Hulajnogi elektryczne pokonały rowery, klienci kupują ich coraz więcej online, na raty

Hulajnogi elektryczne pokonały rowery, klienci kupują ich coraz więcej online, na raty
fot. stock.adobe.com / David.Sch
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Santander Consumer Bank postanowił sprawdzić, jak wygląda zainteresowanie rowerami i hulajnogami elektrycznymi kupowanymi na raty w kanale online. Jak się okazuje, sprzedaż rowerów w maju spadła o 38 proc., w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Natomiast mimo zmiany przepisów, w 2021 roku z miesiąca na miesiąc rośnie zainteresowanie hulajnogą elektryczną. Ilość osób kupujących ją na e-raty wzrosła o 44 proc., w okresie od marca do maja 2021 roku.

Jak wynika z analizy wewnętrznych danych Santander Consumer Banku ilość udzielonych e-kredytów ratalnych na zakup rowerów w maju br. spadła o 38 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku 2020.

Zerwanie łańcucha dostaw w związku z pandemią koronawirusa w marcu 2020 roku spowodowało mniejszą dostępność części i znacznie wyższe ceny rowerów

Może to być spowodowane tym, że coraz więcej osób ponownie decyduje się na podróże komunikacją miejską, w związku z wprowadzonym programem szczepień na COVID-19 dla wszystkich chętnych powyżej 18. roku życia.

Czytaj także: Rząd przyjął projekt nowelizacji dot. hulajnóg i deskorolek elektrycznych, koniec przewożenia innych osób

Rowery już niemodne?

Polacy odczuwają mniejsze ryzyko zarażenia i chętniej korzystają ze współdzielonych środków transportu. Podobnie, obecnie mniej osób może decydować się na zakup własnego roweru, a więcej sięgać po dostępne w wielu większych miejscowościach rowery miejskie, które można wypożyczać na minuty.

‒ Sytuacja może mieć również związek z tym, że większość komponentów rowerowych produkowanych jest w Azji, a zerwanie łańcucha dostaw w związku z pandemią koronawirusa w marcu 2020 roku spowodowało mniejszą dostępność części i znacznie wyższe ceny rowerów – komentuje Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku.

– Można także zakładać, że wiele osób kupiło rower na początku pandemii, jako środek transportu, a więc nie potrzebuje kolejnego. Dodatkowo, jak wynika z niedawnego badania przeprowadzonego na rzecz najnowszego raportu z serii Polaków Portfel Własny, co czwarty Polak zaobserwował pogorszenie swojej sytuacji finansowej w związku z obecną sytuacją epidemiologiczną, co może także wpływać na ograniczenie wydatków – dodaje ekspert.

Polacy odczuwają mniejsze ryzyko zarażenia i chętniej korzystają ze współdzielonych środków transportu

Mimo zmniejszonego zainteresowania część Polaków zachęconych dobrą pogodą nadal kupuje rowery na raty w kanale online. Odsetek sprzedanych pojazdów wzrósł o 33 proc. w okresie od marca do maja 2021 roku, czyli przed sezonem rowerowym.

Źródło: SCB

Czytaj także: Polacy obawiają się wypadków powodowanych przez elektryczne hulajnogi

Hulajnogi elektryczne popularne mimo zmiany przepisów

20 maja 2021 roku nastąpiła zmiana prawa, jeśli chodzi o poruszanie się hulajnogą elektryczną. Obecne przepisy zabraniają podróżującym w ten sposób jazdy po chodniku, a nakazują poruszanie się zgodnie z zasadami ruchu drogowego. Została uregulowana też prędkość maksymalna, która obecnie wynosi dokładnie 20 km/h na wszystkich drogach publicznych.

Wbrew pozorom nie zniechęciło to, jednak Polaków do sięgania po hulajnogi elektryczne. Według wewnętrznych danych Santander Consumer Banku, w okresie od marca do maja 2021 roku ilość kredytów ratalnych zaciąganych w kanale online na tego typu pojazd wzrosła o 44 proc.

20 maja 2021 roku nastąpiła zmiana prawa, jeśli chodzi o poruszanie się hulajnogą elektryczną

‒ Wzrost ten, poza oczywistą popularnością hulajnóg elektrycznych i zwiększonym zainteresowaniem klientów o tej porze roku, możemy tłumaczyć też wygodą e-rat, które charakteryzują się sprawnym, w pełni zdalnym procesem uzyskiwania finansowania.

Mimo otwarcia sklepów stacjonarnych, Polacy nauczeni ubiegłorocznymi doświadczeniami, przyzwyczaili się do robienia zakupów online i nie wygląda na to, by mieli z nich szybko zrezygnować – podkreśla Patryk Perliński.

Źródło: SCB

Czytaj także: Ubezpieczyciele nadążają za hulajnogami

Źródło: Santander Consumer Bank / SCB