Horyzonty Bankowości 2022 | Płatności mobilne w Polsce – historia i dzień dzisiejszy
Bohdan Szafrański
Za pierwsze płatności mobilne z wykorzystaniem telefonii komórkowej uznaje się uruchomienie przez Coca-Colę w 1997 r. automatów, w których klient mógł kupić napój, płacąc SMS-em. Operatorem tego systemu był Merita Bank. Na rynku polskim już w 1999 r. Wielkopolski Bank Kredytowy zaoferował abonentom sieci Plus GSM usługę informacji o saldzie konta przez wiadomość SMS. Pojawienie się protokołu WAP umożliwiło szybki transfer danych i wyświetlanie informacji tekstowych na ekranie telefonu (nikt wtedy jeszcze nie słyszał o smartfonach). WAP Forum założyły, w 1998 r., Ericsson, Motorola, Nokia i Unwired Planet. Pierwszą firmą, która uruchomiła witrynę WAP, był holenderski operator telefonii komórkowej Telfort BV – stało się to w październiku 1999 r.
Bank WBK jako pierwszy uruchomił witrynę WAP, poprzez którą można było mieć wgląd do konta, w 2000 r. dołączył doń mBank. Zmodernizowaną wersję WAP 2.0 wydano w 2002 r., ale – przy szybkim postępie technologii transmisji danych w telefonii komórkowej -okazała się anachronizmem. Udanym zastosowaniem telefonu komórkowego do realizacji płatności i przekazywania środków, przy wykorzystaniu pierwszych dostępnych technologii, była m-Pesa. Usługę w 2007 r. uruchomiły Vodafone i Safaricom, największy operator sieci komórkowej w Kenii.
Dzięki upowszechnieniu się technologii NFC nowoczesne płatności mobilne stały się elementem naszego codziennego życia. Obecnie Mastercard wprowadza program do realizowania płatności z wykorzystaniem biometrii. Dzięki Biometric Checkout wystarczy uśmiech bądź machnięcie ręką, żeby potwierdzić płatność w sklepie. Elementem mobilnym przy realizacji płatności jesteśmy sami, niepotrzebne jest żadne dodatkowe urządzenie.
O to, jak rozwijały się płatności mobilne, ale też o to, jak będzie wyglądała bliższa i dalsza ich przyszłość, zapytaliśmy przedstawicieli banków działających w Polsce. Oto, co nam powiedzieli…
PKO Bank Polski
Dr Michał Macierzyński
dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych:
Historia bankowości mobilnej w PKO Banku Polskim rozpoczęła się ponad 10 lat temu, kiedy pojawiły się pierwsze koncepcje „banku w smartfonie”. Konkretny owoc naszej pracy pokazaliśmy w marcu 2013 r., kiedy to na rynku pojawiła się aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego – IKO. Na samym początku rozwiązanie to służyło głównie do mobilnych płatności i funkcje IKO były jeszcze ograniczone, ale przez te ponad 9 lat od debiutu rynkowego aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego mocno się zmieniła i rozwinęła, stając się przodującą aplikacją bankową na polskim rynku (i nie tylko na polskim – o czym świadczą międzynarodowe nagrody, m.in. dwa razy pierwsze miejsce w rankingu Retail Banker International, który obejmuje 100 aplikacji banków z całego świata). Teraz IKO jest pełnoprawnym i często pierwszym oraz głównym kanałem dostępu do usług banku, oraz do wielu funkcji pozabankowych, jak np.: płatności za przejazdy autostradami, opłaty za parkowanie i bilety komunikacji miejskiej czy zakup walut w kantorze internetowym. IKO zostało już aktywowane przez naszych klientów ponad 6,4 mln razy.
Historycznie i technologicznie IKO stało się też podstawą krajowego standardu płatności BLIK, który razem z pięcioma innymi bankami uruchomiliśmy w lutym 2015 r. Dziś BLIK prześcignął w płatnościach internetowych karty płatnicze, a dzięki wdrożeniu technologii płatności zbliżeniowych rozpoczął walkę o udziały w płatnościach w terminalach POS. BLIK to też synonim dla wygodnych i szybkich przelewów na telefon, których popularność ciągle rośnie.
Obecnie klienci PKO Banku Polskiego mają do dyspozycji szeroką paletę nowoczesnych płatności mobilnych: BLIK zbliżeniowy, płatności zbliżeniowe w aplikacji IKO, Apple Pay, Garmin Pay, Google Pay (to forma dostępna dla klientów korporacyjnych i samorządowych) oraz od niedawna SwatchPAY!. W niedługim czasie dodamy także płatności Xiaomi Pay.
ING Bank Śląski
Agnieszka Lidke-Orzechowska
dyrektor Centrum Bankowość Codzienna:
Po wprowadzeniu i popularyzacji zbliżeniowych kart płatniczych naszym pierwszym krokiem w stronę płatności mobilnych – już w 2009 r. – były zbliżeniowe naklejki (Zbliżak Mastercard, a od 2014 r. również Zbliżak Visa), które można było przykleić ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI