Główny indeks Barometru EFL spadł o 0,8 pkt kw/kw, szokujące prognozy sprzedażowe

Główny indeks Barometru EFL spadł o 0,8 pkt kw/kw, szokujące prognozy sprzedażowe
Fot. stock.adobe.com / Yuliia
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Barometr EFL, który jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności sektora MSP do wzrostu, spadł o 0,8 pkt kw/kw i wyniósł 47,7 pkt w II kw. 2023 r. Eksperci podkreślają, że co czwarta firma w Polsce obawia się spadku sprzedaży w II kw.

„Główny indeks Barometru EFL na II kwartał br. wyniósł 47,7 pkt i jest o 0,8 pkt niższy niż kwartał wcześniej. Odczyty pod kreską, czyli poniżej progu 50 pkt utrzymują się od końca 2021 roku. Eksperci EFL podkreślają, że nastroje w sektorze MŚP są słabe, ale stabilne.

W tym kwartale szokują prognozy sprzedażowe, które jeszcze nigdy w historii badania (czyli od 2015 roku) nie były tak pesymistyczne. Niecały 1% firm liczy na większe zamówienia w najbliższych miesiącach, a co czwarta obawia się ich spadku. Rośnie zapotrzebowanie na zewnętrzne finansowanie, co jest konsekwencją problemów z płynnością finansową, a nie planów inwestycyjnych” – czytamy w raporcie.

Czytaj także: Branżowy Barometr EFL: w I kwartale firmy produkcyjne zaciągają hamulec inwestycyjny

Obawy o płynność finansowa MŚP

W raporcie wskazano, że spadek sprzedaży wpływa na płynność finansową i w związku z tym 1% przedstawicieli MŚP spodziewa się lepszej płynności finansowej, co jest najniższym wynikiem dla tego obszaru od początku realizacji badania.

„Już po raz kolejny w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy musimy podsumować nasz pomiar stwierdzeniem jeszcze nigdy w historii naszego indeksu nie było tak pesymistycznych prognoz dotyczących sprzedaży. Kiedy uważamy, że jest już naprawdę źle, kolejny kwartał przynosi nam jeszcze bardziej pesymistyczną perspektywę.

Patrząc na najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego, rzeczywiście widać, że recesja konsumencka jest coraz bardziej widoczna. W lutym sprzedaż detaliczna spadła o 5% r/r oraz 3,6% m/m. Na plusie były tylko samochody, odzież i farmaceutyki, pozostałe kategorie jak paliwa czy meble i RTV/AGD odnotowały spadki. Wysoka inflacja zmniejsza siłę nabywczą Polaków i coraz bardziej odczuwają to firmy, w szczególności handlowe, usługowe oraz hotele i restauracje” – powiedział prezes EFL Radosław Woźniak, cytowany w komunikacie.

Czytaj także: Eurostat o sprzedaży detalicznej w Polsce i w strefie euro w lutym ‘23

Finansowanie zewnętrzne na bieżącą działalność, nie na inwestycje

2% przedsiębiorców ma większe plany inwestycyjne niż w ostatnich miesiącach ubiegłego roku. Niemal wszyscy spodziewają się utrzymania dotychczasowego poziomu (97%), podano także.

„W najnowszym pomiarze odsetek firm przewidujących wzrost zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne wzrósł z 18% w I kwartale 2023 roku do 26% w II kwartale tego roku. Jest to trend, z którym mamy do czynienia już od początku pandemii. Przedmiotem finansowania zewnętrznego nie są bowiem planowane inwestycje, ale potrzeby związane z prowadzeniem bieżącej działalności” – podsumowano.

***

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego, a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro-, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 6 do 30 marca 2023 roku.

Czytaj także: Barometr EFL: polskie firmy w stagnacji i nie planują inwestycji

Źródło: ISBnews