Forum Bankowe 2025 o bezpieczeństwie i wyzwaniach technologicznych dla sektora finansowego

Dyskusję moderował Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich (ZBP).
Uczestniczyli w niej: Przemysław Koch, wiceprezes zarządu VeloBanku; Grzegorz Paskudzki, Business Consulting Director w Asseco Poland; Dariusz Piotrowski, VP, General Manager w Dell Technologies; Andrzej Szelemetko, dyrektor ds. rozwiązań dla klientów, GFT Poland; Miłosz Trawczyński, Senior Executive, Consulting & AI Solutions w SAS Polska i Marcin Zygmanowski, wiceprezes zarządu Banku Pekao.
Na ile bezpieczny jest sam sektor bankowy, i jak kształtuje się poziom ochrony jego klientów: konsumentów, przedsiębiorców czy jednostek samorządu terytorialnego?
Odpowiadając na to pytanie, Przemysław Koch podkreślił, iż banki to instytucje zaufania publicznego, którym klienci powierzają swe środki finansowe. Dlatego wdrażanie wszelkiego rodzaju innowacji technologicznych uwzględnia wymogi bezpieczeństwa już na samym starcie, w myśl reguły security by design.
– To bezpieczeństwo musi być rozłożone na czynniki. Po pierwsze musimy się zastanowić, w jaki sposób wdrożyć nową usługę dla klienta, żeby ona była bezpieczna, a równocześnie zapewniała wartość dodaną, żeby była cyfrowa i dostępna 24 godziny na dobę (…) Bezpieczeństwo musi być i jest w DNA banków – akcentował wiceprezes VeloBanku.
Czytaj także: Energetyka, obronność i innowacje – to mają sfinansować banki
Najsłabszym punktem w łańcuchu zabezpieczeń są konsumenci
Pomimo licznych ataków na instytucje publiczne, jak i podmioty branży finansowej, bezpieczeństwo cyfrowe Polski nie jest co do zasady zagrożone – podkreślał Marcin Zygmanowski.
Najsłabszym punktem w łańcuchu zabezpieczeń są natomiast konsumenci, dlatego tak istotnego znaczenia nabiera ich należyta edukacja finansowa.
Należy pamiętać, że nowoczesne technologie generują nowe narzędzia do popełniania oszustw, w rodzaju deep fake, stają się one też coraz bardziej dostępne, co sprawia, że cyberprzestępcą może zostać niemal każdy.
To, co mogą zrobić instytucje finansowe, by skutecznie przeciwdziałać atakom wymierzonym w klientów, to zapewnienie odpowiednio bezpiecznego uwierzytelnienia przy korzystaniu z usług finansowych, ale również uświadamianie klientów, by nie ulegali socjotechnicznym trikom.
Czytaj także: Wiceminister finansów: gospodarka potrzebuje kredytów bankowych
Cyberbezpieczeństwo w bankach korzysta ze wsparcia AI
Do kwestii poprawy bezpieczeństwa ICT przywiązują dużą wagę również dostawcy usług cyfrowych dla sektora bankowego. Grzegorz Paskudzki potwierdził, iż w procesie wytwarzania oprogramowania obszar cybersecurity rozwija się stosunkowo najszybciej.
Każdego tygodnia wdrażane są setki rozwiązań i zmian, żeby aplikacje były jak najbezpieczniejsze – zarówno dla samych instytucji finansowych, jak i ich klientów. Istotnego wsparcia w tym zakresie dostarcza oczywiście automatyzacja i AI.
O wykorzystaniu sztucznej inteligencji na rzecz poprawy bezpieczeństwa i odporności branży mówił również Miłosz Trawczyński; służą one istotnym wsparciem nie tylko w serze antyfraudowej, ale również AML/CFT.
Wartością dodaną, jaką wnosi w tym zakresie AI, jest możliwość preselekcji sytuacji wątpliwych, tak by nie trzeba było każdorazowo blokować operacji zleconej przez klienta, tylko reagować wówczas, kiedy ryzyko oszustwa jest realne.
Dariusz Piotrowski zwrócił uwagę, iż mówiąc o cyberbezpieczeństwie należy brać pod uwagę cały ekosystem, obejmujący również poddostawców w łańcuchach dostaw, providerów Internetu i dziesiątki innych podmiotów.
– Powinniśmy dyskutować o całej tej przestrzeni bezpieczeństwa, która jest dla nas ważna – zwrócił uwagę reprezentant Della, dodając, że wobec globalizacji zagrożeń kluczowa jest współpraca międzynarodowa.
Oznacza to również potrzebę bazowania na najlepszych doświadczeniach globalnych, jednak jak wskazywał Andrzej Szelemetko, nie powinno to wykluczać własnej inwencji.
– Myślę, że trzeba obserwować globalnie, co się dzieje, w jaki sposób inne firmy wykorzystują najważniejsze technologie, jak AI, i inspirować się tym. Ale nie ograniczać się do inspiracji, być kreatywnym, eksperymentować na własnym polu – sugerował przedstawiciel GFT.
Czytaj także: Forum Bankowe o odporności sektora, akcji kredytowej i edukacji finansowej
