Fundacja Polska Bezgotówkowa radzi jak przyciągnąć klientów do świątecznych zakupów
Statystyczny Polak planuje w czasie nadchodzących świąt wydać przeciętnie nominalnie 1427 zł[1]. Stosunkowo największą część świątecznych wydatków (ok. 585 zł) pochłoną zakupy spożywcze i te związane z organizacją świąt.
Duża część budżetu przeznaczona jest również na prezenty (500 zł) i podróże świąteczne (342 zł) – pokazują wyniki badania Związku Banków Polskich. Uczestnicy Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa opowiadają, jak najlepiej wykorzystać szczyt zakupowy, aby przyciągnąć do punktu nowych klientów i rozwinąć biznes.
1. Zacznij od organizacji i zaopatrzenia
Kluczem do sukcesu jest dobre przygotowanie. Jeszcze przed sezonem świątecznym, warto zaopatrzyć się w dodatkowe ilości towarów, produktów, półproduktów, a nawet opakowań, aby obsługa większej liczby zamówień od nowych klientów była możliwa do zrealizowania, a tym samym, aby nie opóźniać zamówień stałym klientom.
– W okresie wzmożonych sprzedaży, wiele firm traci kontrolę nad stanem swoich magazynów i zmuszona jest do tego, aby spowolnić realizację zleceń lub nawet anulować zamówienia klientów. Brak jednego drobiazgu potrafi zdezorganizować pracę na wiele dni, a to oznacza przestój w realizacji zamówień. Dlatego w naszym biznesie jednym z priorytetowych czynników zarządzania jest dbanie o zaopatrzenie – mówi Tomasz Tomal, właściciel sklepu i palarni kawy Rava Cafe.
Czytaj także: Prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa o nowych zasadach finansowania terminali płatniczych
2. Postaw na wielokanałowość
Preferencje zakupowe konsumentów dynamicznie się zmieniają jednak, to na czym niezmiennie im zależy to wybór i komfort robienia zakupów. Rozwój kilku kanałów sprzedaży pozwala dotrzeć do szerszej i różnorodnej grupy klientów – zarówno do tych osób, które wolą zamawiać przez Internet, jak i do lokalnych mieszkańców, preferujących bezpośredni kontakt ze sprzedawcą, na miejscu.
Analizy ekspertów wskazują, że wielokanałowość do 2022 r. zapewniła wzrost sprzedaży w sektorze detalicznym o 6 punktów procentowych. Małe sklepy odzieżowe prowadzące sprzedaż wielokanałową wyprzedziły firmy działające tylko w Internecie lub tylko stacjonarnie rosnąc odpowiednio o 10% i 26% szybciej[2].
3. Zaoferuj różne metody płatności
Gotówką, przelewem, kartą, mobilnie? Klienci oczekują możliwości wyboru sposobu płatności, które będą bezpieczne, proste i wygodne. Jak pokazują badania, już 62% polskich konsumentów woli płacić za zakupy w tradycyjnych sklepach za pomocą instrumentów elektronicznych, takich jak karta bankowa czy płatności mobilne na smartfonie albo smartwatchu[3]. Brak wyboru metody płatności może natomiast powodować rezygnację z zakupów i wzrost liczby tzw. porzuconych koszyków.
– Właściciele małych firm dostrzegają wiele korzyści płynących z wprowadzenia elektronicznych metod płatności. Dzięki obrotowi bezgotówkowemu mogą rozwinąć sprzedaż w internecie, skrócić czas obsługi klientów, ograniczyć wyzwania związane z obsługą gotówki oraz, co najważniejsze zwiększyć konkurencyjność swojego biznesu, co pozwoli również przyciągnąć do niego nowych klientów.
W ramach Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa, firmy, które do tej pory nie udostępniały w swoim punkcie bezgotówkowych metod płatności, mogą bezpłatnie otrzymać terminal płatniczy oraz od stycznia 2023 r. przez 12 miesięcy będą zwolnione z opłat związanych z jego użytkowaniem. W ten sposób chcemy pomóc małym przedsiębiorcom w rozwoju ich biznesów – mówi Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Czytaj także: Forum Usług Płatniczych: czy Polska jest liderem płatności bezgotówkowych?
4. Zadbaj o wyjątkowe doświadczenia klientów
Klienci są coraz bardziej wymagający, a ich oczekiwania rosną również w obszarze doświadczeń zakupowych, które czasami stają się istotniejszym czynnikiem wyboru marki niż cena i produkt. Jak zatem zadbać o to, aby klienci czuli się wyjątkowo po wizycie w twoim sklepie i chcieli do niego wrócić?
– W Rava Cafe oferujemy coś więcej niż tylko wysoko jakościowy produkt – doceniamy rytuał picia kawy i chcemy, aby nasi klienci mogli również poczuć tę przyjemność – w naszym sklepie na miejscu lub w swoich domach. Biznes opieramy na dobrych relacjach i wzajemnym zaufaniu, a większość z naszych klientów znamy osobiście. To sprawia, że ci chętniej do nas wracają – mówi Tomasz Tomal.
5. Pomyśl o marketingu
Nawet najlepszy produkt i wysokiej jakości usługa potrzebuje przemyślanej strategii dotarcia do klientów oraz odpowiednich narzędzi promocji: strona internetowa, kanały w social mediach, branding produktów, wygląd lokalu czy personelu – to tylko jedne z wielu elementów wizerunkowych, na które zwracają uwagę klienci i które mogą skutecznie przyciągnąć lub odstraszyć konsumentów. Już 54% właścicieli firm w Polsce deklaruje, że posiada strategię marketingową.
– Największym wyzwaniem jest dotarcie ze swoim produktem do odpowiedniej liczby odbiorców – takiej, abyśmy byli zadowoleni z poziomu sprzedaży oraz mieli czas i ochotę na rozwój. Znanym markom zdecydowanie łatwiej jest sprzedać produkt. W przypadku małych, lokalnych biznesów trzeba się dużo bardziej starać- podsumowuje Tomasz Tomala.
Czytaj także: Wydarzenia i Opinie | Forum Usług Płatniczych 2022 | Rośnie obrót bezgotówkowy
[1] Badanie zrealizowane na zlecenie ZBP przez firmę badawczą Minds & Roses.
[2] Analizy ekspertów Mastercard Economic Institute, Perspektywy ekonomiczne na 2023 r.
[3] eService i Visa, „Postawy wobec form płatności”, przeprowadzone przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia, 2022.