IT@BANK 2016: Gdzie bankier nie może – tam IT wyśle
Grzegorz Elaniuk
Coraz więcej operacji i procesów musi odbywać się szybciej i taniej, co powoduje konieczność inwestowania w najnowocześniejsze narzędzia informatyczne. Jakby tego było mało – rosną wymogi sprawozdawcze oraz związane z pomiarem ryzyka czy coraz bardziej zaawansowanym controllingiem. W pogotowiu czeka też regulator, który chce wiedzieć więcej i szybciej. Wdrażane są również zmiany w zasadach rachunkowości – i tak np. od 2018 r. instytucje finansowe przechodzą na liczenie rezerw na bazie IFRS9, co wpłynie stymulująco na potrzeby informatyczne banków i innych instytucji finansowych.
Nie zapominajmy o kliencie, który zgłasza zapotrzebowanie na więcej tańszych i coraz bardziej zaawansowanych technologicznie usług. Walkę o niego łatwo można przegrać, odstając in minus od poziomu usług oferowanych przez konkurencję. Lojalność klientów wobec instytucji finansowych też w najbliższych latach nie wzrośnie, a wręcz zmniejszy się, a to z racji coraz większych możliwości przenoszenia się ich pomiędzy różnymi instytucjami finansowymi.
Punktacja bez znaczących zmian
W takim właśnie otoczeniu przychodzi działać firmom IT pracującym dla potrzeb sektora finansowego. Walka o kontrakty jest trudna, ale raz zaczęta współpraca zwykle szybko się nie kończy, a zmienne otoczenie wymaga ciągłych dostosowań po stronie szeroko rozumianej infrastruktury IT, stąd też strumień przychodów wcale tak szybko nie wysycha.
Przedstawiamy kolejną – 11. edycję rankingu firm IT pracujących na potrzeby sektora finansowego. W bieżącej edycji „Miesięcznik Finansowy BANK” nie wprowadzał żadnych znaczących zmian sposobu wyliczania punktacji. Do oceny bierzemy wyniki uzyskane w 2015 i pierwszym półroczu 2016 r. W tegorocznym rankingu prezentujemy wyniki 59 firm, czyli o 11 więcej niż przed rokiem. Dla instytucji, które dostarczyły wyniki za obydwa okresy liczyła się lepsza z ocen wskaźnika. Uczestnikom, którzy nie dostarczyli danych potrzebnych do wyliczeń w danej kategorii nie przyznawano w niej punktów. Nie dajemy ocen ujemnych. Punktacja – tak w całym rankingu, jak i podrankingach – to suma ważona ocen cząstkowych za poszczególne wskaźniki brane pod uwagę przy wyliczaniu oceny punktowej.
Finansiści muszą wydawać
Sytuacja w branży IT, jeżeli przeanalizujemy dane nadesłane dla potrzeb naszego rankingu, okazuje się zmienna. Podczas gdy jeszcze w całym 2015 r. notowano pokaźny 21-proc. wzrost przychodów, to już w pierwszym półroczu 2016 r. (nie wszyscy podali swoje wyniki za ten okres) notowano niewielki – o około 4% – spadek sprzedaży. Bardziej stabilna jest sytuacja jeśli weźmiemy pod uwagę wynik finansowy, który w całym 2015 r. rósł o niecałe 3%, a w I półroczu 2016 r. zwiększył się niewiele ponad 1%. Oznacza to, że obserwowane przez część firm wyhamowanie popytu niekoniecznie ma dla sektora IT aż tak negatywny wpływ. Przytoczone dane pokazują, że marże pozostają na dobrym poziomie, a nawet rosną – rentowność netto w I półroczu 2016 r. przekroczyła 10%.
Pomimo zmiennej koniunktury okazuje się, że zamówienia od sektora finansowego stale rosną – w 2015 r. przychody od podmiotów finansowych zwiększyły się o 26%. Pomimo spadku sprzedaży produktów firm IT w pierwszej połowie 2016 r. utrzymał się wzrost przychodów od podmiotów finansowych i był on ciągle dwucyfrowy, osiągając, bagatela, 11%. Rokowania dla firm IT w sektorze finansowym nie są złe – z jednej strony ewoluują wymogi regulatora, a z drugiej konieczność redukcji kosztów, w tym kosztów pracowniczych, wymusza inwestycje w systemy, które zapewnią co najmniej nie zmienioną jakość obsługi klienta w stosunku do tego, co było dotychczas. W podanych wyliczeniach nie uwzględniamy EMC (WorldWide), gdyż dane tej firmy pochodzą nie tylko z rynku polskiego.
Zwycięzcy rankingu IT@BANK 2016
Na miejscu pierwszym naszego rankingu dziesiąty raz z rzędu klasyfikowana jest Asseco Poland S.A., która od lat – pomimo ewolucji sposobu oceniania firm – najlepiej wypada w klasyfikacji punktowej. Do zdobycia pierwszego miejsca potrzebne było tym razem ponad 80% oceny maksymalnej. Firma mocno promuje obecnie Asseco Omnichannel Banking Solution, produkt będący strategią integrującą wszystkie kanały komunikacji banku z klientem. Klient może kontynuować proces obsługi w dowolnym kanale komunikacji z bankiem niezależnie od tego, w którym go rozpoczął. Jego dział...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI