te nadal narażone są na ataki. Zmianie ulegają jedynie metody i formy – z fizycznych na wysoko wyrafinowane sieciowe. Tych pierwszych, według danych policji, jest ich coraz mniej. Więcej jest natomiast ataków sieciowych. Najczęściej chodzi o podpięcie się bezpośrednio do bankomatu. Bardziej złożone sposoby i metody to wykorzystanie podmiany oprogramowania bankomatu. Pomysłowość przestępców wydaje się nieograniczona – zdarza się, że wykorzystują maile jako nośniki do przejęcia kontroli nad siecią bankomatów. Zdaniem ekspertów w przyszłości ta metoda zostanie udoskonalona – cyberprzestępcy będą dążyć do podmieniania oprogramowania już na etapie produkcji urządzeń.
Fot. M. Stokłosa
Na zmiany dokonujące się w obsłudze klientów banków zwrócił uwagę Marcin Wrotkowski, Sales Team Leader w NCR Corporation. Podkreślił, że w dzisiejszych czasach coraz większego znaczenia nabiera doświadczenie użytkownika. Zmieniają się systemy obsługi i kontaktu z klientami. Unifikacja w ramach omnichannel będzie dotyczyć nie tylko poziomu kanałów komunikacji, ale także choćby wystroju oddziału banku. Coraz większe znaczenie zyskuje automatyzacja i samoobsługa operacji bankowych oraz integracja kanału mobilnego z internetowym.
Fot. M. Stokłosa
Nie zabrakło także tematów związanych z GDPR. Monitorowaniu złożonych procesów z użyciem analiz danych maszynowych na przykładzie zapewnienia zgodności z RODO poświęcił uwagę Tomasz Dziedzic, Chief Technology Officer w Linux Polska Sp. z o.o. Dane maszynowe są pozyskiwane coraz powszechniej i praktycznie na każdym etapie działania banku. Niezbędne jest ich rozumne przetwarzanie, tak aby maksymalizować ich wartość dla instytucji. Wiedza, którą gromadzimy pozwoli na lepsze zrozumienie procesów wewnątrz firmy i zwiększenie doświadczenia użytkowników oraz klientów.
Systemy bankowe od samego początku powinny być projektowane z myślą o zgodności z wymaganiami dyrektywy RODO – zauważył Jakub Głąb, dyrektor sprzedaży i rozwoju w VSoft. I dodał, że przygotowując struktury firmowe do RODO, warto interesować się gotowymi rozwiązaniami istniejącymi na rynku.
Fot. M. Stokłosa
Mariusz Łuczak, zastępca dyrektora Departamentu Digitalizacji Procesów Kredytowych w Banku Zachodnim WBK S.A przedstawił tezę, że wymagania w dobie digitalizacji procesów i internetu powodują, iż nie można już stosować dawnych metod i ścieżek podejmowania decyzji dotyczących np. kredytów dla klientów. W ostatnich latach zmienił się system decyzyjny. Kiedyś analiza była prowadzona manualnie. Obecnie jest to proces automatyczny. System samoczynnie ocenia ryzyko kredytu dla klienta. U podstaw nowoczesnego system decyzyjnego leży możliwość monitorowania konsumenta online, gdy korzysta on z konta, badanie jego zachowań w transakcjach finansowych na rynku i zapisywanie tych danych jako jego historii. Coraz mniejsze znaczenie ma tworzenie samego silnika decyzyjnego. Wyzwaniem jest zasilenie danymi w sposób jak najbardziej optymalny.
Fot. M. Stokłosa
Piotr Chrapała, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Produkcji IT w Banku BGŻ BNP Paribas S.A., podkreślił, że pracownicy banków muszą być efektywni. Mobilność i cyfrowe środowisko pracy umożliwia dostęp do zasobów firmowych z dowolnego miejsca i dowolnym czasie. Wirtualizacja procesów w zawodzie bankowca staje się normą. Także, a może przede wszystkim dlatego, że to wydajniejsza, łatwiejsza praca oraz zasadnicze ograniczenie kosztów operacyjnych.